ראש עיריית ניו-יורק: בוטלה יחידה למעקב אחרי מוסלמים

ביל דה בלאסיו, ראש עיריית ניו-יורק החדש בעל האג'נדה הליברלית, הורה לזנוח תוכנית חשאית למניעת טרור מוסלמי שהתבססה על החדרת סוכני חרש למסגדים ובילוש במסעדות מזרחיות

13 שנה לאחר הפיגועים במגדלים התאומים בדרום מנהטן, שגבו חייהם של כ-3,000 בני אדם, וארבעה וחצי חודשים לאחר שנכנס לתפקידו, חולל ראש העיר החדש של ניו-יורק, ביל דה בלאסיו, מהפך בפרקטיקת הלוחמה בטרור של עירו: הוא פירק כוח מיוחד של משטרת ניו-יורק ללוחמה בטרור איסלמי, שהוקם ב-2003, ביזמת ראש העיר הקודם.

הכוח, שכונה "היחידה הדמוגרפית", התמחה בהחדרת סוכני-חרש, חלקם דוברי ערבית, או מלשינים בשכר, למסגדים ובבילוש במסעדות מזרחיות ובמקומות אחרים שאמורים לשמש אתרי התכנסות של ערבים או מוסלמים אחרים, במאמץ לאתר מוסלמים מקומיים עם מוטיביציה לבצע פעולות טרור או לחשוף טרוריסט מיובא בסביבה שבה הוא עלול להיטמע בלי להותיר עקבות.

על-פי מסמכים פנימיים של משטרת ניו-יורק, שהודלפו לפני כמה חודשים לסוכנות "אסושייטד פרס", מיפתה "היחידה הדמוגרפית" קהילות של מוסלמים בעיר בניו-יורק ואפילו מחוצה לה וערכה רישום מדויק של אנשים ונשים לבושים בביגוד מוסלמי מסורתי, או לקוחות שפקדו מסעדות "חלאל", הקליטה את שיחותיהם, ציינה אלה תוכניות טלוויזיה הם רואים ומי מדבר עם מי, ותיעדה את המידע באופן מתודי. וכך, בדוח מ-2007, "אתרים מצריים בעלי עניין", יש מפות מפורטות שמציינות את המיקום המדויק ותצלומים של כל העסקים המוסלמיים (לא דווקא מצריים) בחמשת גושי הרבעים הגדולים של הכרך.

המסמך מתאר בפרטי פרטים את העסקים שמושכים לקוחות מוסלמיים. למשל: "רמאללה קופי שופ. סוג העסק: בית-קפה ערבי טיפוסי. הבעלים: פלסטיני. מידע ראוי לציון: הבעלים, מופיד, קנה חנות חדשה. בבית-הקפה שומעים רטוריקה פוליטית ומשלהבת. קבוצות אתניות: פלסטינים, מצרים, סורים ולבנונים". וכך הלאה.

התוכנית הזו נעשתה שנויה במחלוקת מהרגע שנחשף קיומה והיא חוללה מחאות בקהיליה הערבית הגדולה יחסית בניו-יורק רבתי. "היחידה הגיאוגרפית יצרה לוחמה פסיכולוגית נגד הקהילה שלנו", אמרה לינדה סארסור, פעילה באגודה הערבית-אמריקאית של ניו-יורק, שצוטטה ב"ניו-יורק טיימס". "המסמכים של היחידה מראים היכן אנו חיים, באילו מסעדות אנו אוכלים. היכן אנו מתפללים. לאיזו חנות מכולת אני הולכת. אני יכולה לראות את כל החיים שלנו פרושים על מסמכים האלה. זה פוגע בנפש הקהילה".

על-פי ה"טיימס", נפגשו ביום ד' שעבר סארסור ופעילים מוסלמיים אחרים עם מפקד משטרת ניו-יורק, וויליאם בראטון, ועם בכירים אחרים במשטרה, לרבות ראש אגף המודיעין, ג'ון מילר, לשעבר כתב לענייני ביטחון לאומי ברשת טלוויזיה. מילר הודיע לפעילים שהמשטרה אינה זקוקה להישען על פעולות חשאיות כדי לוודא היכן מתקבצים מוסלמים והצהיר שהפיקוד הבכירהחליט להפסיק את פעילות "היחידה הדמוגרפית".

