ישראל מכחישה בתוקף: "איננו מרגלים בארה"ב. נקודה"

(עדכון) - האתר של ניוזוויק טוען: "הריגול הישראלי בארה"ב חוצה קווים אדומים" ■ בשימועים בקונגרס אמרו אנשי המודיעין: "'ידידינו' הישראלים הרחיקו לכת"

ישראל פרסמה אמש (ג') הכחשה גורפת ונזעמת לדיווח באתר של "ניוזוויק", שלפיו ישראל מנהלת פעילות ריגול אינטנסיבית בארה"ב. בדיווח נטען, שפעולות הריגול הישראלי שם "חוצות קווים אדומים" וש"הסיכוי שישראל תפסיק לרגל בארה"ב כמוהו כסיכוי שהיא תוותר על מצות לפסח".

מקור הטענות האלה הוא המודיעין האמריקאי, שמנהל מאבק נמרץ נגד הצעת חוק בקונגרס שתפטור אזרחים ישראליים מהצורך להצטייד באשרות תייר לארה"ב. גורמי מודיעין אמריקאיים טוענים, שפטור כזה יקל על הריגול הישראלי בארה"ב.

דובר שגרירות ישראל בוושינגטון, אהרון שגיא, פירסם אמש את ההודעה הבאה: "ישראל אינה מרגלת בארה"ב. נקודה. אנו מגנים כל ניסיון להפנות האשמות שקריות ומקוממות כאלה כלפי ישראל".

בדיווח של "ניוזוויק" נאמר, שדובר השגרירות נמנע מלהגיב על הטענות שישראל מרגלת אחר ארה"ב, אך נראה שהשגרירות שינתה את דעתה ויצאה בתגובה חזקה בעקבות התהודה לדיווח באתר.

בחוגים ישראליים בירושלים ובוושינגטון שורר זעם רב לא רק על הטענות בדבר "ריגול ישראלי" אלא גם על האופן שבו מנוסח הדיווח: יצירת אסוסיאציה בין "הריגול הישראלי" ל"מצות"; טענה ש"הציונים" שלחו מרגלים לארה"ב עוד לפני הקמת ישראל; ותיאורים שמהם עולה שישראל סבורה שהקונגרס מונח בכיסה.

לפי הדיווח באתר של "ניוזוויק", בשימועים מאחורי דלתיים סגורות אמרו אנשי ריגול נגדי בשירותי המודיעין האמריקאיים, ש"ידידינו" הישראליים הרחיקו לכת ו"חצו קווים אדומים" בפעילויות הריגול שלהם בארה"ב.לטענתם, מבוצעות פעולות אלה באמצעות משלחות סחר וחוזים לפרוייקטים משותפים בתחומי טכנולוגיה צבאית.

תחת הכותרת "ישראל אינה מפסיקה לרגל אחר ארה"ב", כותב האתר, שבתדרוכים מסווגים על הצעת החוק אמרו גורמי מודיעיניים אמריקאיים, שהמטרה העיקרית של הריגול הישראלי בארה"ב היא סודות תעשיתיים וטכנולוגיים.

פעולות הריגול הישראליות בארה"ב אינן יאות ואין להן מתחרים בשטח, אמרו גורמי הריגול הנגדי למחוקקים בוועדות המשפטים והחוץ של בית-הנבחרים. לטענתם, הישראלים מרחיקים לכת יותר מאשר בעלות ברית קרובות אחרות של ארה"ב כגרמניה, צרפת, בריטניה ויפן. עובד בצוות של מחוקק, שמודע לתוכן השימועים, אמר ל"ניוזוויק", כי העדויות של אנשי הריגול הנגדי "גרמו לנו לפקוח את העיניים... הן היו מפחידות והדליקו אורות אדומים".

"שום מדינה אחרת שקרובה לארה"ב אינה מוסיפה לחצות קווים אדומים בפעולות הריגול נגדנו כמו ישראל", אמר עובד לשעבר בקונגרס שנכח בשימוע מסווג אחר בסוף 2013, אחד מכמה שימועים שבהם העידו גורמים מהמשרד לביטחון פנים, הסטייט דיפרטמנט, אף.בי.איי. והמינהל הלאומי לריגול נגדי.

"ישראל היא המקום האחרון שאליו רצית לצאת לחופשה"

לדברי העובד לשעבר, הגורמים לא ירדו לפרטים, אך ציינו שמדובר ב"ריגול תעשייתי - ישראלים מגיעים לכאן במשלוחות סחר אם עם חברות ישראליות שעובדות בשת"פ עם חברות אמריקאיות , (או) אנשי מודיעין שמקבלים הוראות במישרין מהממשלה (בישראל), ואני מניח שהם פועלים מהשגרירות (הישראלית)".

