קיבוצים דורשים להצטרף למכירת תנובה לסינים

ארגוני משקים מהמפרץ ומעמק הירדן דורשים מידע מהחברה על העסקה הנרקמת מול ברייט פוד, שלדעתם היא טעות, ועדיפה הנפקת תנובה בבורסה בת"א

בעוד שזהבית כהן, מנהלת קרן אייפקס בישראל, מקדמת את מכירת מניות הקרן הזרה בענקית המזון תנובה לידי תאגיד הענק הסיני ברייט פוד, יוצאים כמה מבעלי מניות המיעוט בענקית החלב המקומית נגד העסקה הנרקמת ותנאיה.

מדובר בקיבוצים המחזיקים בכ-5.2% ממניות תנובה, שדורשים לקבל לידם זכות להצטרף לעסקה מול הסינים, היה ותסוכם עסקה שכזו, ולא - הם עלולים לנקוט בהליכים משפטיים.

כהן טסה לאחרונה לסין בניסיון לסגור את העסקה כבר בימים הקרובים, ככל הידוע לפי שווי חברה של כ-8.5-9 מיליארד שקל. אייפקס מחזיקה בכ-56% ממניות תנובה, שאותן רכשה בתחילת שנת 2008.

לאחרונה שלחו ארגוני משקי המפרץ (מילואות) ואחזקות משקי עמק הירדן (צמח) מכתב לתנובה, בו ציינו כי המשא-ומתן שקיימו בחודשים האחרונים מול קרן אייפקס לא הבשיל לכדי הסכמות. עקב כך, ולאור הפרסומים על המגעים שמנהלת אייפקס למכירת החזקותיה בתנובה לסינים, טענו בעלי המניות הללו כי הם מעוניינים להצטרף להליך מכירת המניות בתנובה, ולשם כך הם דורשים לקבל מידע מהחברה. המכתב נשלח מטעם מילואות וצמח באמצעות משרד עורכי הדין גדעון פישר ושות'.

און ברזילי, מנכ"ל מילואות, הסביר היום (ב') ל"גלובס" כי "אנו חוששים שאם נישאר לבד בתנובה עם הסינים, גם נהיה חלשים בבחינת חלקנו במניות, גם לא נראה דיבידנדים וגם נהיה בפרונט מבחינת הלחצים המקומיים בתקופות קשות לחברה. אנחנו גם חושבים שחשוב שתנובה תונפק בבורסה הישראלית - עבור החברה, המשקיעים, ועבור הבורסה".

בסביבת הקיבוצים יש האומרים כי מכירת השליטה בתנובה לסינים היא טעות, והנפקת החברה בתל-אביב עדיפה, הן מבחינת המדינה והן מבחינת יתר בעלי המניות בחברה.

גורם המעורה בנושא ציין בהקשר זה כי חששם של בעלי מניות אלה הוא שללא זכות להצטרף לעסקה של אייפקס למול הסינים, הם עלולים למצוא את עצמם תקועים עם מניותיהם בתנובה למשך שנים, ללא יכולת מימוש.

גורם המעורה בעסקה ציין כי על אף הדרישות שהעלו כמה מבעלי מניות המיעוט בתנובה, אייפקס ממשיכה במגעיה למול הסינים מחד, ובקידום הנפקה בבורסה בתל-אביב מאידך.

"זהבית לא יכולה למשוך הרבה זמן"

לצד הקיבוצים והמושבים, שמחזיקים יחד בכ-23% ממניות תנובה ואינם נכללים בגרעין השליטה, ולצד אייפקס, ישנו בעל מניות נוסף בקבוצה - מבטח שמיר של מאיר שמיר (המחזיקה 21% מהמניות).

שמיר שמשתייך לגרעין השליטה ומחזיק בהסכמות למול אייפקס, כולל זכות להצטרף לעסקה עם הסינים.

גורמים בסביבתו של שמיר מציינים כי טרם החליט האם להצטרף לאייפקס, היה ותגיע להסכם למול הסינים, או שמא להישאר בתנובה.

"במבטח שמיר מחכים לזהבית, לראות מה תגיד ומה יקרה", אומר גורם בשוק. עם זאת, לפי הערכות בשוק הנטייה של שמיר הינה להישאר בתנובה.

הלחץ על אייפקס אינו מסתכם רק בדרישות מצד אנשי מילואות וצמח. "זהבית כהן בדילמה", אומר היום גורם המקורב לבעלי מניות בתנובה. "אסור לה לפספס את מועד ההנפקה, כך שהיא לא יכולה למשוך עוד הרבה זמן את המשא-ומתן מול הסינים ללא הכרעה. אחרת, היא תישאר עם פחות אופציות ביד. אם היא לא מגיעה להסכם עם הסינים עד מאי, היא עלולה לאבד את ההנפקה, ואז גם עשויה לראות את המינוף שלה למול הסינים נחלש", לדברי המקורב.