הקרפיון כמאפיין כלכלי

מסורת ישראלית חדשה: העלאת מחירים מכוונת לקראת החגים

אווירת החג תהיה השנה קצת פחות שמחה סביב הרבה שולחנות, בעיקר בחלק מהמגזר החרדי הסובל מעוני. אלה יאכלו השנה פחות דגים בארוחות החג. הדגים, על דרכי הכנתם השונות, על-פי מנהגי העדות וארצות המוצא, תפסו תמיד מקום של כבוד סביב השולחן ובעיקר בחגים. אם זה גפילטע פיש, חריימה, דג אפוי ומאודה.

אך הפעם, בבתים רבים ייפקד מקומו של הדג. מה נשתנה? המחירים עלו בחדות, כך שדווקא משפחות ברוכות-ילדים, שצורכות בחגים כמויות גדולות של מזון ובעיקר דגים, לא יוכלו ליהנות מהם כבשנים קודמות.

דגים לחג הם חלק בלתי נפרד מהמסורת. עליית מחירם בכ-30% לעומת השנה הקודמת פוגעת בעיקר במשפחות עניות וגדולות. משפחות שמאפיינות בעיקר את הרחוב החרדי, ולכן ייקור הדגים ערב חג הפסח משולה למכה כלכלית. יהיה מי שיטען כי החרדים עניים מאחר שאינם עובדים; אם הם עניים אז שלא יילדו הרבה ילדים; אם הם ממילא מקבלים תמיכות והקצבות, שישתמשו בהן לצורכי החג.

ובכן, ייתכן כי הטענות נכונות לכל ימות השנה, וצריך לבצע חשיבה מערכתית לכל ההתייחסות והטיפול בציבור החרדי, אבל הפגיעה בחג המשפחתי שיש לעם ישראל על-ידי ייקור המצרכים לחג, אינה מידתית, וראויה לטיפול ממשלתי דחוף.

הקרפיון כמאפיין כלכלי, מזכיר את עליית מחירי העגבניות בתקופת שר האוצר יגאל הורביץ ז"ל, שהקפיצו את מדדי המחירים לצרכן, והשפיעו לרעה על הכלכלה בארץ. "מדד העגבניות" קראו לו אז. והנה עכשיו אנו עדים לניצול כלכלי ציני של הביקוש לדגים לחג, ניצול שמתבטא בהעלאת מחירים בלתי סבירה, שמגיעה לפערי מחיר של מאות אחוזים בין המגדלים לקמעונאים.

יצוין כי לקראת החג, כשגרה כמעט, עולים גם מחירי העגבניות והעוף. חגים הפכו אצלנו לתקופה של התייקרויות קבועות, בלתי נשלטות ומעוררות כעס. נראה, יש מי שגרם לעליות המחירים בכוונה, אולם הסיבות והנסיבות בנקודת זמן זו אינן מעניינות. הן ראויות לתחקיר מאוחר יותר, כדי למנוע הישנותן בעתיד.

עכשיו, ערב פסח, זה הזמן להביא פתרון מיידי לבעיה. לשם כך יש להוציא מיד צו הקובע מחיר מרבי לדגים. כל התמהמהות תגרום לסבל למשפחות רבות, וההתעסקות במחירי הדגים לאחר החג, תהיה "פוסט-מורטם" (ניתוח שלאחר המוות). יחליטו רה"מ בנימין נתניהו, שר האוצר יאיר לפיד ושר הכלכלה נפתלי בנט, ויורו על מחיר מרבי.

החלטה שתסייע לכולנו ובעיקר לנזקקים לעבור בדרך טובה יותר את החג, ותשדר בנוסף מסר ברור וחד-משמעי - כי הממשלה מטפלת גם במי שאיננו בקואליציה (החרדים); מטפלת בנחישות בהעלאות מחיר חזיריות ולא מוצדקות, ותמנע ניצול ציני של הביקוש לחג. כלומר, מתערבת בכלכלה כשזו פורצת גבולות סבירים. אם כך תפעל הממשלה, במהירות ובנחישות, יהיה מקום לתת יותר אמון בהצהרותיה גם לגבי יוקר המחיה.

* הכותב, רואה חשבון, מרצה בכיר במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א).