קרי: ללא שלום, ישראל עלולה להיהפך ל"מדינת אפרטהייד"

בפגישה עם מנהיגים ממדינות זרות, הזהיר עוד קרי, שהעדר שלום יביא לחידוש האלימות הפלסטינית נגד ישראל ■ "שינוי בהנהגת ישראל, או הפלסטינים, עשוי להפוך השגת הסכם לאפשרית"

שר-החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, הזהיר בסוף השבוע, כי אם לא יושג שלום בין ישראל לפלסטינים עלולה ישראל להיהפך ל"מדינת אפרטהייד". קרי דיבר בכנס סגור של הוועדה הטרילאטרלית (Trilateral Commission), גוף בלתי ממשלתי, בלתי מפלגתי, שיסד איל ההון דייוויד רוקפלר ב-1973 ושנועד להדק את הקשרים בין גורמים משפיעים במדינות מתועשות. בכנס השתתפו פקידים בכירים ומומחים מאמריקה הצפונית, רוסיה, מערב אירופה ויפן. המידע מתפרסם באתר החדשות האמריקאי "דיילי ביסט", שהשיג הקלטה של דברי קרי.

האתר מציין, שפקידים בכירים בארה"ב כמעט אינם משתמשים במונח "אפרטהייד" בהקשר ישראלי. זו מילה טעונה. נשיא ארה"ב, ברק אובמה, דחה בזמנו החלת המונח "אפרטהייד" על ישראל. העובדה שקרי השתמש במילה זו לגבי ישראל מעוררת זעם בקרב ראשי הממסד היהודי בארה"ב, וקרוב לוודאי שהיא תעורר תשומת לב בלתי רצויה, מבחינת הממשל לפחות, גם בישראל.

זו לא היתה ההתבטאות מעוררת המחלוקת היחידה שהשמיע קרי באותו כנס. הוא גם חזר על אזהרה שהשמיע בעבר, כי קריסת שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים עלולה להביא לחידוש האלימות הפלסטינית נגד ישראל.

יתר על כן, הוא רמז, ששינוי בהנהגת ישראל, או הרשות הפלסטינית, עשוי להפוך השגת הסכם שלום למשימה בת ביצוע. כדבריו: "אם יהיה שינוי בממשלה, או בהלך הרוח, משהו עשוי לקרות". קרי אף תקף במילים חריפות את הרחבת ההתנחלויות: "יש עימות בסיסי סביב ההתנחלויות. היו הודעות על 14 אלף יחידות מגורים חדשות מאז שהחל המו"מ. לכל מנהיג היה קשה לשאת ולתת תחת ענן כזה". הוא אמר, כי הן המנהיגות בישראל והן המנהיגות הפלסטינית חולקות את האשם בקיפאון הנוכחי במו"מ.

שר-החוץ האמריקאי אף אמר, שבשלב מסוים הוא עשוי לחשוף עסקת שלום אמריקאית ולומר לשני הצדדים: "קחו אותה, או תשליכו אותה".

"פיתרון של שתי מדינות יהיה בעליל החלופה הריאלית היחידה", אמר קרי בכנס. "מדינה אחת (לשני עמים) תהיה בסופו של דבר או מדינת אפרטהייד עם אזרחים מדרגה שניה, או מדינה שתשמיד את יכולתה של ישראל להתקיים כמדינה יהודית. כאשר מקבעים את המסגרת הקונספטואלית הזו בראש... אפשר להבין עד כמה חיוני להגיע לפתרון של שתי מדינות, ועד אתמול מנהיגי שני הצדדים אמרו שזה הפיתרון שהם מחויבים לו".

ב-2007 נמתחה ביקורת קשה על הנשיא לשעבר ג'ימי קארטר בגין החלטתו להעניק לספרו על הסכסוך הישראלי-פלסטיני את הכותרת "פלסטין: שלום או אפטרהייד". קארטר אמר בפומבי, כי השקפותיו על יחסה של ישראל לפלסטינים הן הסיבה העיקרית ליחסיו הגרועים עם אובמה ועל העדר תקשורת בינו לבין הבית הלבן. אולם קארטר הסביר, לאחר שהספר יצא לאור, שהוא החיל את המילה "אפרטהייד" על מדיניות ישראל בגדה המערבית, לא על ישראל כולה, ושהוא אינו מאשים את ישראל בגזענות ממוסדת.

"המילה אפרטהייד היא תיאור מדויק של מה שמתרחש בגדה המערבית, התנהלות (ישראלית) שנובעת מהשאיפה, או תאוות הבצע, של מיעוט ישראלי בשטחים הפלסטיניים", אמר קארטר.

דוברת הסטייט דיפרטמנט, ג'ן סאקי, אמרה ל"דיילי ביסט", כי קרי פשוט חזר על השקפתו, השקפה שגם אחרים חולקים אותה, שלפיה פיתרון של שתי מדינות הוא הדרך היחידה שתאפשר לישראל להוסיף להיות מדינה יהודית שתוכל לחיות בשלום עם הפלסטינים.

"השר קרי, כמו שרת-המשפטים לבני, וראשי הממשלה לשעבר אולמרט וברק, חזר ואמר, שפיתרון של מדינה אחת אינו אפשרי אם מאמינים, כפי שהוא מאמין, בעיקרון של מדינה יהודית", אמרה הדוברת. "קרי דיבר על סוג העתיד שמדינת ישראל רוצה לראות אותו, על העתיד שהישראלים והפלסטינים היו רוצים לראות. הדרך היחידה שבה יוכלו שני עמים לחיות בשלום ובביטחון זה בצד זה היא דרך פיתרון של שתי מדינות. ללא פיתרון של שתי מדינות, לא יהיה ניתן לקיים את רמת הרווחה והביטחון שהישראלים והפלסטינים ראויים לה".

מנהיגי ארגונים פרו-ישראליים בארה"ב אמרו ל"דיילי ביסט", כי השימוש שעשה קרי במילה "אפרטהייד" לגבי ישראל הוא בלתי יאה ומזעזע בגלל הקונוטציות הגזעניות וההיסטוריות שגלומות בו. אך האתר מציין, שגם מנהיגים ישראליים השתמשו במונח הזה בהקשר של היחסים עם הפלסטינים. כך, למשל, השתמש אהוד ברק במילה זו בהקשר דומה לזה של קרי. הוא אמר אז: "כל עוד בשטח שממערב לנהר הירדן תהיה רק ישות פוליטית אחת, שקרויה ישראל, (הישות הזו) תהיה או לא יהודית או לא דמוקרטית. אם הגוש הזה של מיליוני פלסטינים לא יוכל להצביע, זו תהיה מדינת אפרטהייד".

זו אינה הפעם הראשונה שקרי משמיע אזהרות הרות-אסון לישראל אם תהליך השלום יקרוס תחתיו. בנובמבר אשתקד הוא הזהיר, שתפרוץ אינתיפאדה שלישית ושישראל תמצא את עצמה נתונה בבידוד הולך וגובר. במארס , מתחו מחוקקים דמוקרטים ורפובליקאים ביקורת קשה על קרי בגין הצהרתו שכשלון שיחות השלום ייתן זריקת עידוד לתנועת החרמים, משיכת ההשקעות והסנקציות נגד ישראל.