מובילים בתעשייה: עובדי הכרייה והחציבה משתכרים 26,378 ש'

השכר הממוצע בתעשייה הסתכם ב-12,745 שקל, שהוא גבוה בכ-40% מהשכר הממוצע במשק וגדול בפי שלושה משכר המינימום

העובדים בענף הכרייה והחציבה הם מקבלי השכר הגבוה בתעשייה: ברבעון האחרון של 2013 הסתכם השכר החודשי הממוצע של העובדים בענף זה ב-23,378 שקל, כפי שעולה עולה מנתוני השכר שפרסמה היום (ג') התאחדות התעשיינים. מהנתונים עולה עוד, השכר הממוצע בתעשייה הסתכם ב-12,745 שקל, שהוא גבוה בכ-40% מהשכר הממוצע במשק וגדול בפי שלושה משכר המינימום.

עוד עולה כי גם עובדי ענפי האלקטרוניקה מובילים את טבלת מקבלי השכר הגבוה בתעשייה. בסוף 2013, השתכרו עובדי ענף זה בכ-20,400 שקל בממוצע, ואילו שכרם הממוצע של עובדי ענף התרופות הסתכם ביותר מ-18,000 שקל. לעומת זאת, בתחתית הטבלה נמצאים עובדי ענף הטקסטיל עם שכר ממוצע של 7,690 שקל; עובדי ענף מוצרי העץ והריהוט עם שכר של 8,205 שקל ועובדי ענף מוצרי העור עם 6,983 שקל.

מניתוח נתוני השכר באגף למחקר כלכלי של התאחדות התעשיינים עולה כי לראשונה מזה שנה וחציחלה שחיקה ריאלית בשכרם של העובדים ברוב הענפים בשיעור של 1%. בהתאחדות הסבירו את השחיקה בשכר בפגיעה בכושר התחרות של התעשייה הישראלית בשוקי העולם, בין השאר על רקע התחזקות השקל אל מול הדולר.

"התעשיינים נאלצים להתייעל בכל דרך אפשרית כדי להתמודד עם השחיקה בתמורה השקלית לכל דולר יצוא בשל הייסוף", אמרה מנהלת האגף למחקר כלכלי, דפנה אבירם ניצן. "זאת, לצד תחרות גוברת מול יבוא מתחרה שהולך ומוזל, כשצד ההוצאות הולך ותופח נוכח ההתייקרויות החדות במחירי התשומות שבשליטת הממשלה, כמו חשמל, מים, ארנונה ועוד. התנהלות אחראית מחייבת את התעשיינים במצב של שחיקה ברווחיות להתאים את קצב העלאות השכר".

נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן, התייחס אף לנתונים והתלונן על המחסור הנרחב בעובדים מקצועיים בכלל ענפי התעשייה. לדבריו, לתעשייה חסרים כ-20 אלף עובדים מקצועיים, וזאת על אף שהתעשייה מתגמלת את רוב עובדיה בשכר גבוה מהשכר הממוצע במשק.