הפופוליזם של שלי יחימוביץ' עלול "לעלות" למשק מיליארדים

דחיית עסקת וודסייד עלולה לעלות למשק הישראלי ביוקר ■ זו עוד דוגמה למחיר שאותו הציבור נאלץ לשלם בשל הפופוליזם של הפוליטיקאים שלו ■ דעה / רון שטיינבלט

בתוך המולת הכותרות השבוע נדחק הצידה פרק משמעותי במציאות הכלכלית: וודסייד האוסטרלית החליטה לדחות את עסקת הגז במאגר לווייתן עד הודעה חדשה, על רקע מחלוקות עם רשות המסים והאוצר בנוגע לגובה המס שיוטל על הגז לייצוא - דבר שישפיע, כמובן, על רווחי החברה.

עבור חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (העבודה), עד לא מזמן יו"ר האופוזיציה, זו סיבה למסיבה: "עצירת העסקה היא הישג", התגאתה. "הם עשו שריר - ונסעו הביתה. אזרחי ישראל לא הפסידו דבר וחצי דבר מהשריר של וודסייד".

אז הנה משהו שאולי יעניין את ח"כ יחימוביץ': לפני כמה שנים, עם גילוי מאגר הגז תמר, התכוונו היזמים לחבר אותו לחוף באמצעות כניסה צפונית באזור חוף דור. בלחץ הירוקים נדחתה התוכנית. הדבר הביא לדחייה של יותר משנה באספקת הגז וכעת הוא מוזרם באמצעות צינור יחיד, מה שעלול לגרום בעתיד הקרוב למחסור בגז במשק.

מעבר לכך, בעקבות הדחייה נקלע המשק למחסור בגז טבעי (בין היתר, בשל התרוקנות מאגר ים תטיס, שסיפק עד אז גז לישראל, וכן בגלל עצירת אספקת הגז ממצרים). כתוצאה מכך נאלצה חברת החשמל להפעיל את מרבית תחנות הכוח שלה בסולר ומזוט, אשר עלותם יקרה פי ארבעה ממחיר הגז, שלא לדבר על הנזק לאיכות הסביבה - שמי שהתנגד לעסקה ניסה למנוע מלכתחילה.

בסך הכול גרמה הדחייה לנזק כלכלי המוערך בכ-15 מיליארד שקלים. מי שילם את המחיר הזה? אזרחי ישראל - הן באופן ישיר (דרך תעריף החשמל, שעלה ביותר מ-20% בשלוש השנים האחרונות), והן באופן עקיף (דרך דחיית קבלת כספי התמלוגים ממכירת הגז לקופת המדינה). רק לא מזמן, עם אישור התקציב, אמרה יחימוביץ' כי "בכל העולם כבר הבינו שהדרך הנכונה להביא צמיחה היא לא עוד צנע וקיצוצים, אלא השקעה מסיבית של המדינה במחוללי צמיחה ובמעמד הביניים".

עכשיו, כשעל הפרק עומדת עסקה שעתידה להכניס לקופת המדינה מיליארדי שקלים שיכולים לשמש להשקעות מחוללות צמיחה - היא מתנגדת. והנה עוד דוגמה למחיר שאותו הציבור נאלץ לשלם בשל הפופוליזם של הפוליטיקאים שלו.