תושבים נגד בית כנסת

קצאת שטחים ציבוריים לצרכים שונים היא פעמים רבות נושא שנוי במחלוקת ומעורר יצרים עזים, משום שהעיריות והמועצות צריכות לאזן בין אינטרסים רבים וסותרים, והאנשים היושבים בהן חושבים בדרך כלל גם על הבחירות הבאות.

סערה מסוג זה מתחוללת כיום בזכרון יעקב, בעקבות כוונת המועצה להקצות קרקע ולבנות בית כנסת נוסף, ה-33 במספר ביישוב. מדובר בשכונה חילונית, והתושבים הגישו כאמור התנגדות לתוכנית.

את ההתנגדות הגישו לא פחות מ-103 תושבים משכונת נווה הברון ועוד מאות משפחות שהצטרפו למאבק הציבורי כנגד בניית בית הכנסת. ההתנגדות, שהוגשה באמצעות עו"ד שחר לוינזון, שותף במשרד יוסף ישורון ושות', מתמקדת בהקצאת שטח קרקע ציבורי של כ-300 מ"ר לעמותת "בית כנסת זכרון טוב", לטובת הקמת בית כנסת. בדיקה שערכו באי כוח המתנגדים גילתה כי בשטח המועצה המקומית זכרון יעקב כבר קיימים 32 בתי כנסת פעילים, יותר מהתקן המקובל ונתון שיא ארצי ליישוב בגודל זה. "כפי שנראה, שיעור בתי הכנסת לכל תושב בזכרון יעקב הינו מן הגבוהים, אם לא הגבוה ביותר במדינת ישראל", נכתב במסמך ההתנגדות.

על פי הנתונים בכתב ההתנגדות, בזכרון יעקב ישנו בית כנסת אחד לכל 628 תושבים בקירוב. "לשם השוואה, בחיפה ישנם כ- 217.5 אלף יהודים לפי נתוני הלמ"ס ו-252 בתי כנסת בהתאם למפורסם באתר המקוון של עירית חיפה, קרי, היחס הינו בית כנסת אחד לכל 863 תושבים בקירוב", לשון ההתנגדות.

עוד במסגרת ההתנגדות טוענים מגישיה כי הגשת הבקשה פגומה מלכתחילה ולכן יש לדחותה. לטענת עו"ד לוינזון, ההתנגדות להקמת בית הכנסת "חושפת מאבק ציבורי עקרוני של תושבים ביישוב חילוני נגד שימוש בקרקעות ציבוריות לצרכי דת, בניגוד לייעוד שימוש המקורי של התוכנית במקום" (גן ילדים).

"לא התנגדות על רקע דתי"

בסוף כתב ההתנגדות מבקשים המתנגדים להדגיש כי לא מדובר בהתנגדות על רקע דתי: "חשוב להבהיר כי המתנגדים אינם מבקשים לדחוק את אלו המבקשים לקיים את אמונתם ודתם ולקיים תפילות בבית כנסת. אלא שכאמור בכתב התנגדות זה. זכרון יעקב משופעת מעל ומעבר בבתי כנסת לכל אורכה ורוחבה וכמעט בכל זרם קיים. כך גם בשכונה בה עסקינן, ובסמוך לה".

מהמועצה המקומית זכרון יעקב נמסר כי: "ההתנגדות התקבלה במועצה, אנחנו בוחנים את הנושא ואת הפנייה וטרם התקבלה כל החלטה".