אחרי גל גינויים: קרי מביע צער על השימוש במילה "אפרטהייד"

"לו יכולתי לסובב את הטייפ אחורה הייתי בוחר במילה אחרת" ■ ישראל דמוקרטיה תוססת" ■ האם הבית הלבן באמת סבור שהפיוס בין חמאס לפתח הוא "דבר חיובי"?

שר-החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, הביע אמש (ב') צער על שהשתמש במילה "אפרטהייד" לחיזוי עתידה של ישראל אם יקרוס המו"מ בינה לבין הפלסטינים.

בהודעה אישית נדירה, שפירסם משרד הדוברות של הסטייט דיפרטמנט, מפרט קרי את הרקורד שלו כידיד נאמן של ישראל ומדגיש: "ישראל היא דמוקרטיה תוססת". הוא מצא לנכון להכות על חטא בגין השימוש ב"אפרטהייד" בעקבות גל גדול של ביקורות חריפות ממחוקקים רפובליקאים ומגופים יהודיים, לרבות קריאה להתפטרותו.

כזכור הזהיר קרי בסוף השבוע, בכנס סגור, כי אם לא יושג שלום בין ישראל לפלסטינים עלולה ישראל להיהפך ל"מדינת אפרטהייד". זו היתה התבטאות חריגה. כפי שציין האתר "דיילי ביסט", שחשף את האמירה, פקידים בכירים בארה"ב כמעט אינם משתמשים במונח "אפרטהייד" בהקשר ישראלי. זו מילה טעונה. נשיא ארה"ב, ברק אובמה, דחה בזמנו החלת המונח "אפרטהייד" על ישראל. העובדה שקרי השתמש במילה זו עוררה זעם בממסד היהודי בארה"ב.

בהודעתו החדשה מציין קרי, שיש לו מספיק ותק בחיים הציבוריים כדי "לדעת שלמילים יש פוטנציאל ליצור רושם שגוי", גם אם מי שהגה מילים אלה לא התכוון לכך. "לו רק יכולתי לסובב אחורה את הטייפ, הייתי בוחר במילה אחרת כדי לתאר את אמונתי האיתנה בכך שהדרך היחידה להגיע למצב שבו קיימים מדינה יהודית, שתי מדינות ושני עמים שחיים זה בצד זה בשלום ובביטחון, היא דרך שמבוססת על פיתרון שתי מדינות".

"בטווח הארוך, מדינה אחת ובה שני עמים אינה יכולה להיות מדינה יהודית דמוקרטית, שישראל ראויה לה, או מדינה משגשגת עם זכויות מלאות (לכל אזרחיה, ר.ד.), שהפלסטינים ראויים לה", כותב קרי בהודעתו האישית. "זה מה שאמרתי, וזה גם מה שראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר. בעוד ששרת-המשפטים לבני וראשי הממשלה לשעבר אולמרט וברק העלו את צל האפרטהייד כדי להדגיש את הסכנות שגלומות בפיתרון של מדינה אחת, מוטב שלא להשתמש במילה זו בדיונים שנערכים כאן, בארה"ב".

במאמץ לכבות את להבת הביקורת נגדו, מדגיש קרי את מידת תמיכתו בישראל: "במשך יותר מ-30 שנה בסנט של ארה"ב, לא רק הבעתי תמיכה מילולית בישראל אלא גם פעלתי למענה, כאשר הגיע הזמן להצביע בסנט או להיאבק למענה. כשר-החוץ של ארה"ב עבדתי אין ספור שעות עם ראש הממשלה נתניהו ועם שרת-המשפטים לבני מפני שאני מאמין בעתיד שישראל לא רק רוצה בו אלא גם ראויה לו".

"אני רוצה לראות פיתרון של שתי מדינות שיביא למדינה יהודית בטוחה ולמדינה פלסטינית משגשגת, ופעלתי למען השגתה של מטרה זו", אומר שר-החוץ האמריקאי. "לא ארשה שמישהו יטיל ספק במחויבותי לישראל, במיוחד לא מסיבות מפלגתיות, להשגת מטרות פוליטיות, לכן אני רוצה שיהיה ברור כשמש במה אני מאמין ובמה אינני מאמין".

