למרות הצהרת האפרטהייד, שגריר ישראל בארה"ב תומך בקרי

בחשבון הטוויטר שלו כותב רון דרמר: "ישראל מעריכה מקרב לב את מאמצי קרי לקדם את השלום" ■ השגריר מגנה ביקורת שמתח סגן שר הביטחון, דני דנון, על קרי במאמר באתר אמריקאי

למרות הצהרת שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, שישראל עלולה להיהפך למדינת אפרטהייד אם לא יושג שלום - הוא התנצל מאוחר יותר על השימוש במילה אפרטהייד - מביע היום (ה') שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, תמיכה נלהבת וחמה בקרי.

הצהרת התמיכה כלולה בציוץ של השגריר בחשבון הטוויטר שלו, שבו הוא מגנה באופן בוטה את סגן שר הביטחון, דני דנון, בגין מאמר שדנון פירסם באתר האמריקאי "פוליטיקו". במאמר, תחת הכותרת "שלא יאיימו עלינו", מותח דנון ביקורת קשה על קרי.

בעקבות המאמר, צייץ שגריר ישראל: "השקפות סגן השר דנון על שר-החוץ קרי אינן מבטאות את השקפות ממשלת ישראל. ישראל מעריכה מקרב לב את מאמצי קרי לקדם את השלום. איננו מאמינים, שהשר קרי ניסה לאיים על ישראל ואנו מאמינים שעשרות שנות תמיכתו המתמדת בישראל משקפות מחויבות לביטחון ישראל ולעתידה".

מה הרגיז כל כך את דרמר, או, יותר במדויק, את ראש הממשלה נתניהו, שדרמר הוא אחד ממקורביו? לפי הערכות, חוששים בלשכת רה"מ מאפשרות שהתסכול של קרי מכשלון מאמציו לקדם הסכם שלום יהפוך "למשהו אישי נגד ישראל", כדברי מקור המעורה ביחסי ישראל - ארה"ב. המאמר של סגן שר הביטחון דנון נגד קרי, שמנוסח באופן מתלהם, עלול לתפרש, בעיני קרי לפחות, כעלבון מכוון שמטיחה כלפיו ממשלת ישראל, למרות התנערותו מהשימוש במילה "אפרטהייד".

"היה מישהו בירושלים שחשב שיש צורך דחוף להביע הסתייגות רשמית מהמאמר של דנון כדי שלא להפוך את קרי לאויב", אמר המקור.

במאמר ב"פוליטיקו" מאשים דנון את קרי, שהוא מנסה לדחוף את ישראל לקבל את הדרישות הפלסטיניות: "שוב ושוב, ההצהרות השגויות של השר קרי מתקרבות באופן מסוכן לטיעון, שיש הקבלה מוסרית בין ישראל לאויביה... הצהרות אלה מעלות ספקות לגבי יכולתו של הממשל לשמש כמתווך הוגן במזה"ת".

"כאשר קרי רומז שאם לא ניכנע לדרישות הפלסטיניות... נחזור לתקופת פיגועי ההתאבדויות, שבהם נרצחו מאות אזרחים ישראליים במרכזי ערים, קרי למעשה מבקש ממדינת ישראל לנהל מו"מ כשאקדח טעון מוצמד לרקתה", כתב דנון.

בשבוע שעבר, עוד לפני פרסום המאמר של דנון, אירח דרמר את קרי לסדר פסח שני במעונו הרשמי, כנראה במאמץ נוסף למנוע קרע בעל אופן אישי בין ישראל לשר-החוץ האמריקאי בעקבות כשלון יזמת השלום שלו. קרי עצמו דיווח על נוכחותו בסדר, במסרון שהפיצה מחלקת הדוברות בסטייט דיפרטמנט, אך שגרירות ישראל סרבה לאשר זאת, כפי שדיווח ברק רביד, הכתב הדיפלומטי של "הארץ". לדברי הכתב, האשימה אותו השגרירות שיש לו "יחס שלילי" והוא הגיש אפוא בקשה לקבל את רשימת המוזמנים לארוחת הסדר השני תחת חוק חירות המידע.