בדרך ל-6-3 שנות מאסר

בניזרי נשלח ל-4 שנים בכלא על שוחד. ומה יהיה על אולמרט?

כשעה וחצי אחרי שנעמדו על רגליהם לרגל כניסתו של השופט דוד רוזן לאולם הדיונים בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, נעמדו שוב מורשעי משפט הולילנד על רגליהם.

הפעם הסיבה הייתה הצפירה שהרעידה את המדינה לזכר ששת מיליוני היהודים שנרצחו בשואה. אל דמותו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, על ספסל הנאשמים בבתי המשפט בירושלים ובתל-אביב כבר התרגלנו, אבל היה משהו מכמיר-לב בלחזות באיש שייצג בעבר את המדינה ברחבי העולם בטקסי יום השואה, כשהוא עומד דום בפינת האולם הצר עם שאר העבריינים המורשעים בשוחד.

גם בהמשך לווה דיון הטיעונים לעונש בקולות רקע של טקס יום השואה שנערך במוזיאון תל-אביב הסמוך לבית המשפט. "שיר למעלות, אשא עיניי אל ההרים, למרחקים, מאין יבוא עזרי?", שר הזמר מהמוזיאון את מילות ספר תהילים, ובזה אחר זה עלו עדי אופי שונים, בהם אלוף במיל' דורון אלמוג וראש עיריית רעננה, זאב ביילסקי, כדי לבקש מהשופט רחמים על היזמים ואישי הציבור המורשעים.

"תמונה נדירה בחומרתה"

חגיגת דברי המליצה והשבח הסתיימה ברגע שהגיע תורה של התביעה לומר את שלה. "התמונה שנחשפה בתיק הולילנד היא נדירה בחומרתה ובהשפעה שיש לה על מדינת ישראל, ואנחנו נבקש לגזור על המורשעים עונש שיהדהד למרחק ויהלום את חומרת המעשים", הבהיר התובע, עו"ד יהונתן תדמור.

אבל האמת היא ששלב הטיעונים לעונש בהליך הפלילי הוא טקס שסופו כמעט ידוע מראש. והסוף הוא שבית המשפט גוזר, על-פי רוב, על הנאשמים שהרשיע עונשים שדומים במהותם לעונשים שהוטלו על מורשעים במקרים דומים אחרים.

ככל שמדובר בלקיחת שוחד של מאות אלפי שקלים על-ידי אישי ציבור, מגמת פסיקת בית המשפט העליון היא ברורה. כמו במקרה של השר לשעבר, שלמה בניזרי, שנשלח ב-2008 ל-4 שנות מאסר בגין קבלת שוחד, עובד ציבור בכיר הלוקח שוחד תמורת פעולה הקשורה בתפקידו, צפוי לענישה של בין 3-6 שנות מאסר בכלא.

זהו העונש שצפויים לקבל גם אולמרט ונבחרי הציבור האחרים שהורשעו בפרשה. העובדה שמדובר בפרשה חריגה בחומרתה ובהיקפה כנראה תביא לכך שהעונשים יהיו ברף העליון של טווח הענישה המדובר.

עם זאת, יש להניח כי אדם כמו אורי לופוליאנסקי, ראש העיר ירושלים לשעבר, שכספי השוחד שלקח הועברו כתרומות לעמותת "יד שרה", יקבל עונש חמור פחות מזה שיקבלו נאשמים שלקחו את הכספים לכיסם הפרטי. נותני השוחד צפויים לקבל עונשים דומים אף הם, בעיקר בשל היקפה החריג של מסכת השוחד, אורכה וחומרתה הרבה.