דוח הבדיקה על אקסטרה מנקה לחלוטין את מוטי בן-משה

דוח הכנ"ר, רשות ני"ע והמשקיף סותם את הגולל על טענות נוחי דנקנר: "הבעלות והשליטה באקסטרה ישראל - שתרכוש את מניות אי.די.בי - נתונה לבן-משה"

כספי הפיקדון שהפקידה קבוצת אקסטרה של מוטי בן-משה לרכישת השליטה באי.די.בי הגיעו מפעילותה השוטפת של הקבוצה בגרמניה, והוא בעל השליטה היחיד בקבוצה - זו השורה התחתונה של דוח הבדיקה של מומחי רשות ניירות ערך, הכנ"ר והמשקיף מטעם בית המשפט חגי אולמן, אשר פורסם היום (ד'). הדוח פורסם בעקבות בקשת "גלובס" והוראת השופט איתן אורנשטיין המטפל בתיק אי.די.בי בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

הדוח קובע כי "לא אותר צד שלישי אשר יכול לכוון את עסקי אקסטרה ויכול להיחשב בעל שליטה".

במילים אחרות, הדוח קובע כי בן-משה הוא בעל השליטה בקבוצת אקסטרה, ובניגוד לטענות שהועלו בעבר על-ידי נוחי דנקנר ומקורביו, בן-משה אינו מייצג קבוצת משקיעים שתשתלט על אי.די.בי.

בדוח צוין שוב מפורשות כי "הבעלות והשליטה באקסטרה ישראל - שתרכוש את מניות אי.די.בי - נתונה לבן-משה".

בדוח מצוין עוד כי צוות הבדיקה זכה לשיתוף-פעולה מלא מצד מנהלי אקסטרה, שסיפקו דוחות כספיים לשנים קודמות ודוח תזרים מזומנים צפוי לשנת 2014.

"בהתאם למכלול הממצאים שבידי צוות הבדיקה, שהורכב מנציגי רשות ניירות ערך, כונס הנכסים הרשמי והמשקיף מטעם בית המשפט עו"ד חגי אולמן, לא ניתן לשלול את היותו של בן-משה בעל השליטה האפקטיבית בקבוצת אקסטרה", נכתב בדוח. "מבנה החזקת תאגידים באמצעות נאמנות, כגון ההחזקה בחברת אקסטרה אנרג'י, הינו מבנה מקובל ומוכר בחברות ציבוריות במשק הישראלי כמו גם בעולם".

הדוח מנקה לחלוטין את בן-משה ושולל את טענות דנקנר. "לא נמצא נתון אשר יש בו כדי לשלול את נתוני הרווחיות שהוצגו על-ידי החברה", נכתב בדוח. "לא נמצא ממצא אשר יש בו בכדי לשלול את תזרים המזומנים שהוצג על-ידי החברה. לא נמצאו ממצאים אשר סותרים את טענת החברה כי הכספים שהופקדו בחשבון הנאמנות בישראל, מקורם בפעילותה השוטפת של של אקסטרה אנרג'י".

הדוח קובע גם כי יתרת המזומנים בקופת אקסטרה אמורה להספיק להמשך הפעילות השוטפת של החברה בעתיד, וכי היא תוכל להמשיך לצמוח גם בשנה הבאה, כלומר היא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה על-פי הסדר החוב.

עם זאת, בדוח ישנה הסתייגות מובנת מאליה, לפיה "יש להדגיש כי הבדיקה הכלכלית מצלמת תמונת מצב רגעית נוכחית. אין כל בטוחה לכך כי שיעורי הרווח ותזרים המזומנים יוותרו כפי שהינם כיום ויתמכו גם בעתיד בהתחייבויות העתידיות לפי ההסדר".

מעו"ד שמוליק קסוטו, בא-כוחו של נוחי דנקנר, נמסר בתגובה: "לא הופתענו מהבדיקה השטחית של צוות הבדיקה. מדובר בדוח שהוכן לפני כ-4 חודשים בחופזה, בתוך פחות משבועיים, עוד בטרם התגלו והועברו על-ידינו ממצאים משמעותיים לגבי עסקיו של בן-משה.

"כדי להמחיש את הדברים אין לנו אלא להפנות להבהרות שניתנו על-ידי רשות ניירות ערך בדוח הבדיקה עצמו: 'אין בבדיקה שביצעה הרשות כדי לשלול כי המצגים שהובאו בפניה אינם נכונים. לשם המחשה, לא ניתן לשלול במסגרת הבדיקה כאמור אם ישנם הסכמים בנושא השליטה בקבוצה שלא ניתן להם גילוי, אם יש לבן-משה מקורות כספיים שונים מאלה שפורטו במצגים וכדומה'. הבהרותיה הנחרצות של רשות ניירות ערך מדברות בעד עצמן וממחישות ביתר שאת כי דוח הבדיקה החפוז אינו אומר דבר ואינו יכול ללמד דבר".