מנכ"ל רד: "אנחנו ממציאים את עצמנו מחדש"

בראיון ראשון לתקשורת הישראלית מאז מונה למנכ"ל החברה שבבעלות האחים זיסאפל, מסמן דרור בין את המטרה הברורה של החברה ("לצמוח במהירות"), ומצהיר: "כרגע אין לנו בעיה עם כסף"

שנה וחצי לאחר שהחל לכהן כמנכ"ל רד תקשורת, דרור בין מרגיש מספיק מוכן כדי להתראיין לראשונה בתקשורת הישראלית. רד, שבבעלות האחים זוהר ויהודה זיסאפל, אינה חברה מוחצנת. כאשר היא כבר עולה לכותרות זה בדרך כלל בהקשרים סנסציוניים ולא תמיד חיוביים, כמו שינויים ארגוניים או סביב האינטרסים של בעלי המניות. גם התפיסה סביב רד היא של חברה סגפנית, כמעט חסרת עניין בחשיפה מחוץ להקשרים המקצועיים.

השנה תסגור רד שלושים ושלוש שנים מאז נוסדה בתחילת שנות ה-80. אז, היו אלו הימים הראשונים של ציוד התקשורת שנועד להעברת תקשורת מבוססת נתונים, מה שהפך עם השנים לאינטרנט. במשך שני העשורים האחרונים כמעט שלא השתנו התשתיות הטכנולוגיות, אולם כעת עשויים החוקים בשוק להשתנות פעם נוספת - מה שמספק לקברניטי רד את האפשרות לחלום על קפיצה קדימה ואולי אף לשחזר את הפוטנציאל שהיה לחברה עת הוקמה.

רד, שסיפקה בשנות קיומה בעיקר ציוד למקטעים שבין ליבת הרשת למשתמש הסופי(Access) , רואה את עצמה במיקום מרכזי לקראת העידן החדש של עולם הטלקום. ה"ברזלים" שמניעים את חבילות המידע בין מרכזי הנתונים למשתמשי הקצה הופכים למתוחכמים יותר, וספקי השירות יכולים לשפר את הביצועים באמצעות שימוש בתוכנה חכמה שתפתח גם אופציות עסקיות חדשות, במקום להיכנס להוצאות ניכרות על החלפת החומרה.

"המטרה שלנו היא לצמוח במהירות. כתוצאה, אנחנו הרבה יותר פתוחים לתקשורת וגם לוקחים יותר סיכונים עסקיים", מתייחס בין להזדמנויות שעל הפרק. הכוונה בעיקר לגל החדשנות שעובר על עולם התקשורת ומאפשר לספק יישומי תוכנה נפרדים שמיועדים לניהול משופר של התשתיות על גבי חומרה סטנדרטית (NFV). "חיבקנו את המגמה הזו", טוען בין, "אנחנו ממש ממציאים את עצמנו מחדש עם ה-NFV, ואני לא אומר את זה כסיסמה, אלא כדבר אמיתי".

ההשתלבות של רד בהתפתחות הזו מגיעה מצד התוכנה למרות היותה שחקנית חומרה. החברה מספקת כבר מזה תקופה מערכות שמאפשרות לייעל את הביצועים ברשת, ולאחרונה יצאה עם קו מוצרים שממותג בשם Distributed NFV, ובו תספק אפליקציות תוכנה שיהיו זמינות על גבי חוות שרתים מרוחקת וייתמכו בשיפור ההזדמנויות העסקיות של ספקיות הטלקום. כך לדוגמה, ספקית שירותים סלולרית תוכל להתקין אפליקציית אבטחה במיקום שרלוונטי עבור המשתמש הסופי ולגבות תשלום עבור כך.