"(אני מאמין ש) ישראל היא דמוקרטיה תוססת, ואינני מאמין, ואף לא הצהרתי אי פעם, בפומבי או בשיחות פרטיות, שישראל היא מדינת אפרטהייד או שהיא מתכוונת להיות כזו", הוסיף קרי. "כל מי שיודע עלי משהו, יודע זאת ללא שמץ של ספק".

לפי הערכות בוושינגטון, קרי היה צריך לדעת טוב יותר. מה שהיה אפשר לומר על דרום אפריקה לפני עשרות שנים, אי אפשר לומר ב-2014 על ישראל, שחמושה במנגנון לוביסטי אדיר ושנהנית מתמיכה חזקה, דו-מפלגתית בקונגרס. קרוב לוודאי שקרי מעד בגלל עבודת מטה רשלנית. מבחינה מסוימת, זרם המחאות שהציף אותו היה תזכורת לאיתנות מעמדה של ישראל בוושינגטון ומבחינה מסוימת חיזק אותה עוד יותר.

מחוקקים רפובליקאים קפצו על המעידה של קרי כמוצאי שלל רב. הסנטור טד קרוז, שנמנה עם זרם מסיבת התה ושרואה עצמו מועמד לנשיאות, קרא לקרי להגיש את התפטרותו ולנשיא אובמה לקבל אותה: "הייתי משוכנע שקרי יעדיף את שאיפות הקהיליה הבינלאומית על פני האינטרסים של ארה"ב. בהתבטאויותיו הוכיח קרי שהחששות האלה היו מוצדקים. הוא הוכיח שהוא אינו ראוי לשמש בתפקידו והוא צריך להתפטר לפני שייגרם נזק נוסף לברית שלנו עם ישראל". מנהיג הסיעה הרפובליקאית בבית-הנבחרים, אריק קנטור, קרא לאובמה להורות לקרי להתנצל לפני ישראל. גם אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, וארגון הפעילים היהודיים במפלגה הדמוקרטית מתחו ביקורת על התבטאות קרי.

מקורות יהודיים בארה"ב אמרו ל"גלובס", כי יועצו של אובמה לענייני המזה"ת, פיליפ גורדון, אמר ביום ו', בשיחה עם חברי ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים, שאם הפיוס בין פתח לחמאס יניע את חמאס לשנות את יחסו לישראל ולהכיר בה, זו תהיה התפתחות חיובית. בשלב זה הפיוס הוא התפתחות שלילית, אך אם הוא יגרום למהפך ביחסו של חמאס לישראל, מה טוב, אמר גורדון.

הוא הדגיש, כי ממשל אובמה לא יכיר לעולם בממשלת אחדות פלסטינית שלא תקבל על עצמה את שלושת עקרונות הקוורטט: הכרה בישראל, התנערות מאלימות וטרור וקבלת כל ההסכמים הקודמים שנחתמו בין ישראל לפלסטינים.

פקיד ישראלי, שמצוטט היום (ג') ב"ניו יורק טיימס", אמר שישראל קיבלה בעבר "התחייבות ספציפית מהממשל האמריקאי" לתמוך בעמדתה שאין לנהל מו"מ עם ממשלה פלסטינית כלשהי שנתמכת ע"י חמאס, גם אם זו תהיה ממשלה טכנוקרטית, שחבריה נטולי זהות פוליטית. ה"טיימס" מציין, שדברי הפקיד אינם עולים בקנה אחד עם כמה איתותים מהממשל בימים האחרונים שמצביעים על מגמה הפוכה.

בתגובה אמר ל"טיימס" פקיד בכיר בסטייט דיפטרמנט שהממשל "אינו עומד לחשוף פרטים משיחות פרטיות".

הפקיד הישראלי, שביקש לא לנקוב בשמו, אמר שההתחייבות ניתנה לישראל בתקופת כהונתו הראשונה של אובמה ושההתחייבות חודשה מאז שנכנס לכהונתו השניה. הוא לא ציין האם מדובר בהתחייבות בכתב או בע"פ. הפקיד הישראלי הדגיש, כי ממשל אובמה תמך בעמדת ישראל נגד מו"מ עם ממשלת אחדות פלסטינית, אלא אם כן חמאס יקבל על עצמו את שלושת עקרונות הקוורטט.