מנכ"ל ברינקס: "להכניס לכלא עברייני מס הכנסה"

מנכ"ל ברינקס, רונן בן ארי, מספר בראיון ל"גלובס" על הכניסה לתחום הקמעונאות באמצעות השקת שירות לסליקת מזומנים ■ "זו אגדה שההון השחור הגדול נעשה במזומן, ושהפחתת השימוש במזומן תפתור זאת"

"מנסים לצייר תמונה שהמזומן עומד להיכחד, אבל זה לא קרוב למציאות, שבה המזומן צומח ב-10% בשנה". כך אומר מנכ"ל חברת ברינקס, רונן בן ארי, בראיון ראשון ל"גלובס" מאז נכנס לתפקידו בתחילת השנה.

ברינקס, העוסקת בשינוע מזומן וניהול מזומן, משנעת כמיליארד שקל ביום. בן ארי, שעובד בחברה זה 10 שנים וכיהן בתפקידים שונים עד שמונה לתפקיד המנכ"ל, שומע את הביקורת הרבה שיש על המזומן בימים אלה. הטענה המרכזית היא שבזכות המזומן הכלכלה השחורה בישראל צמחה לממדים מפלצתיים, המוערכים ביותר מ-180 מיליארד שקל.

בן ארי חושב אחרת: "צריך להבדיל בין המלחמה בהון השחור למזומן. הרבה העלמות מס נעשות באשראי ובתשלומים דיגיטליים אחרים. זו אגדה שההון השחור הגדול נעשה במזומן, ושהפחתת השימוש במזומן תפתור זאת".

- אז איך אפשר לפתור זאת?

"צריך לטפל בנושא הזה בהיבטים של אכיפה, דיווח אישי וענישה. כיום, על עבירת העלמת מע"מ הולכים לכלא, ולכן אנשים לא מתעסקים עם זה. לעומת זאת, העונש שתקבל בעבירות על מס הכנסה, תלוי בעיקר בעורך דין שלקחת. צריך להחמיר את הענישה על עבירות מס הכנסה".

- ומה לגבי הטענה שהמזומן הוא אמצעי מיושן, שמאבד את מקומו?

"המזומן לא מאבד את מקומו. אם בהחלפת המזומן הקודמת שהייתה בשנות ה-80 החלפנו שטרות בשווי של 10 מיליארד שקל - עכשיו, כשהשטרות החדשים ייכנסו, אנחנו צפויים להחליף יותר מ-50 מיליארד שקל. גם בעולם המגמה דומה, ונתונים ומחקרים שונים מראים שלא רק שהמזומן לא נכחד, אלא שהשימוש בו רק הולך וגדל. להערכתי, המזומן יהיה פה לפחות ב-100 השנים הקרובות".

- בארץ עומדים להכניס לשימוש כרטיס דביט - כרטיס בחיוב מיידי, שאמור לתפוס נתח על חשבון המזומן. אתה לא חושב שזה יקרה?

"להערכתי, ומניסיון ההטמעה של האמצעי הזה בעולם, הדביט ינגוס מהעסקאות באשראי ומהצ'קים, ופחות מהמזומן".

■ הראיון המלא - היום (ד') בעיתון "גלובס".