"תנו לישראל פצצות מפצחות בונקרים נגד מתקנים באיראן"

במאמר ב"וול סטריט ג'רנל" כותבים בכירים לשעבר בממסד הצבאי האמריקאי: ארה"ב צריכה לספק לישראל יכולות להשמיד מתקנים תת-קרקעיים ■ קוראים למסור לישראל פצצות מפצחות בונקרים במשקל 13.5 טון ומפציצי בי 52 שיוכלו לשאתן

על רקע חששות שהמאמצים הדיפלומטיים לשלול מאיראן יכולת גרעינית צבאית לא יניבו הסכם קביל, קוראים שני בכירים לשעבר בממסד הצבאי האמריקאי לממשל אובמה לספק לישראל פצצות מפצחות בונקרים במשקל 13.5 טון - הפצצות הגדולות ביותר מסוגן בארסנל של צבא ארה"ב - ומפציצי 52 -B שיוכלו לשאתן. פצצות אלה יאפשרו לצה"ל לפעול לבדו נגד איראן ולהשמיד מתקנים גרעיניים שקבורים עמוק מתחת לאדמה, אם, אכן, המו"מ בין שש המעצמות לאיראן יסתיים ללא תוצאות.

השניים הם לייטננט-גנראל דייוויד דפטולה, לשעבר ראש המודיעין בחיל האוויר האמריקאי, שתכנן את מערכת ההפצצות נגד עיראק במבצע "סערת מדבר", ב-1991, ודייוויד מקובסקי, מנהל "המכון היהודי לענייני ביטחון לאומי" ולשעבר פקיד בפנטגון.

במאמר ב"וול סטריט ג'רנל" כותבים דפטולה ומקובסקי: "בידי ישראל נמצאות עתה פצצות מפצחות בונקרים במשקל 900 ק"ג ו-2.25 טון. כמה מהן ניתנו לישראל ע"י ממשל אובמה. באגף התכנון של צבא איראן מקווים שפצצות אלה לא יוכלו לגרום נזק משמעותי למתקנים הגרעיניים התת-קרקעיים של המדינה. ארה"ב צריכה לעקור תקוות אלה משורש ולספק לישראל את היכולות להשמיד אפילו את המתקנים שקבורים בעומק הרב ביותר. וושינגטון תוכל לסייע לישראל לעשות זאת אם היא תספק לה את המספר הנדרש של פצצות מפצחות בונקרים מדגם 57-GBU, שמשקלן 13.5 טון וכמה מפציצי 52-B".

המחברים מציינים, שמשרד ההגנה האמריקאי פיתח פצצות אלה במיוחד לפיצוח מטרות קשיחות מתחת לפני האדמה. הן יכולות להתחפר בקרקע ו"לצלול" לעומק של 70 מ' לפני התפוצצותן. נתונים אלה מצביעים על יכולת מספיקה של הפצצות לפגוע בתכנית הגרעין של איראן.

לדברי הכותבים, אין שום הגבלה של מדיניות או הגבלה חוקית על מכירת פצצות אלה לישראל, ובארסנל של חיל האויר האמריקאי בבסיס חיל האוויר ווייטמן במיזורי מאופסן מלאי מספיק של הפצצות. היות שבידי בחיל האוויר הישראלי אין מטוסים שמסוגלים לשאת תחמושות בסדר גודל כזה, קוראים המחברים לתת לישראל כמה מפציצים שיוכלו לבצע את המשימה, אולי מפציצי H52-B, שיוצרו בתחילת שנות ה-60 ושנמצאים עתה באפסון.

"עלי-די העברת הפצצות מפצחות הבונקרים והמפציצים לישראל, יאותת הממשל שלבעלת בריתו יש היכולת לשלול מאיראן יכולת גרעינית צבאית", כותבים דפטולה ומקובסקי. "נכונותה של ישראל לפעול כבר קיימת. המועד האידיאלי למסירת הפצצות והמטוסים יהיה לפני פקיעת הסכם הביניים בין איראן לשש המעצמות, ביולי. האיתות הזה יבהיר לאיראן, שתכנית הגרעין שלה מתקרבת לקיצה, בדרך זו או אחרת".

ג'ניפר רובין, בעלת הבלוג הימני "פניה ימינה" ב"וושינגטון פוסט", כתבה אתמול, כי אין ספק שיש מספיק גורמים בשמאל ובימין שיאמינו להבטחות הממשל שאנו נמצאים על סף הסכם עם איראן. יהיו בדלנים רפובליקאים שמתנגדים תמיד לאופציה צבאית ושיגדירו כ"פרובוקטיבית" הצעה למסור לישראל פצצות חודרות בונקרים. אבל כבר עתה מתסמנת תמיכה ברעיון.

הסנטור הרפובליקאי טד קרוז, איש מסיבת התה, שרואה עצמו מועמד לנשיאות ב-2016, אמר בפברואר לאתר של "וושינגטון אקזמינר": "לכל הפחות אנו חייבים להעמיד לרשות ישראל פצצות חודרות בונקרים. אם ישראל תיאלץ להגן על עצמה, היא צריכה להיות מצוידת בכלים לביצוע המשימה".

קרוז: "נשיא אחראי היה מכריז, בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים, במילים שאי אפשר לטעות בהן, 'בשום נסיבות שהן לא נתיר לאיראן להשיג יכולת גרעינית צבאית; היא תצטרך להפסיק את מאמציה בכיוון זה עכשיו, או שנשתמש בכל אופציה שעומדת לרשותנו, לרבות כוח צבאי ישיר, כדי להפסיקם'. יש צורך נואש בהנהגה כזו (בארה"ב), אך לצערנו היא אינה קיימת".

בשימוע שנערך אתמול בוועדת יחסי החוץ של הסנט, אמר שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, כי ארה"ב "תגיב מיד" אם איראן תקבל החלטה להתחיל בייצור נשק גרעיני. לדבריו, יידרשו לאיראנים חודשיים בלבד לייצר פצצה גרעינית מהרגע שטהראן תחליט להעשיר אוראניום בכמות מספקת לייצור פצצה כזו.

קרי ציין, שהוא "אינו מביע אופטימיות" לגבי הסיכוי לחתום על הסכם גרעיני עם איראן. הוא הגדיר עצמו כ"אגנוסטי", כלומר כמי שאינו יודע אם ייחתם הסכם כזה.