ביג מתכננת כניסה לספרד ופורטוגל בהשקעה של 500 מ' ש'

חברת המרכזים המסחריים של האחים נפתלי במו"מ לרכישת 50% מחברה המחזיקה תיק נכסים מניבים, בשטח של כ-173 אלף מ"ר בספרד ובפורטוגל

אחרי שביססה את פעילותה בארה"ב, אליה נכנסה לאחר שיא המשבר בשווקים, מזהה חברת הנדל"ן המניב ביג הזדמנות בשוק משברי נוסף - של ספרד ופורטוגל, ומקדמת בו השקעה שתוכל להגיע לכחצי מיליארד שקל (כ-100 מיליון אירו).

החברה שבשליטת האחים יהודה ורוני נפתלי עדכנה הבוקר כי היא מנהלת מו"מ לרכישת 50% מהזכויות בחברה ספרדית. איתן בר זאב, מנכ"ל ביג, אמר היום כי "אנחנו חושבים שזהו תזמון נכון לכניסה לשווקים בספרד ופורטוגל, שכן כסף גדול מתחיל לזרום לשם, ובהמשך יהיה קשה יותר לאתר שם הזדמנויות. אנחנו נכנסים לספרד ופורטוגל מתוך הבנה שגם המשבר החמור ביותר לא נמשך לנצח. טרם המשבר, ב-2007-2008, בדקנו את השוק הספרדי והמחירים היו אחרים לחלוטין, וכשהכלכלה שם שוב תתחיל לרוץ קדימה, המחירים ישתנו".

העסקה מול החברה הספרדית תתבצע באחת משתי דרכים - הנפקת מניות החברה הספרדית לביג כנגד הזרמת כסף לתוכה, או רכישת המניות מהבעלים הנוכחיים. בסך הכול שווי נכסי החברה הנרכשת מוערך בכ-221 מיליון אירו, ויש בגינם חובות בהיקף של 101 מיליון אירו. בביג צופים כי השלמת העסקה תתבצע תוך שלושה חודשים, והיא מותנית במספר תנאים, בהם הסכמת בעלי מניות החברה הספרדית, השלמת בדיקת נאותות ואישורים להסבת המימון הקיים על הנכסים.

NOI של כ-15 מיליון אירו על הנכסים

בידי החברה הספרדית תיק נכסים מניבים בשטח של כ-173 אלף מ"ר ובשווי של כ-176 מיליון אירו, הכולל 10 מרכזי קניות פתוחים בספרד ובפורטוגל ובניין משרדים בספרד, בתפוסה של 97%. יתר נכסיה כוללים קרקעות בהיקף של כ-120 אלף מ"ר עליהן מתוכננים לקום שני מרכזי קניות, מגרשים שלא פותחו ועוד. ביג מציינת כי פורטפוליו הנכסים מניב רווח תפעולי נקי (NOI) שנתי של כ-15 מיליון אירו, וכי מחיר הרכישה משקף תשואה של 8.5% על הרווח התפעולי הנקי.

ביג, המתרכזת במרכזים מסחריים פתוחים, מחזיקה כיום ב-46 מרכזי קניות פעילים - 19 מהם בישראל, 25 בארה"ב, 1 בסרביה ו-1 בהודו, על שטח בסך כ-730 אלף מ"ר. בסיכום 2013 הציגה החברה קפיצה של 9% ברווח הנקי, ל-302 מיליון שקל, וכן שיפור של כ-20% בהכנסותיה מדמי שכירות, ל-287 מיליון שקל. במקביל נהנתה מעלייה ברווחי חברות כלולות ומהמשך עליית שווי נכסיה. שווי ביג הוא כיום 1.7 מיליארד שקל, לאחר עלייה של 28% בשנה האחרונה.