כחלון: "רפורמת לפיד בנדל"ן חצי אפויה ומסוכנת"

השר לשעבר משה כחלון בכנס בנתניה: "אי אפשר לטפל רק בהיצע ללא מימון. אם טיפלנו בביקוש ולא בהיצע, זה יתכלה. אני רוצה להתריע: המהלכים האחרונים גרמו לקיפאון ברכישת הדירות"

"אין משהו גרוע יותר ממשהו שהוא חצי אפוי. כל פיתרון חייב לעמוד על שתי רגליים. אי אפשר לטפל רק בהיצע, ללא מימון. אם טיפלנו בביקוש ולא בהיצע, זה יתכלה". כך אמר הבוקר (ה') השר לשעבר משה כחלון בכנס "נדל"ן על פרשת דרכים" של פורום הנדל"ן של איגוד החברות הציבוריות, שהתקיים במכללה האקדמית נתניה. השר התייחס לתוכנית אפס אחוז מע"מ עליה הכריז שר האוצר בתחילת חודש מרץ.

כחלון אמר עוד: "אני רוצה להתריע שהמהלכים האחרונים גרמו לכך שיש קיפאון ברכישת הדירות. כשעושים רפורמה לא עושים אותה לעוד שנה, תקופת המעבר מאוד מסוכנת. צריך היה להודיע שמחר בבוקר זה מתקיים. היום מה שקורה זה שקבלנים מוכרים פחות, יש קושי תזרימי, אין התחלות בנייה, יש גירעון בהיצע הדירות והמחירים יעלו. לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין את זה. העצירה הזו מסוכנת".

לפי כחלון, "צריך לגמור עם זה מהר, זה יביא נזק גדול למחירים בהמשך. גם ההתנהלות של רשות מקרקעי ישראל בעייתית. זה מונופול. רמ"י מווסתת את הביקושים, מוציאה קרקעות על פי מה שהם רוצים. בארצות הברית אנשים שעושים את זה הולכים לכלא. כאן, ממקסמים את המחירים של הקרקע והמיסויי. אי אפשר להגיד שנוזיל את הקרקעות מצד אחד, אבל להשתמש בקרקע במכונת להדפסת כסף מצד שני.

"כשהגענו לרפורמה בסלולר, זיהינו תופעה פשוטה שעוברת בכל תחומי החיים: הצרכן הקטן משלם עבור הגדול. זה קורה גם בבנקים, בעמלות - ובמקומות אחרים. בסלולר זיהינו שהצרכנים הקטנים משלמים עבור צה"ל, חברת חשמל, הבנקים. כל הגופים המאוגדים הגדולים שיש להם כוח. הם שילמו 8 אגורות לדקה והקטנים 60 אגורות לדקה. החלטנו לשנות את זה, ונעשה את זה גם בנדל"ן.

כחלון הסביר איך פעל ברפורמת הסלולר: "אמרנו לחברות החדשות שהערך להפעלת תדרים הוא איקס, אבל ניתן להן בחינם, אם יביאו 7%מהלקוחות הפרטיים. כלומר, החברות החדשות לא קיבלו את הגדולים, אלא רדפו אחרי הפרטיים. זה קשה. הם הציעו חצי שנה בחינם, רק תעברו. והתחילה נהירה. צריך לעשות דבר דומה בנדל"ן. צריך לתת קרקע חינם, אבל לקבוע מראש מה בונים, כמה חדרים, באיזה מחיר ולקבוע לוחות זמנים. אם יהפכו דירות 3 חדרים למוצר הכי מבוקש, ירדפו אחריו. העסק יסתדר לבד".

כחלון התייחס גם לפיתוח הפריפרייה: "צריך להיות חזון חברתי. צריך לבנות ארבעה מרכזים במדינה, גם בצפון, בירושלים ובדרום עם כל הדברים שצריך. ב-20 השנים הבאות חייבים לחזק לא רק כבישים, הם יכולים לא לחזק את הפריפרייה, אלא לרוקן אותה. אנשים יעבדו בעיר הבה"דים, אבל יגורו ברמת השרון".

אילן גיפמן, מנכ"ל אספן גרופ ויו"ר פורום הנדל"ן, אמר בכנס: "מחירי הדיור עלו ב-80% בשנים האחרונות וזה רק ממשיך ומתייקר. הגיע הזמן לדבר פחות, צריך לאפשר לכל זוג צעיר לרכוש דירה בישראל".