האשמות כאלה עלו פעמים חוזרות ונשנות בשנים שחלפו. נציגים של שתי סוכנויות מודיעין אמריקאיות הודו אמנם, בשיחה עם "ניוזוויק", שיש בעיות עם מרגלים ישראליים, אך סירבו לדון על מידע מסווג. דובר של אף.בי.איי. לא אישר ולא הכחיש שנציגי הבולשת הפדרלית תידרכו מחוקקים בנושאים אלה. נציג של הסטייט דיפרטמנט אמר, כי עובדי המחלקה הקונסולרית ועובדי הדסקים של ישראל ופלסטין העידו בקונגרס על בעיות ההדדיות שקשורות במתן פטור מאשרות.

כמובן, ארה"ב מרגלת גם אחר ישראל, מציין "ניוזוויק". "ישראל היא המקום האחרון שאליו רצית לצאת לחופשה" בגלל המעקב הישראלי הכבד (אחר סוכנים אמריקאיים), אמר ל"ניוזוויק" סוכן לשעבר בסי.איי.איי.

העובד לשעבר בקונגרס אמר לאתר, כי "אינני חושב שמישהו מופתע מהגילויים האלה (על הריגול הישראלי)". הוא הוסיף: "כאשר אתה שומע ששום מדינה אחרת אינה מנצלת את היחסים הביטחוניים שלנו עמה למטרות ריגול כפי שהישראלים עושים זאת, זה די מזעזע. כלומר, אי אפשר להתעלם שאחרי כל ההתבטאויות של ישראל אחרי פרשת פולארד, זה (הריגול) עדיין נמשך". כזכור, לאחר שישראל הכחישה במשך שנים שפולארד ריגל בשירותה כסוכן בתשלום, היא התנצלה והבטיחה לא לרגל שוב בארה"ב. אולם, מציין "ניוזוויק", מאז נעצרו מרגלים ישראליים נוספים והורשעו בבתי-משפט בארה"ב.

אי. סי. סמית, בכיר לשעבר באף.בי.איי., שהתמחה בריגול נגדי, אמר ל"ניוזוויק": בתחילת שנות ה-80, ההתעסקות עם הישראלים היתה מתסכלת ביותר. לישראלים היה המון ביטחון שיש להם מעמד מיוחד בוושינגטון, בעיקר בקונגרס, כך שכל דבר יעבור להם בשלום. זו היתה התקופה של הרשימה השחורה (של מדינות שנחשדו בריגול בארה"ב, ר.ד.)... התקשיתי להאמין שנמצאו בה מדינות כמו טייוואן ווייטנאם, למשל, שאף אחת מהן אפילו לא התקרבה לרמת פעילויות הריגול של פולארד..."

במקביל, מזה שנים מנסה ישראל להצטרף לרשימת 38 המדינות שאזרחיהן פטורים מהצורך להצטייד באשרת תייר לארה"ב. עד לעת האחרונה, הקושי העיקרי היה העדר הדדיות: יחס "מפלה ולעיתים קשה", כהגדרת "ניוזוויק", לאזרחים אמריקאיים ממוצא פלסטיני או ערבי בנקודות כניסה לישראל. ישראל לא עמדה גם בדרישות אחרות, לרבות שיעור גבוה של מסורבי אשרות ואי דיווח בהקדם על אבדן או גניבת דרכונים.

"אך זו הפעם הראשונה שמקורות בקונגרס מצביעים על כך, ששיקולי מודיעין וביטחון לאומי נבחנים בדיונים על מתן פטור לאזרחים ישראליים מהצורך באשרה", לדברי ג'ונתן ברודר, עורך חוץ וביטחון באתר סי.קיו רול קול, שמסקר את גבעת הקפיטול. במאמר באפריל ציטט ברודר חבר בצוות של ציר בבית-הנבחרים שאמר לו: "קהיליית המודיעין בארה"ב מודאגת ממכך שהוספת ישראל לרשימת המדינות שאזרחיהן נהנים מפטור תקל על מרגלים ישראלים להיכנס לארה"ב".

