סטארט-אפ בשבוע: ריפוי פצעים ועצמות באמצעות מדוזות

חברת אגם גרופ מפיקה ממדוזות קולגן שמסייע למילוי קמטים, לשיקום עצם וסחוס, לריפוי פצעים ועוד

הרקע: כשמוטי גולוב פרש מעבודתו במשרד הביטחון הוא החל לטפח את תחביבו - מסעות חובקי עולם בסירות קטנות, שבמהלכם מצא את עצמו מוקף במדוזות. בשלב מסוים הוא שאל את עצמו האם ניתן להתפרנס מהחומר שנמצא בים ואז נפגש עם פרופ' סם אנגל, טכנולוג מזון שעבד במשך שנים רבות עם מדוזות.

אנגל הציע להשתמש במדוזה לשם הפקת קולגן, החלבון שמרכיב את רקמות החיבור של הגוף. השניים הקימו חברה בחממת קפיטל פוינט, ויצאו לדרך. את חברת אגם גרופ מנהל היום ד"ר אסף טוקר, מומחה למערכות בריאות ומי שהיה מנהל הפתוח העסקי של קפיטל פוינט. אנגל, בן ה-88, הוא עדיין הטכנולוג הראשי של החברה, ופעיל בה מאוד. "לאחרונה הוא פיתח שיטה שתמנע מן המוצר להסריח", אומר טוקר.

השוק: קולגן הוא חומר חיוני לגוף שנשחק בתהליך התבגרות ולכן יש בו צורך רב בתחומים שונים של רפואה ואנטי אייג'ינג. הוא משמש למילוי קמטים, לשיקום עצם וסחוס, לריפוי פצעים ועוד. המקורות המובילים בעולם לקולגן הם גוויות אנושיות, וכן חיות כמו בקר וסוס. חברת קולפלנט הישראלית הצליחה להפיק קולגן אנושי בתוך עלי טבק, והיא מציעה את המקור הצמחי היחיד לחומר. טוקר מסביר כי ישנם המון סוגים של קולגן, אך העיקריים בהם הינם - סוג 1 נפוץ בעור ובשלד וסוג 2 - בסחוס ובתהליך של ריפוי פצע.

המוצר: טוקר: "אנחנו מפיקים קולגן סוג 2 ממדוזות שאנחנו אוספים באופן חופשי מהים, בשיטה מאוד בטוחה, יעילה וזולה. אנחנו מפיקים ארבעה גרם קולגן, שזו כמות גדולה, מכל מדוזה. הפיתוח הקליני הראשון שלנו הוא חבישה מועשרת בקולגן, לטיפול בפצעים כרוניים. מכל מדוזה אנחנו יכולים לייצר חמישים פדים כאלה. עשינו ניסויים במוצר בבעלי חיים, וכעת אנחנו ערוכים לבדוק אותו בבני אדם, בניסוי בטיחות והיתכנות בישראל בכ-30-50 איש, שלאחריו ניתן יהיה להתחיל לרשום את המוצר לשיווק בארה"ב, במסלול של מכשור רפואי".

טוקר מסביר כי: "לקולגן שלנו יש יתרונות מול מוצרים קיימים, לא רק בתחום המחיר. חיות ים, בניגוד ליונקים או לגופות של בני אדם מהן רוב החברות מפיקות קולגן היום, לא מעבירות מחלות לבני אדם. המחלות מייקרות את התהליך עבור המתחרים שלנו".

טוקר מוסיף כי הקולגן של אגם טבעי יותר. "חלק מן המתחרים שלנו צריכים לפרק את החלבון כדי להשתמש בו, ואילו אנחנו לוקחים את החלבון, כמו שהוא, מהמדוזה. אנחנו לא יודעים בדיוק מה היתרונות של זה, אבל בדרך כלל מוצר שהוא טבעי יותר, פחות מעובד, גם דומה יותר בפעילותו למה שבאמת קורה בגוף. כמו כן, הקולגן שלנו בלתי מסיס, ולכן יכול לשרוד בגוף או בחבישה יותר זמן. בניסויים שערכנו ראינו שאחרי זמן קצר, בתוצאה אין הרבה הבדל, אבל התהליך שלנו הרבה יותר זול וקל לתפעול".

מוצר צדדי של החברה הוא פלטות לגידול תאים. "קולגן משמש היום כמצע לגידול תאים, לצד חומרים אחרים. כאשר זרענו על החומר שלנו תאי גזע, התאים נטו להתמיין לסחוס".

שלב בפעילות: כדי לבצע את הניסוי בישראל שיאפשר לה להתחיל ברישום מול ה-FDA, תצטרך אגם כ-2 מיליון דולר. כמו כן החברה נמצאת במו"מ עם שתי חברות בינלאומיות גדולות, להסכם מסחור.מקס הרצברג וד"ר שמואל קבילי.

גיוסי ההון: החברה גייסה כ-2.5 מיליון דולר מהמדען הראשי, דרך חממת קפיטל פוינט וממשקיעים פרטיים כמו פרופ' מקס הרצברג וד"ר שמואל קבילי.

השלב הבא: המוצר עשוי להתאים גם לייצור של קרם פנים, חומרים למילוי קמטים, תוספי מזון להורדת לחץ דם, טיפול בפרקים ועוד. "המחיר הזול מאפשר לנו לחשוב על השווקים האלה", אומר טוקר, "יש הרבה הילה סביב המוצר שלנו, כי המדוזה היא בעצם יצור שחי לנצח - היא משילה פוליפים שצומחים להיות מדוזות אחרות, שבכל אחת מהן יש נתח מן המדוזה המקורית".