מנכ"ל JP מורגן: "2013 הייתה החוויה הכואבת והקשה ביותר"

ג'יימי דיימון מודה כי הבנק טעה ביחסו לרגולטורים בנוגע לאחריותו למשבר הפיננסי ■ הבנק שילם עד כה קנסות של יותר מ-20 מיליארד דולר

ג'יי.פי מורגן צ'ייס, הבנק הגדול במונחי נכסים בארה"ב, היה "חירש" במגעיו עם הרגולטורים על הסדרת חקירות שנגעו למשכנתאות והפסדי מסחר, אמר מנכ"ל הבנק, ג'יימי דיימון, במכתב שהוא שיגר לבעלי מניות הבנק. "התגובה שלנו הייתה באופן כללי: 'אנחנו יודעים מה אנחנו עושים'. היינו צריכים לעשות יותר בדק בית, ולהיות עם אוזן קשובה יותר".

דיימון המשיך במכתבו להכות על חטא, והודה גם בכך שסדרה של כאבי ראש משפטיים ב-2013 הפכו ל"חוויה הכואבת, הקשה ומורטת העצבים הגדולה ביותר שנתקלתי בה מבחינה מקצועית".

דבריו במכתב השנתי לבעלי המניות מתארים באופן החושפני ביותר עד כה איך היו"ר-מנכ"ל בן ה-58 הגיב לשורת החקירות הממשלתיות והתביעות שהניבו קנסות שיא בסך יותר מ-20 מיליארד דולר שהבנק חויב בהם עד כה, בקשר להתנהלותו במשבר הפיננסי ואחריו.

דיימון כתב שהבנק הענק "היה תחת לחץ עקבי ומאסיבי". לדבריו, "האופציה הטובה ביותר, אולי האופציה הסבירה היחידה, הייתה להסדיר כמה שיותר חקירות בבת אחת, גם במחיר גבוה".

במכתב שמשתרע על פני 32 עמודים חושף דיימון גם יותר פרטים על ההתאמצות של הבנק להסתגל להידוק הפיקוח מצד רשויות הפיקוח הפדרליות והחקיקה המאסיבית החדשה שנחקקה מאז המשבר הפיננסי.

חדר מיוחד לבקרה פנימית, שהוא המודרני ביותר מסוגו, פועל כעת במטה הבנק בשדרות פארק במנהטן, ועד סוף שנה זו יגייס הבנק עוד 13,000 עובדים במאמץ של שנתיים כדי לאייש משרות פיקוח בתחומים שנעים מציות לדרישות החוק עד בטיחות טכנולוגית. בסוף 2013 העסיק הבנק סך של 251,196 עובדים.

8,000 עובדים יוקצו לבנייה ולהפעלה של תוכנית מיוחדת למניעת הלבנות הון באמצעות הבנק, כתב דיימון.

דיימון מתוגמל

למרות קנסות השיא שהושתו על הבנק, מועצת המנהלים שלו החליטה בינואר פה אחד להעלות את התגמול של דיימון לשנה זו מ-11.5 מיליארד דולר ל-20 מיליארד דולר. נימוקי ההחלטה היו הביצועים ארוכי הטווח של ג'יי.פי מורגן, העלייה בנתח השוק שלו ו"הצעדים שהבנק נקט כדי לפתור את הבעיות הרגולטוריות שניצבו בפניו".

חברי מועצת המנהלים מאמינים שדיימון עושה עבודה טובה בכל הנוגע להגנה על רווחי הבנק, למרות ההסדרים המשפטיים היקרים שהוא הסכים להם, דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל".

לפי רשות ניירות ערך האמריקאית, ה-SEC, שכרו הכולל של דיימון קוצץ בשנה שעברה ל-11.8 מיליון דולר, 37% פחות מ-18.7 מיליון דולר שהוא קיבל ב-2012. החישוב הזה מבוסס על התגמול שהוא מקבל בפועל בכל שנה, ולא על הסכום שהוא זכאי לו בעתיד.

דיימון כתב שהבנק סיים את שנת 2013 כשהוא "מצולק אבל מחוזק". לדבריו, "יש עוד הרבה מה לומר והרבה מה ללמוד מניתוח של מה שהתרחש, אך לא אעשה את במכתב הנוכחי. יש צורך בעוד פרספקטיבה ובמרחק זמן".