"הישראלים חשבו שהם צריכים רק להזיז אצבע" וידידיהם בקונגרס יחוקקו את מתן הפטור לאזרחים ישראליים, אמר עובד אחר בקונגרס ל"ניוזוויק". מכל מקום, לדברי פקידים ישראליים ואמריקאיים, ישראל אותתה באחרונה שהיא מוכנה לעבוד יחד עם המשרד האמריקאי לבטחון פנים.

קשה לשבור הרגלים ישנים

"ישראל מעוניינת להצטרף לתכנית הפטור מאשרות והיא נוקטת צעדים קונקרטיים כדי לעמוד בתנאים", אמר דובר שגרירות ישראל בוושינגטון, אהרן שגיא, ל"ניוזוויק". לדבריו, "ההתפתחות החדשה ביותר היא, שישראל וארה"ב החליטו להקים קבוצת עבודה לקידום התהליך". הוא הוסיף, כי "סגן שר-החוץ, זאב אלקין, יעמוד בראש המשלחת הישראלית" לקבוצת העבודה. הוא סירב לומר מתי תגיע המשלחת הישראלית לדיונים.

גורמים בקונגרס הגיבו בנחירת בוז על ההודעה של שגיא. "הישראלים לא הזיזו את התחת כדי להתקבל לתכנית הפטור מאשרות", אמר עובד לשעבר בצוות של מחוקק בבית-הנבחרים. דבריו שיקפו הערכות של גורמים אחרים בקונגרס שעובדים על נושא זה.

"לו הישראלים היו מצליחים להצטרף לתכנית הפטור מאשרות ואם היינו יכולים להתגבר על החששות של קהיליית המודיעין, זה היה מצוין", אמר העובד לשעבר. "לאחר הכל, הישראלים הם בעלי ברית קרובים, יש יחסים כלכלים ותרבותיים חזקים בין שתי המדינות. היה נהדר לו ישאלים רבים יותר היו יכולים להגיע לכאן ללא אשרות. אני בטוח שהדבר היה מגדיל השקעות ומזרים דולרים לתעשיית התיירות האמריקאית. אבל אני חושב שזה ממש מצחיק שהם לא הזיזו את התחת שלהם כדי להיכנס לתכנית. הם חושבים שהחברים שלהם בקונגרס יוכלו לצרף אותם לתכנית, אבל זה לא כך. הקונגרס יכול להוריד חסם אחד או שניים, אבל הוא אינו יכול לחוקק חוק שיכניס את הישראלים ללא אשרות".

נדרשות שנים כדי לנווט בין כל המכשולים במטרה להתקבל לתכנית הפטור, מציין "ניוזוויק". לצ'ילה נדרשו שלוש שנים, לדבי פקיד ממשל. לטייוואן נדרשו "כמה" שנים. ישראל אפילו אינה קרובה למילוי הדרישות הפורמליות שאינן קשורות לפעילויות הריגול שלה, לדברי מקור בקונגרס. למשל: דרכונים חכמים שניתנים לקריאה במכונה. לדבריו, רק עכשיו החלה ישראל להנפיק אותם לפקידים בכירים ולדיפלומטים וקרוב לוודאי שיעברו עשר שנים עד שהם יונפקו לכל האוכלוסיה".

אבל לאנשי הריגול הנגדי בארה"ב תהיה המילה האחרונה לגבי קבלת ישראל לתכנית הפטור. כדברי "ניוזוויק": "מכיוון שהסבירות שישראל תפסיק לרגל אחרי ארה"ב היא כמו הסבירות שהיא תוותר על מצות לפסח, החסמים להצטרפות ישראל לתכנית הפטור מאשרות ישארו בעינם".

פול פילאר, לשעבר סוכן סי.איי.איי שהתמחה במזה"ת ודרום אסיה, אמר ל"ניוזוויק", כי קשה לשבור הרגלים ישנים. לדבריו, הציונים שלחו מרגלים לארה"ב עוד לפני שקמה ישראל, כדי להשיג כסף וציוד לתמיכה בענין הציוני ומאוחר יותר לתמיכה במדינה החדשה. רכיבים חשובים בפצצות הגרעין של ישראל הושגו בחשאי בארה"ב. "הם (הישראלים) מצאו דרכים יצירתיות וחדשניות" להשיג מה שהם רוצים, אמר פילאר.

והעובד לשעבר בקונגרס אמר: "אם ניתן לישראל יד חופשית לשלוח אנשים לכאן, איך נוכל לבלום זאת? הם תוקפניים במידה שלא תיאמן. הם תוקפנים בכל ההיבטים של יחסיהם עם ארה"ב. מדוע שהיחסים המודיעיניים שלהם עימנו יהיו שונים"?