קרי לסטייט דיפרטמנט: הגדילו האשרות לצעירים ישראליים

שר-החוץ האמריקאי "שותף" לדאגותיהם של מחוקקים בקונגרס מהקשיים שבהם נתקלים צעירים בישראל שמבקשים לקבל אשרות תייר לארה"ב ■ "המשרד יכול לעשות יותר, ויעשה יותר, כדי לעודד צעירים ישראליים, עם נתונים מתאימים, לבקר בארה"ב"

שר-החוץ האמריקאי הורה למשרדו להגדיל את מספר אשרות התייר לצעירים ישראליים שמבקשים לבקר בארה"ב בעקבות תלונות על הגידול החד במספר מסורבי אשרה בשגרירות האמריקאית בתל-אביב. כך מוסר אתר האינטרנט "אל מוניטור", שמתמחה בסיקור נושאים הקשורים במזה"ת.

במכתב שנשלח אתמול (ה') לצירת בית-הנבחרים ניטה לאווי, דמוקרטית ממדינת ניו-יורק, כתבה ג'וליה פרייפילד, עוזרת השר לענייני הקונגרס, כי קרי "שותף" לדאגותיהם של מחוקקים מהקשיים שנערמים בדרכם של צעירים ישראליים שמנסים לקבל אשרות תייר לביקור בארה"ב.

"(קרי) הורה למשרדו לנקוט שורה של צעדים מיידיים במטרה להבטיח שייעשה כל מאמץ להגדיל במידה מרבית את מספר הצעירים הישראליים שמבקשים להגיע לארה"ב, בכפוף לחוקי ההגירה האמריקאיים", נאמר במכתב. "השר הורה לנו להתייחס לסוגיות אלה במהירות ובאופן מקיף. המשרד יכול לעשות יותר, וייעשה יותר, כדי לעודד ישראלים בעלי נתונים מתאימים לבקר בארה"ב, ולסייע להם".

המכתב כולל התחייבות לנקוט תכנית פעולה בת חמישה צעדים:

■ לערוך סקירה מלאה, בארה"ב ומחוצה לה (כלומר בשגרירות בת"א), של המדיניות וההליכים שקשורים בתהליך קבלת ההחלטות לאישור או דחיה של אשרות תייר, עם דגש על פניות של בני 21-26.

■ לבדוק האם החששות (של הפקידים הקונסולריים המופקדים על מתן האשרות) שמבקשי אשרות תייר ירצו להשתקע בארה"ב (ולא לחזור לישראל) "עולים בקנה אחד עם המציאות בשטח, בישראל".

■ להרחיב את הסיוע למבקשי אשרות באמצעות יזמה להדריך את הציבור בישראל כיצד לנווט בהצלחה את הליכי הגשת הפניות לאשרות.

■ לגבש המלצות ליצירת תכניות חלופיות שיאפשרו לצעירים ישראלים רבים יותר להשתתף בתכניות חילופין תרבותיות בארה"ב.

■ להקים קבוצת עבודה אמריקאית-ישראלית, שתנסה למצוא דרכים לכלול את ישראל בקבוצת המדינות שאזרחיהן פטורים מהצורך להצטייד באשרות תייר לביקורים של עד שלושה חודשים בארה"ב.

כותבת המכתב מבטיחה לדווח ללאווי על התקדמות בביצוע התכנית עד יולי.

המכתב של הסטייט דיפרטמנט נובע בעליל מקמפיין של מחוקקים בקונגרס נגד מה שהם מגדירים כמגמה של ממשל אובמה להפלות לרעה צעירים ישראלים יוצאי צבא במתן אשרות תייר לארה"ב. את הקמפיין מובילים סנטור צ'רלס שומר, דמוקרט ממדינת ניו-יורק, והצירה לאווי. הם טוענים, כי נרשמה עליה חדה במספר הצעירים הישראלים שהקונסוליה האמריקאית בת"א דחתה את בקשותיהם לקבל אשרות.

מכתבים של שומר לקרי ושל לאווי לשגריר ארה"ב בישראל, דניאל שפירו, במארס, הציתו את הקמפיין. לאווי קראה לשפירו לוודא שמבקשי אשרות בישראל אינם מופלים לרעה. במכתבו לקרי טען הסנטור, כי העליה במספר מסורבי האשרה נובעת משינוי במדיניות הסטייט דיפרטמנט לגבי מתן אשרות לישראלים. לדבריו, אחד מהמניעים העיקריים לדחיית בקשות האשרה של צעירים ישראלים הוא חששות מוגזמים שבבואם לארה"ב הם יתחילו לעבוד, בניגוד לחוק, בעבודות מזדמנות, כגון מכירת מוצרי קוסמטיקה של "אהבה" בעגלות בקניונים.

שומר מצטט נתונים של הסטייט דיפרטמנט כדי לאשש את טענותיו. לדבריו, מראים הנתונים שבשנת הכספים 2013 (1 באוקטובר 2012 - 1 באוקטובר 2013) הגיע שיעור הסירוב לבקשות לקבלת אשרה בקונוסליה בת"א לרמה של 9.7%, בהשוואה לשיעור סירוב ברמה של 5.4% בשנת הכספים 2012 ושל 2.5% ב-2007. מדובר בזינוק של כמעט 400% מ-2007 ל-2013.

בישראל יש מסורת שישראלים נוסעים לטייל בחו"ל אחרי השירות הצבאי ולפני תחילת הלימודים באוניברסיטה, אבל ישראלים רבים שוב אינם טורחים לפנות לקונסוליה האמריקאית כדי לקבל אשרות בגלל סירוב גורף, חסר בסיס, להעניק אשרות לפונים, כותב הסנטור. מדיניות זו גוזלת מענף התירות בארה"ב את הדולרים שתיירים מישראל היו מביאים עימם.

"הנוהל השרירותי והקפריזי של דחיה מוחלטת של בקשות צעירים לקבלת אשרה בגלל מעשיהם של כמה תפוחים רקובים אינו מוצדק", קובע שומר. "הוא פוגע בכלכלת ארה"ב ויש להפסיקו לאלתר. בואו נעניש את העבריינים במקום להציב חומה בלתי עבירה לפני צעירים ישראלים שרוצים לראות את הנופים היפים שלנו, לאכול במסעדות שלנו, ללון בבתי-מלון שלנו ולתרום בכך ליצירת מקומות עבודה בענף התיירות. אין שום היגיון בשלילת אשרות תייר מצעירים בישראל רק בגלל מעשיהם של מעטים".

הסנטור אומר שנוהל שלילת האשרות, שאותו הוא מגדיר כמדיניות בלתי רשמית, נמצא בתוקף כבר שנתיים, שלוש, והוא חל עתה לא רק על יוצאי צבא אלא על כל אזרחי ישראל בטווח הגילים של סטודנטים באוניברסיטה.

הסנטור מדגיש, כי נוהל זה מטריד אותו במיוחד על רקע העובדה שישראל היא אחת מבעלות הברית הקרובות ביותר של ארה"ב.

העיתון "דה היל", שמסקר את הקונגרס בוושינגטון, דיווח במארס, שהעליה במספר מסורבי האשרה בישראל משכה את תשומת ליבה של אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון. "סוגיה זו מדאיגה אותנו ואנו נפעל עם הממשל והקונגרס במאמץ למצוא פיתרון לבעיה", אמר דובר אייפ"ק, מרשל וויטמן.