בלומברג: חברות התרופות עמוסות במיזוגים - וטבע מאחור

היקף המיזוגים והרכישות עד כה ברבעון השני קרוב לשיא של 5 שנים - והמשקיעים מתלהבים ■ בלומברג: פייזר, GSK, ואלנט, מיילן, שייר - כמעט כל חברת תרופות גדולה מחפשת מיזוג או רכישה... חוץ מטבע

ענף התרופות גועש ורועש במיזוגים ורכישות, שהסתכמו בהיקף כספי של 24 מיליארד דולר בחודש אפריל לבדו. בסוכנות בלומברג הקדישו היום (ג') כתבת רוחב בנושא והבליטו את טבע הישראלית כמי שקופאת על שמריה ומותירה את האנליסטים והמשקיעים לחשוב מה יהיה הצעד הבא שלה.

פייזר ו-GSK הן חלק מחברות הענק שהודיעו כבר בחודש שעבר כי הן מקדמות עסקאות בהיקף אדיר של 115 מיליארד דולר. מהצד השני, חברות כמו רוש ובריסטול-מאיירס איבדו 4.1 מיליארד דולר החודש במונחי שווי שוק לאחר שהחליטו להישאר מחוץ למשחק ולא להתמזג עם חברות אחרות.

כמו תמיד, משקיעים מקבלים בברכה מיזוגים ורכישות והעלו את מניות פייזר ואלנט ו-GSK. היקף המיזוגים והרכישות בענף ברבעון השני נמצא בשיא של 5 שנים, ויש עוד חודשיים לסיום הרבעון. היקף העסקאות עליהן הוכרז עד כה ברבעון עומד על 115 מיליארד דולר, רחוק במיליארד דולר מהשיא שנרשם ברבעון הראשון של 2009.

"זה כמו משחק פאקמן", אמר לבלומברג האנליסט טימותי שיאנג מבית ההשקעות CRT Capital Group. "מנהלים ודירקטוריונים רואים הזדמנויות ולא יודעים כמה זמן זה יימשך אז הם מנצלים אותן - והשוק ממשיך לתגמל אותם".

בכתבה בבלומברג מוזכרות גם החברות שייר , ואלנט ומיילן כמי שמקדמות רכישות, ורק טבע הישראלית נותרת מאחור. "שיאנג מציין שטבע הותירה את המשקיעים והאנליסטים לתהות את מי היא תרכוש", נכתב בבלומברג.

3 גורמים עיקריים תומכים בפעילות הערה בענף: שיקולי מס, רצונם של מובילי תעשייה להפוך לספק פתרונות כוללים ומוצרי נישה וכן רעב להאצת הצמיחה המלווה בהפחתת עלויות, בזמן שהריבית במדינות העולם המערבי אפסית.

בכתבה מתוארת כאמור טבע כמי שנשארת מאחור בזמן שהענף כולו רוחש וגועש: "החברה הישראלית שבשנה שעברה הייתה המניה הגרועה ביותר בסקטור, נותרת מחוץ למשחק והותירה אנליסטים ומשקיעים לחשוב כמה זמן זה יימשך". האנליסט שיאנג ציין כי "טבע הייתה שקטה במיזוגים ורכישות אבל הם אמרו שבנקודה מסוימת הם יחזרו למשחק".

נזכיר כי בחודשים האחרונים עלתה ספקולציה הן מצד אנליסטים והן מצד בלומברג כי טבע עשויה להתמזג עם ואלנט או עם מיילן, אך באופן רשמי לא ידוע אפילו על מגעים כאלה.