רד אולי הייתה שם כבר לפני כ-30 שנה עם הטכנולוגיה והחזון העסקי, אבל מבחינת השורה התחתונה היא הייתה רחוקה מהפוטנציאל. בראיון לגלובס ב-2007, הזכיר זוהר זיסאפל כי עם קצת יותר ביטחון עצמי ומוכנות לקחת סיכונים, הייתה רד יכולה להיות יותר דומה לסיסקו, ענקית ציוד התקשורת, שצמחה על פלח שוק דומה לזה שבו פעלה רד לפני 20 ו-30 שנה. נקודת הפיתול החדשה בטכנולוגיה של עולם הטלקום מן הסתם מעוררת את האסוציאציות שאולי הפעם אפשרי לקפוץ למקום אחר.

לדברי בין, "אנחנו מנסים למצב את עצמנו כמובילים. לא נהיה אלקטל לוסנט או חיוואוי, אבל אנחנו רוצים לחזק עוד יותר את המובילות. רד הייתה הרבה שנים חברה נחבאת אל הכלים, אך זו חברה עם סיפור יוצא דופן בקנה מידה עולמי. זו חברה שבמשך 30 שנה הצליחה בשוק הטלקום, למרות שאנחנו מתחרים עם אמריקאים ואירופאים שיש להם קרבה לשוק ועם סינים שיש להם יתרון של עלויות".

במשך השנים התפתחה רד לקבוצת חברות בתחומי טכנולוגיית התקשורת. 16 חברות יש בקבוצה כיום, חלקן ציבוריות - כגון רדוור וסרגון, וחלקן פרטיות. לאחים זיסאפל, המייסדים, יש אחזקות מהותיות ברובן. באתר החברה מפורט כי ב-2012 מכרה הקבוצה בהיקף של כ-1.2 מיליארד דולר, והנתון היחיד שבין חושף לגבי רד עצמה הוא שהחברה צמחה ב-7% ב-2013. את המכירות ניתן להעריך בסדר גודל של מעל ל-200 מיליון דולר. בחברה יש 1,000 עובדים, 300 מתוכם עוסקים במו"פ.

לצד החלפת המנכ"ל, נעשה שינוי פרסונלי משמעותי בחברה כאשר לצד המנכ"ל התחלף בחברה גם היו"ר. זוהר שהוביל את החברה במשך מרבית שנות קיומה, עזב את התפקיד והוחלף ע"י יהודה. שניהם נשארו בדירקטוריון. למרות הערכות על אי-הסכמות עסקיות ביניהם שהובילו להחלפת הכיסאות, יהודה התייחס בעבר לכך כ"דבר שקרה הרבה פעמים אצלנו בקבוצה ולא משהו מיוחד".

בין הגיע לרד אחרי קדנציה קצרה כמשקיע הון סיכון בקרן כרמל מקבוצת ויולה, ולפני כן כיהן בשורה של תפקידים בכירים בקומברס. בחברה שמכוונת לצמיחה מהירה יכול להיות יתרון להכניס לכורסת המנכ"ל את מי שמגיע עם אוריינטציה של משקיע, אם כי רד מעולם לא נראתה כחברה שייתכן שיהיו בה מהלכים אסטרטגיים מורכבים להגדלת הצמיחה. "נעשו כאן הרבה שינויים בשנה האחרונה - גם ברמת התהליכים וגם שינויים פרסונליים", הוא אומר, "אבל זה בגלל הכיוונים האסטרטגיים שהולכים אליהם".

- יש סיכוי שנראה ברד התפתחויות כגון גיוסי כספים שיסייעו לצמיחה או רכישות יותר אינטנסיביות?

"כרגע אין לנו בעיה עם כסף מבחינת ההשקעות שצריך לבצע. אם נצליח במהלך זה יפתח הרבה מאוד אפשרויות, ומן הסתם גם מהבחינה הזו. יש סיכוי שיהיו יותר השקעות בחברות, ובהחלט חושבים גם על צמיחה לא אורגנית".

בינתיים, הדבר היחיד שנראה עומד על הפרק זה הקמת מרכז פיתוח נוסף בישראל לצד אלו שמחזיקה החברה ברמת החייל ובבייג'ינג (ירושה מרכישה קטנה שביצעה החברה לפני מספר שנים).