ברקליס מפרגן ללפיד: "הוא הגדיל את ההכנסות"

האנליסטים מרעיפים שבחים על שר האוצר ועוקצים את בנק ישראל: "מנע מהבנקים לקחת סיכון גבוה מדי במשכנתאות, אבל לא הצליח לרסן את השוק" ■ "אם וכאשר מחירי הדירות יירדו, ייווצר לחץ אדיר על המערכת הפיננסית"

כלכלני הבנק הבריטי ברקליס מסכמים ביקור בישראל עם בכירים במשק, מפרגנים למדיניות שר האוצר יאיר לפיד ומזהירים ממדיניות בנק ישראל ומכישלון המו"מ המדיני עם הפלסטינים.

"היסודות הכלכליים של ישראל חזקים והם המשיכו להתחזק", מציינים האנליסטים. לטענתם, המגמות החיוביות במשק צפויות להמשך. עם זאת, בברקליס מזהירים מפני "המחלה ההולנדית", כתוצאה מייסוף השקל נוכח הזרמת הגז מ"תמר".

"בנק ישראל הגיב לדבר זה באמצעות התערבות במט"ח, הקלה מוניטרית והקמת קרן הון ריבונית", מצוין. "תופעות הלוואי הן עלייה במחירי הדיור בשל שיעורי הריבית הנמוכים ועלייה באי השיוויון כתוצאה מעליית מחירי הנדל"ן".

האנליסטים מציינים אמנם ש"ישנה נסיגה איטית מהמשכנתאות המאסיביות למשקי הבית", אך הם קובעים שתוכנית 0% מע"מ של לפיד תוביל לעלייה בביקושים לדירות. כמו כן, הם מתייחסים להתערבות בנק ישראל בשוק המשכנתאות באופן הססני משהו: "בנק ישראל מנע מהבנקים לקחת סיכון גבוה מדי במשכנתאות, אבל לא הצליח לרסן את השוק באופן מהותי".

בהמשך מתייחסים הכלכלנים לתרחיש בו מחירי הדירות בישראל יירדו: "אם וכאשר מחירי הדירות יירדו, הדבר יגרום ללחץ אדיר על המערכת הפיננסית. עם זאת, לבנקים יש מספיק הון עצמי והם אינם פגיעים".

כאמור, בברקליס מפרגנים למדיניות לפיד נוכח ריסון הגירעון, למרות שחלק גדול מכך נובע מהכנסות חד-פעמיות ממסים בשנה שעברה, שנבעו מעסקאות ענק כמו מכירת ווייז לגוגל.

"החדשות הטובות לאחרונה בישראל הן היפוך של החולשה הפיסקלית תוך היפוך מגמה מהיר בהוצאה הציבורית", כותבים האנליסטים. "תחת שר האוצר לפיד, לממשלה החדשה יש גם גידול מוגבל של ההוצאות וגם גידול בהכנסות. מבחינת ההכנסות, חבילת המסים שהוכנסה ביוני 2013 וינואר 2014 הובילה לשיפור מיידי. ההכנסות ברבעון הראשון של 2014 עלו בכמעט 16% בהשוואה לשנה שעברה, אז לא נרשמה עלייה. למרות שחלק מהשיפור הוא בגין תשלומים חד-פעמיים, זה אפשר לשר לפיד לבטל העלאה מתוכננת במס הכנסה".

כאמור, גם לשיחות עם הפלסטינים מתייחסים בבית ההשקעות, ומציינים כי "קריסה של שיחות השלום עלולה לסבך את העניינים".

בברקליס מציניים כי הם צופים שהעלייה בהשקעות תמשיך ב-2014, אך תאט ב-2015, בשל ההאטה ברכישות רכב, ההשקעה החד פעמית באוניות ומטוסים, והמימון הפוחת של בנקים לעסקים. בנוגע לייצוא נמסר כי הוא אמנם תנודתי אך חזק.