לחץ באי.די.בי בנוגע להארכת עסקת כלל; הסינים יגיעו לארץ

אתמול נערכה בדירקטוריון אי.די.בי פתוח ישיבה סוערת על בקשת הרוכשים להאריך את עסקת כלל ביטוח עד מאי, וההצבעה נדחתה להמשך השבוע

רגע ההכרעה על עתיד עסקת כלל ביטוח הולך וקרב. בעוד שדירקטוריון קונצרן אי.די.בי מתלבט כיצד להגיב לבקשת הרוכשים הסינים להארכת התקופה להשלמת העסקה, ל"גלובס" נודע כי נציגי קבוצת הרוכשים צפויים להגיע ביום חמישי הקרוב לארץ, בליווי דוד ברוך, לשעבר מנכ"ל בית ההשקעות אקסלנס ומנכ"ל בנק ירושלים.

ברוך, מנהל מוערך המקובל בקרב הסקטור העסקי כמו גם במשרד האוצר (שבו עבד בעבר), מלווה מטעם הרוכשים את נציגי המפקחת על הביטוח ושוק ההון באוצר, דורית סלינגר, שנסעו לסין לאחרונה במטרה לקדם את הליך הבדיקה של הרוכשים.

הגעתם הצפויה של הסינים לארץ נעשית לאחר שאתמול נערכה ישיבת דירקטוריון סוערת באי.די.בי פתוח בנוגע להצבעה על הארכת העסקה מול הסינים לסוף חודש מאי, בהתאם לבקשת הרוכשים הפוטנציאליים - ישיבה שבסופה הוחלט לדחות את ההצבעה בנושא ליום רביעי הקרוב, ואולי אף ליום חמישי.

המשקיעים השותפים בקבוצת הרכישה הסינית הם קרנות ההשקעה הסיניות New Times Trust ו-Rongtong Fund Management, וכן קרן JT של לי הייפנג, המוביל את הקבוצה.

גורמים המקורבים לרוכשים הסינים טוענים, כי הללו מחויבים להשלמת העסקה. ואולם, אומר גורם המעורה בנושא, הם לא יסכימו לדרישה להעלאת המחיר שנקבע בהסכם שנחתם עם אי.די.בי באוגוסט האחרון (כ-1.5 מיליארד שקל עבור 32% ממניות כלל ביטוח). זאת לנוכח דיווחים כי בעלי השליטה החדשים בקונצרן, אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה, מעוניינים בהגדלת התמורה כתנאי לדחיית המועד האחרון להשלמת העסקה - בסוף החודש הנוכחי.

סוגיית דחיית מועד העסקה למכירת כלל ביטוח אינה עוברת חלק באי.די.בי. בתחילת ישיבת הדירקטוריון אתמול הודיעה עו"ד נחמה ברין, היועצת המשפטית של החברה, כי נאמני הסדר החוב מטעם ביהמ"ש, אייל גבאי וחגי אולמן, ובעלי הבית החדשים בקונצרן, בן משה ואלשטיין, המשמשים כולם כחברים בדירקטוריון הקבוצה, פסולים מלהשתתף בהצבעה, על רקע של ניגוד עניינים. כך שלמעשה בהצבעה הקרובה ייקחו חלק רק ארבעת הדירקטורים הנותרים, ביניהם הדח"צים גיורא ענבר והנרי בן שימול, והדירקטורים הבלתי תלויים - אילן הלפרין ותמי גוטליב.

הערכת שווי מעודכנת לכלל

במהלך הישיבה הגישה חברת הייעוץ MNS לדירקטוריון החברה הערכת שווי מעודכנת לכלל ביטוח, שלפיה עומד כעת שווי החברה על כ-4.9 מיליארד שקל, כ-300 מיליון שקל מעל השווי שלפיו נחתמה העסקה עם הסינים.

שווי כלל ביטוח בבורסה עומד כיום על 3.73 מיליארד שקל - כך שהערכת השווי החדשה משקפת פרמיה של 32% על מחיר השוק.

בהסכם המכירה של כלל ביטוח לקבוצת הרוכשים הסינית נקבע, כי הסינים ירכשו 32% ממניות החברה, ויקבלו אופציה לרכישת יתרת ההחזקות של אי.די.בי בקבוצת הביטוח (23%), לפי שווי חברה של 4.6 מיליארד שקל. בימים אלו ממתינה העסקה לאישורה של סלינגר, הבוחנת את קבוצת הרוכשים.

לאחרונה דווח על התקדמות בתהליך הנ"ל, שבמסגרתו נתקבל אישור עקרוני מצד הפיקוח "בקשר עם מבנה הקבוצה שתרכוש את כלל ביטוח", כשהרוכשים הגדילו את ההון שירתקו לטובת אישור שליטתם בקבוצת הביטוח השלישית בגודלה במשק הישראלי.