ג'ון קרי: ישראל אשמה בהידרדרות תהליך השלום

קרי אמר בשימוע בועדת החוץ של הסנט: ארה"ב "תגיב מיד" על החלטה איראנית לייצר בפועל נשק גרעיני "לאיראן יידרשו חודשיים בלבד לייצר נשק כזה מרגע קבלת ההחלטה"

שר-החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, אמר הערב (ג'), בשימוע בוועדת יחסי החוץ של הסנט, כי ישראל אשמה בהידרדרות תהליך השלום בינה לבין הפלסטינים. הוא ציין, ששני הצדדים נקטו "צעדים בלתי מועילים", אך נקב במפורש בשתי החלטות של ישראל - המשך הבנייה בגדה והסירוב לשחרר אסירים פלסטיניים - כסיבה לכך שהתהליך נקלע למבוי סתום.

"ישראל לא שחררה את האסירים הפלסטיניים במועד המוסכם לשחרורם; עבר יום, ועוד יום ואז, סמוך למועד שבו עמדו הצדדים להסכים על עסקה (לשחרור האסירים), החליטה ישראל לתת אור ירוק להקמת 700 יחידות דיור נוספות בגדה ופוף, זה היה הרגע (שבו קרסו השיחות)", אמר קרי.

הוא ציין קודם לכן, שפניית הרשות הפלסטינית למוסדות השונים של או"ם "לא היתה מועילה, ודבר זה הובהר לפלסטינים באופן הברור ביותר", אך מהצורה שבה נוסחו הדברים ומהטון שבו הם הושמעו היה ברור ששר-החוץ האמריקאי מטיל את עיקר האשמה על ישראל.

אולם קרי הדגיש, כי ישראל והפלסטינים עודם מדברים וארה"ב מוסיפה לתווך ביניהם. הוא הביע תקווה, שאם שני הצדדים יצליחו ליישב את המחלוקת לגבי שחרור האסירים, יהיה אפשר לחזור לדיון על הסוגיות המהותיות של השגת שלום בין הצדדים.

"הדבר תלוי בהם", אמר קרי. "הם צריכים להגיע למסקנה שהדבר משתלם להם".

השר הדגיש, עם זאת, כי יש גבול לסבלנותה של ארה"ב: "לנשיא אובמה ולי אין כמות זמן בלתי מוגבלת להתמקד בנושא מפני שיש אתגרים רבים אחרים (שמחייבים תושמת לב אמריקאית) ברחבי תבל, והדבר נכון במיוחד אם הצדדים אינם יכולים להראות שהם מתייחסים ברציניות למאמצים לפתרון הסכסוך".

אבל הוא גידר את הצהרתו באמירה אחרת: "טוענים נגדי שאני מקדיש את כל זמני לסכסוך הישראלי-פלסטיני, בעוד שהישראלים והפלסטינים כלל אינם רוצים בכך... אבל המציאות היא, שהצדדים אכן רוצים לשאת ולתת והם אכן מוסיפים לדבר אלה עם אלה". בתשובה למותחי הביקורת אמר קרי, כי לסכסוך הישראלי-פלסטיני יש חשיבות רבה מפני שיש לו פוטנציאל להשפיע על ארה"ב.

אחד ממותחי הביקורת הוא הסנטור ג'ון קיין, שאמר בשימוע, בפנותו לקרי: "גם אם תמשוך את הנושא, המציאות היא שהשיחות בין ישראל לפלסטינים הגיעו לקיצן".

על איראן אמר קרי, כי ארה"ב "תגיב מיד" אם איראן תקבל החלטה להתחיל בייצור נשק גרעיני. לדבריו, יידרשו לאיראנים חודשיים בלבד לייצר פצצה גרעינית מהרגע שטהראן תחליט להעשיר אוראניום בכמות מספקת לייצור פצה כזו.

קרי ציין, שהוא "אינו מביע אופטימיות" לגבי הסיכוי לחתום על הסכם גרעיני עם איראן. הוא הגדיר עצמו כ"אגנוסטי", כלומר כמי שאינו יודע את התשובה לשאלה שעל הפרק.