כישלון לטבע: רוח גבית לשיווק הגרסאות הגנריות של הקופקסון

נשיא ביהמ"ש העליון בארה"ב ג'ון רוברטס דחה בסוף השבוע את בקשת טבע להוציא צו עיכוב לשיווק הגרסאות הגנריות של הקופקסון עד לאוקטובר ■ המשמעות: חמשת הפטנטים המגנים על הקופקסון מפני תחרות יפוגו בחודש מאי

הפסד זמני לטבע. נשיא בית המשפט העליון בארה"ב ג'ון רוברטס הודיע בסוף השבוע (ו') כי הוא דוחה את הבקשה של ענקית התרופות להוציא צו עיכוב זמני לשיווק הגרסאות הגנריות של הקופקסון, תרופת הדגל של החברה. ההחלטה היא ניצחון לשלושת המתחרות הגדולות של טבע, מיילן, מומנטה וסנדוז, המפתחות גרסאות גנריות לקופקסון.

לפני כשנה, בית משפט בערכאה נמוכה יותר בארה"ב קבע כי יש לשלול את התוקף של חמשת הפטנטים המגנים על הקופקסון מפני תחרות, ובכך העניק רוח גבית למתחרותיה של טבע לשחרר לשוק את הגרסאות הגנריות של הקופקסון כבר בחודש מאי השנה. טבע הגישה ערעור על החלטה זו לבית המשפט העליון, שהודיע בשלהי חודש מארס השנה כי יהיה מוכן לדון בערעור שהיא הגישה אך רק בתחילת חודש אוקטובר, עם פתיחת המושב הבא שלו. כלומר, חמישה חודשים לאחר פקיעת חמשת הפטנטים על הקופקסון.

בניסיון למשוך זמן נוסף, טבע החליטה מוקדם יותר החודש להגיש לנשיא בית המשפט העליון רוברטס, בקשה לדחיית השקת הגרסאות הגנריות של הקופקסון עד שהוא ידון בערעור שלה, בטענה כי בינתיים ייגרמו לה נזקים חמורים ובלתי הפיכים בשל פקיעת הפטנטים והשקת הגרסאות הגנריות.

בהחלטתו שלשום ציין רוברטס כי הוא לא השתכנע מכך שעלול להיגרם נזק רציני לטבע, וגם אם ייגרמו נזקים, במקרה שהערעור שלה יתקבל, היא תוכל לשקם במהרה את כל הנזקים שנגרמו לה כתוצאה משיווק הגרסאות הגנריות של הקופקסון. רוברטס אף ציין כי לטבע קיים "סיכוי הוגן לנצח את התיק בבית המשפט העליון".

טבע נאבקת בכל כוחה למשוך זמן בכל הנוגע לשיווק הגרסאות הגנריות של הקופקסון, שהניבה לה הכנסות של כ-3.2 מיליארד דולר בארה"ב לבדה ב-2013 ויותר מ-4 מיליארד דולר בעולם כולו. זאת כדי שהיא תוכל להעביר יותר מטופלים לגרסה החדשה שהיא השיקה לאחרונה.