איגוד לשכות המסחר ביוזמת חקיקה לחיסול "עושק הארנונה"

על פי ההצעה, יוגבל תוקף האישור החריג לייקור הארנונה למשך שנה אחת בלבד, ולאחריה יחזור התעריף לשיעור שהיה קודם ■ כל בקשה של רשות לקבלת אישור חריג תאושר גם בוועדת הכספים של הכנסת, ולא רק בידי שרי האוצר והפנים

ראשי איגוד לשכות המסחר בתל אביב מקווים שחקיקה חדשה שהם מציעים תצמצם את היקף האישורים החריגים שניתנים לרשויות המקומיות לייקור הארנונה: במסיבת עיתונאים שקיימו היום (ב') הציג נשיא האיגוד, אוריאל לין, נוסח של הצעת חוק שאמורה לדבריו "לחסל את ציר העושק של הארנונה, למנוע ניצול פרצות ולהבטיח גבייה הוגנת של המס העירוני".

הרקע למהלך הוא ריבוי המקרים שבהם משרדי הפנים והאוצר העניקו לרשויות מקומיות אישורים לייקור הארנונה. לטענת האיגוד, בשנת 2012 ניתנו 70 אישורים שאפשרו לייקר את הארנונה בשיעור של 4% עד 20% ובשנת 2013 ניתנו כ-50 אישורים דומים. לדברי לין, 42 רשויות מקומיות שקיבלו ממשרדי הפנים והאוצר אישור חריג לייקור הארנונה ב-2012, קיבלו היתר לייקר את המס העירוני גם ב-2013. לדברי הסמנכ"לית לכלכלה ולמסים באיגוד, ישראלה מני, בדיקה שעשתה העלתה כי בשלוש השנים האחרונות תעריפי הארנונה התייקרו בעקבות אישורים אלה ב-1.7 מיליארד שקל.

על פי ההצעה, החוק החדש יגביל את תוקף האישור החריג לייקור הארנונה למשך שנה אחת בלבד, ולאחריה יחזור התעריף לשיעור שהיה טרם ניתן האישור. בנוסף, מציעים באיגוד כי כל בקשה של רשות לקבלת אישור חריג תאושר גם בוועדת הכספים של הכנסת, ולא רק בידי שרי האוצר והפנים, כנהוג כיום.

מההצעה עולה כי רשות מקומית שמבקשת אישור חריג תפרסם את כוונתה באתר האינטרנט שלה שבועיים טרם הגשת הבקשה וכי רשות שקיבלה אישור כזה תהיה מנועה מלקבל אישור נוסף בטווח של 5 שנים. עוד מציעים באיגוד, כי אישורים חריגים לייקור הארנונה יינתנו רק לרשויות שהוכיחו כי גבו ארנונה מ-90% מתושביהן במשך שלוש שנים ברציפות.

לדברי לין, הניסיון לקדם חקיקה שתרסן את מגמת הייקור בתעריפי הארנונה מהווה המשך למאבק ממושך. "נטל הארנונה הפך לכבד מנשוא ולרכיב משמעותי ביותר במסגרת ההוצאות של העסקים שנתונים ללחצים להורדת מחירים", אמר. "הממשלה לקחה לה למשימה להילחם ביוקר המחיה, אך בד בבד מאפשרת לרשויות המקומיות לגבות בלי הצדקה סכומים נוספים ממשקי בית ומהמגזר העסקי, ובכך מעלים למעשה את יוקר המחיה. המגזר העסקי ובעיקר עסקים מתחום המסחר והשירותים שעליהם מושת עיקר העול כבר הגיעו לשיא כושר הספיגה".