מה הניע את דה בלאסיו לנקט צעד מהפכני כזה? ראש העיר שייט לניצחון גורף בבחירות לראשות העיר על גלי האג'נדה הליברלית שלו, שהיתה היפוכה הגמור של האג'נדה השמרנית/קפיטליסטית של ראש העיר הקודם, מייקל בלומברג, שפשוט נמאס על חלק גדול מתושבי העיר, לפי הסקרים. דה בלאסיו, ביקש - וקיבל - מהבוחרים מנדט להכניס רפורמות במערכת אכיפת החוק של ניו-יורק, תיקונים שיביאו בחשבון רגישויות של תושבים שחורים והיספנים.

אבל, כפי שציין אתמול אתר החדשות "דיילי ביסט", הפסקת הריגול הממוקד אחרי מוסלמים מעולם לא היתה בעלת עדיפות ראשונה ברפורמות המתוכננות. אחד מהנושאים הלוהטים ביותר במערכת הבחירות היה הנוהל שאיפשר לשוטרי ניו-יורק לעכב אזרחים על המדרכה ולערוך על גופם חיפוש בפומבי, רק על סמך חשד שהמעוכבים השתתפו או עלולים להשתתף בביצוע עבירה, גם אם אין לכך כל הוכחה. קרבנות הנוהל הזה היו, כצפוי, שחורים והיספנים. אלה היו אמורים להיות חלק מהקואליציה שתביא לבחירתו של בלאסיו. הוא אכן יצא נגד נוהל "עכב וחפש" בקמפיין שלו ולאחר שנבחר קיים את הבטחתו, למרות התנגדות נמרצת של המשטרה.

אבל סוגיית המעקב אחרי מוסלמים לא היתה על מסך הרדאר של רוב הבוחרים. למוסלמים בניו-יורק, כמו במקומות אחרים בארה"ב, אין הרבה כוח פוליטי. הם אף אינם מאורגנים כמו היהודים, למשל, ואין להם גופים פוליטיים בעלי השפעה.

נראה שמה שהניע את דה בלאסיו לשים קץ לתוכנית הריגול הממוקד היה, בראש ובראשונה, הדלפת המידע מהותי על "היחידה הדמוגרפית", עוד לפני שנכנס לתפקידו, לרבות גילויים שכל מנגנון הריגול המסועף הזה לא הניב אפילו טיפ אחד על פעולת טרור פוטנציאלית. מפקד המשטרה הקודם, ריי קלי, מתח ביקורת קשה על סוכנות "אסושייטד פרס" בגלל פרסום החומר המודלף. הוא טען שהפרסומים היו שגויים ומגמתיים, ושהיחידה הדמוגרפית סיפקה מודיעין מסכל משובח. אבל א.פ. מעולם לא פירסמה תיקונים לסקופ שלה ובסופו של דבר הוא זיכה אותה בפרס פוליצר.

השורה התחתונה היא, שדה בלאסיו פשוט העדיף לפעול על-פי צו מצפונו ועל-פי קווי האג'נדה הליברלית שמנחה אותו. היה מתאים לבלומברג ליזום את הקמת "היחידה הדמוגרפית" למעקב אחר מוסלמים והיה מתאים לדה בלאסיו להורות על פירוקה.

וכך, ברוח האחווה וההגינות של ממשל דה בלאסיו, נפגש השבוע מפקד המשטרה בראטון עם ראשי הקהיליה המוסלמית בעיר. הוא הודיע להם שהמשטרה תפעל לאחות את הקרעים בינה לבין המוסלמים המקומיים והכריז ששוטרי ניו-יורק לעולם לא יעשו דבר כלשהו שיפגע בקהילה או בחבריה.