אושרה הפרטת תעש בכ-6 מיליארד שקל; 1,200 עובדים יפרשו

(עדכון) - כל עובד צפוי לקבל כ-1.3 מיליון שקל ■ עלות ההפרטה כוללת מחיקת חוב של 2.5 מיליארד שקל של החברה למדינה

התעשייה הצבאית (תעש) יוצאת להפרטה היסטורית - כך אישרה היום (ד') ועדת הכספים של הכנסת. חברי הוועדה, בראשות ח"כ ניסן סלומינסקי, תמכו פה אחד במתווה ההפרטה. בתום ההליך, עלות ההפרטה צפויה להסתכם בכ-6 מיליארד שקל, מהם כ-2.5 מיליארד שקל שהם חובות החברה כלפי המדינה על הלוואות בעלים שקיבלה בעבר למען פעילותה השוטפת. עלות זו כוללת גם את מימון הסכם הפרישה של כ-1,200 עובדים שיקבלו מתוקף הסכמי ההפרטה כ-1.3 מיליון שקל כל אחד, ואת מימון המעבר של אתר הפעילות המרכזי של תעש מרמת השרון לרמת בקע שבנגב. בתעש מועסקים כיום כ-3,500 עובדים.

"כל הסכם הוא לגופו"

מתווה ההפרטה שאושר בוועדת הכספים הוא מתווה שכבר זכה להסכמות של משרדי הביטחון והאוצר, העובדים וההסתדרות. הוא מורכב ממערכת של הסכמים והבנות שנחתמו בשבועות האחרונים במשרד האוצר בירושלים.

עם אישור המתווה בוועדה צפוי להיפתח באופן רשמי ההליך שיוביל להפרטת התעשייה הצבאית, ובאופן שיאפשר לרשות החברות הממשלתיות להציע אותה למכירה למשקיעים פרטיים בתוך כשנתיים.

עם אישור תוכנית ההפרטה, אמר יו"ר הוועדה ח"כ סלומינסקי כי "ניתן היה להגיע למצב הזה הרבה יותר מוקדם ובעלויות מופחתת למדינה. בסופו של דבר, תמיד מתכנסים למהלכים שניתן היה לסכם מראש, ובעתיד ועדת הכספים תפעל לסגירת משברים דומים במהירות רבה יותר". סלומינסקי גם הזהיר כי מתווה ההפרטה של תעש יסלול בעתיד למתווים דומים שבמסגרתם יינתנו לעובדים הפורשים פנסיות תקציביות, ועל כך אמר: "יידרש שכל נושא יידון לגופו ושלא תהיה התחייבות מראש למתן פנסיה תקציבית". לדברי מנהל האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, "כל הסכם הוא לגופו ואין בהסכם הזה כדי להוות תקדים. זה לא יהיה הסכם מחייב במגזר הציבורי".

המדינה תמשיך לתמוך

המשנה למנהל רשות החברות הממשלתיות, מאיר שמרה, פירט בדיון את עלויות ההפרטה וציין כי העלות של הסכמי הפרישה עם העובדים, לרבות הפנסיות, נאמדת בכ-2.7 מיליארד שקל. שמרה הוסיף ואמר כי לצד מחיקת חובות העבר של החברה, המדינה עוד תידרש לתמוך בתעש בתקופה הקרובה כדי לאפשר לה תזרים הכרחי שיפעיל אותה.

לדברי יו"ר ועד העובדים בחברה, איציק יהודה, "הכותרות בעיתונים יעסקו עתה במספרים, כאילו לכאורה כל עובד ילך הביתה עם 1.3 מיליון שקל, וזה לא נכון - מדובר בעלות הממוצעת למימון פרישת העובדים. 70% מעובדי תעש משתכרים מתחת ל-6,000 שקל נטו לאחר שצברו ותק של 30-40 שנה".

תוקם חברה חדשה

לדברי מנכ"ל תעש, אבי פלדר, תהליך ההפרטה יחל מיידית בזימונם לשימוע של העובדים שעתידים לפרוש משורות החברה, כך שבכל חודש במהלך השנה וחצי הקרובות יפרשו כ-80-100 עובדים. במסגרת הליך ההפרטה, הפעילות העסקית של תעש תעשה באמצעות חברה חדשה ששמה יהיה 'תעש מערכות', שלא תגרור משקולות של חובות מן העבר. חלק מפעילות החברה, שהוגדר כאסטרטגי למדינה, יעשה במסגרת חברה ביטחונית ממשלתית חדשה שתוקם ותיקרא 'תומר'.

על פי הערכות, אם המתווה ימומש כמתוכנן, תהליך ההפרטה של תעש יושלם בעוד כשנתיים, ועד שנת 2020 היא תפנה יותר מ-50,000 דונם באזור רמת השרון עם העתקת פעילותה לנגב.

תעש
 תעש