תיק האג"ח המגוון של ארז אסיף מהראל פיננסים

ארז אסיף, מנהל קרנות אג"ח חו"ל בהראל פיננסים, מתבסס על הנזילות הגבוהה, המגוון והתשואה העודפת, ומפנה את המשקיעים להמלצות אקזוטיות כמו ברמודה, צ'ילה ומלזיה, לצד כמובן ארה"ב המתחזקת

על רקע רמות השיא בהן נסחרים מדדי הבורסה בארץ ובארה"ב, בוחרים בהראל פיננסים, בביקורם הנוכחי במדור, לשים את המיקוד בתיק ההשקעות על אפיק האג"ח, ומספקים מבט בינלאומי על שוק זה.

ארז אסיף, מנהל קרנות אג"ח חו"ל בהראל פיננסים, ממליץ "לגוון את תיק האג"ח עם פיזור בינלאומי, שם הנזילות גבוהה יותר ומגוון אפשרויות ההשקעה מאפשר להגדיל את הפיזור ולספק תשואה עודפת".

לדברי אסיף, "2013 לא הייתה שנה טובה לאג"ח הקונצרניות בעולם, אבל התשואות של הסדרות הקונצרניות ברבעון הראשון של 2014 היו הטובות ביותר בעשור האחרון, לרבעון ראשון של שנה כלשהי".

הוא מפרט כי "מדדים של אג"ח קונצרניות בדירוג השקעה (Investment Grade) בארה"ב הניבו תשואה של עד 3%. כמו בארץ, גם בעולם התשואות באיגרות הקונצרניות המדורגות נמוכות יחסית, אבל למרות זאת יש תשואות ואפשר למצוא מקומות שבהם עוד אפשר להרוויח".

לראייתו, "כל עוד מאמינים שהכלכלה העולמית ממשיכה להשתפר והחברות ימשיכו לצמוח, יש סיבה להמשיך לקנות אג"ח בחו"ל. ב-2014 צפויה האצה בכלכלה העולמית - גם בארה"ב וגם באירופה, שסוף סוף יוצאת מהמשבר. בשבועות האחרונים נראה שכסף מתחיל לחזור גם לשווקים המתעוררים, ושם אפשר למצוא מציאות".

אסיף מציין כי גם בבנק ישראל מזהים פוטנציאל באפיק השקעה זה, וכי "לפני כשבועיים הבנק הודיע שבמסגרת פיילוט ראשוני, הוא ישקיע באג"ח קונצרניות בחו"ל עד 1% מסך יתרות המט"ח שלו (כ-840 מיליון דולר)".

"ההחלטה הזו", אומר אסיף, "באה לאחר שבבנק התקבלה כבר לפני חודשיים החלטה עקרונית להשקיע עד 6% מכספי היתרות באג"ח קונצרניות בחו"ל. ההחלטה היא להשקיע ב'דירוגי השקעה', כלומר בסדרות עם דירוג BBB ומעלה".

"לסיכונים - להיחשף רק בשוליים"

באשר לאופן ביצוע ההשקעה, הטיפ של אסיף הוא כי "כמו בישראל, גם בעולם צריך להתאמץ לחפש אג"ח קונצרניות. לגבי אג"ח של חברות, צריך להבין שבארה"ב החברות נמצאות במצב פיננסי מהטובים שהיו אי פעם, עם רווחיות בשמיים וכיסים מלאים בכסף, כך שברוב המקרים החשש שחברות לא יעמדו בפירעון הוא מאוד נמוך. ככה גם נוצר מצב שהביקוש גדול מההיצע, ולכן התשואות ממשיכות לרדת, למרות שהן בשפל".

הוא מוסיף ואומר כי " המרווחים באג"ח הקונצרניות בארה"ב, ובעיקר בסקטור הפיננסי שעליו המלצנו במשך תקופה ארוכה, הצטמצמו. היום אנחנו מחפשים יותר תשואות ברחבי הגלובוס, ובמקביל מעלים את הדירוג והביטחון אותם אנו מחפשים".

כך לדוגמה, מזכיר אסיף את צ'ילה, המדורגת AA מינוס, ולדבריו, "למרות רעידת האדמה שעברה המדינה באחרונה, היא מספקת מספר אפשרויות להשקעה באג"ח. בנקו דל אסטדו המקומי מציע אג"ח בדולר לשלוש שנים בדירוג AA מינוס בינלאומי, ובתשואה של 2.1% לשנה. אמפרסה טרנספורטה בדירוג זהה, ל-10 שנים, מציע תשואה של 4.25% לשנה".

אסיף לא מתעלם מהיבט הסיכון עבור המחליטים להיכנס להשקעה בתחום, ואומר כי "יש מקרים שבהם צריך להיזהר, ואם כבר - אז להיות חשוף אליהם רק בשוליים. הבנקים וחברות הנפט הרוסיות למשל הראו תנודתיות רבה מאז פרוץ המשבר באוקראינה". הוא סבור כי "הסיכון גדול יותר בתחום הפיננסי, החשוף לסנקציות, דוגמת חסימה למערכת הסליקה הבינלאומית (כפי שחוותה איראן)".

"יש ממשלתיות בדירוגים מפתיעים"

בנוגע לאג"ח ממשלתיות, אומר אסיף כי "המגוון בשוק האג"ח העולמי הוא עצום. אם חושבים גלובלי, אפשר למצוא היום אג"ח ממשלתיות מעניינות גם בדירוגים גבוהים, ואפילו מפתיעים".

כדוגמה מציין אסיף את ברמודה, המדורגת AA מינוס, ואומר כי "אג"ח דולרית של ממשלת ברמודה ל-10 שנים נסחרת בתשואה של 4.45% לשנה, בהשוואה לאג"ח ממשלת ישראל דולרית לתשע שנים הנסחרת בתשואה לפדיון של 3.5%. יש כאן גם דירוג יותר גבוה וגם תשואה לפדיון גבוהה יותר לעומת ישראל".

אסיף גם מציג דוגמאות לסדרות קצרות, בהן של ממשלת מלזיה, המחזיקה בדירוג A מינוס, והאג"ח הדולרית שלה לתקופה של שנה נסחרת בתשואה לפדיון של 1.05% לשנה, בהשוואה לאג"ח דולרית של ממשלת ישראל לשנתיים וחצי, הנסחרת בתשואה לפדיון של 0.9% לשנה.

בעניין ההשפעה המטבעית, אומר אסיף כי "ההשקעה באג"ח חו"ל חשופה בדרך כלל למטבע המקומי, וב-2013 התחזקות השקל הסבה הפסדים למי שנהג כך".

למי שמוטרד מהחשיפה המטבעית, אסיף מציע "להרכיב תיק אג"ח חו"ל המגדר את החשיפה הזו. בתיקים מגודרים שאני מנהל, בעקבות הגנה כמעט מלאה על החשיפה המטבעית, הצלחנו למשל להגיע לתשואה שנתית של מעל 4% (שקלית) ב-2013, ולתשואה של כ-3% ברבעון הראשון של 2014".

* הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

עושה שוק 28.4.14
 עושה שוק 28.4.14

עושה שוק-גרף ארז אסיף
 עושה שוק-גרף ארז אסיף