אמזון וגוגל נלחמות על שירותי המחשוב למפתחי האפליקציות

‎‎אופיר קרא-עוז שמנהל בגוגל את תשתיות פיתוח האפליקציות, מתייחס בראיון ל"גלובס" לתחרות האגרסיבית על שירותי המחשוב למפתחי האפליקציות ■ "המודל של אמזון לקבל הנחה משמעותית בתמורה להתחייבות הוא בלתי אפשרי‏‏‏‎"‎‏

‎‎הקריירה של אופיר קרא-עוז כוללת הרבה אספקטים טכנולוגיים עם דגש על תשתיות המחשוב. החל מהשירות ביחידה 8200, דרך הקמת הסטארט-אפ‏CloudShare ‎‏, ניהול מרכז הפיתוח של‎ EMC ‎בבאר שבע וכעת ניהול מוצר תשתיות פיתוח האפליקציות ‎ (App Engine) ‎ בגוגל. אבל בשבוע האחרון הסתבר כי המוצר שעליו הוא אחראי עומד בלב סערה, ויש שיגדירו כשדה קרב ממש, בין גוגל, אמזון ומיקרוסופט, ולא מן הנמנע שגם ‏‎ IBM ‎‏,‏SAP ‎ ואפל יצטרפו בקרוב‎.‎‏

בעוד גוגל מוכרת לרובנו ממנוע החיפוש הפופולרי, שירות הדואר האלקטרוני,‏‎ YouTube ‎‏ ויישומים משרדיים שונים, מתחת למכסה המנוע של ענקית האינטרנט יש תשתית אדירה שכוללת עשרות (מעל ל-30 על פי הערכות) של חוות שרתים ענקיות ברחבי העולם שמספקות את התמיכה מצד המחשוב לכל השירותים הללו.

בשנתיים האחרונות החלו חברות האינטרנט הגדולות להנגיש את התשתיות שפיתחו וזמינות ביומיום רק לשירותים שרלוונטיים למשתמשים, גם לצרכי פיתוח. כלומר, גם מפתחי האפליקציות יוכלו להיעזר בתשתיות הללו, בתשלום כמובן. ההנחה הסמויה מאחורי הקלעים היא שפיתוח אפליקציה על גבי התשתית של גוגל/אמזון/מיקרוסופט "תדביק" יותר משתמשים לפלטפורמה שבה נעזרים לצורך הפיתוח. כך שלא מפתיע שבחברות מנהלים מאבקים כוחניים סביב האטרקטיביות של התשתיות לאנשי הפיתוח‎.‎‏

לפני כשבועיים ביצעה גוגל צעד חריג של הנחה אגרסיבית בשימוש בתשתיותיה לצרכי פיתוח. החברה הוזילה ביותר מ-30% את השימוש בתשתיות האחסון והעיבוד שהיא מספקת למפתחי אפליקציות חיצוניים. אלא, שיום לאחר מכן הגיעה תגובה, שלמרות שהייתה די צפויה העידה על הרגישות בתחום. אמזון הוזילה חלק משירותי האחסון והעיבוד שהיא מספקת (תחת חבילת מוצרי ה-‏AWS‏), בשיעורים שבין 30%-60%. מספר ימים לאחר מכן, סיפקה מיקרוסופט הוזלה משלה בשיעורים דומים בתשתיות הפיתוח שהיא מספקת סביב פלטפורמת ה-‏Azure‏.

תמחור מסובך

‎‎‏"הפחתות המחירים מוכיחות שהשוק הוא תחרותי מאוד", אומר קרא-עוז בתגובה ראשונה של בכיר בגוגל לגבי מלחמות התמחור סביב אספקת תשתיות המחשוב למפתחים מחוץ לארגונים. לדבריו, "התמחור של השימוש בתשתיות שאנחנו מספקים למפתחים פשוט היה מסובך מדי, וזה הביא ליצירת מודל חדש".

התמחור אכן יכול להיות מסובך. גוגל מספקת גישה לכ-70 מוצרים באמצעות ממשק גישה ליישומים שלה (‏‎(APIs‏‎‏, ושימוש במגוון שירותי המחשוב בכדי לתמוך בפיתוח סביב המוצרים הללו יכול להיות מורכב למדי‎.‎‏

לגבי התחרות, קרא-עוז טוען כי המודל שמנסה אמזון לפתח, שכולל התחייבות של פיתוח לתקופה ארוכה על התשתיות שלה (מה שנקרא‎ Reserved Instances ‎‏) בתמורה להנחה משמעותית - עד 60% להתחייבות של 3 שנים - אינו רלוונטי. "המודל של התחייבות לתקופה ארוכה אינו נכון. כאשר דורשים ממפתח בסטארט-אפ לדוגמה לקחת אחריות על סביבת הפיתוח שלו ל-3 שנים קדימה זה בלתי אפשרי. כל העולם יכול להשתנות בתקופה הזו. זה ממש לקחת את כספי המשקיעים בחברה ולהעביר לספקי השירותים. בדיוק מהסיבה הזו לא רוצים להתחייב בחברות לרכישת חומרה‎"‎‏.

את הדברים, נציין, צריך לקחת בערבון מוגבל, מאחר שגמישות השימוש בשירותים השונים שמספקות החברות יכול לספק פרופיל מפתחים שדווקא ירגיש שההשקעה בסביבת אמזון או מיקרוסופט יותר מתאימה לו מבחינה כלכלית. "השאיפה שלנו היא לאפשר בעזרת תשתיות המחשוב שלנו לתת אפשרות למפתחים לספק חוויית משתמש ללקוחות. אנחנו מאמינים שזו רק ההתחלה מבחינת הפתרונות שתשתיות המחשוב של חברות האינטרנט מאפשרות עבור מפתחי תוכנה, ובעשור הקרוב נראה עוד הרבה‎"‎‏, אמר.

בין החברות שנעזרות בסביבת הפיתוח של גוגל בעולם אפשר למצוא גם את אפליקציית המסריםSnapchat ‎‏, ‏AirBNB‏ ונטפליקס ו-‏Wix‏ הישראלית.‏ בחברה יש מן הסתם הרבה מוטיבציה לראות סטארט-אפים בישראל מצטרפים, והפעילות של גוגל בישראל כוללת מספר עובדים שעוסקים במכירת השירותים וגם צוות שעוסק בפיתוח. ‏‏‎‎‏