האוצר אחראי

אנו עדים לאסון כלכלי, והאוצר עוצם עיניים כשלפניו מניפולציות בוטות

ביום חמישי שעבר צוטטו בכירים באוצר בכתבתו של כתב המקרו של גלובס אדריאן פילוט באומרם כי הם לא אחראים להיחלשות הדולר ואת הבעיה הם זורקים לפתחו של בנק ישראל. זה מצדו ממשיך לבצע פעולות סטנדרטיות ואינו יוצא מגדרו על מנת לשנות את כללי המשחק. פשוט לקרוא ולא להאמין.

דברי האיוולת שאתה שומע מהאוצר באמצעות בכיריו, כשתעשייה שלמה מאיימת לקרוס עקב עוצמתו הבלתי סבירה של השקל הם בורות לשמה. כמובן שיש גם כלכלנים בכירים שמעולם לא בילו יום בחדר מסחר ולא מבינים מה קורה בשוק והם מגויסים לשמש כעלה התאנה. היות וכבר הגיעו מים עד נפש והגיע הזמן לקרוא לילד בשמו אציג בפני כל הגורמים עובדות מהשטח.

השקל נמצא כבר זמן רב תחת מתקפה ספקולטיבית אותה מובילים גופי ענק המחזיקים פוזיציות של עשרות מיליארדי שקלים לאחר שמכרו דולרים. אליהם הצטרפו גם גופים מקומיים שרוכבים על הגל ומעצימים את התופעה.

גז, אקזיטים, יציבות כלכלית - הכול נחמד, אבל רכישות בנק ישראל הן הרבה מעבר לאותם עודפים כך שברור שזה רק תירוץ עלוב שבא להסתיר את המטרה האמתית. גופים אלו ירוויחו הון עתק כתוצאה מכל התחזקות נוספת והם יעשו הכול על מנת לטשטש את מטרתם. אנליזות שאינן קשורות למציאות, איומים, מניפולציות ומה לא.

אז ראשית לבכירי האוצר - בוקר טוב. הגיע הזמן להתעורר. בעולם מתחוללת מלחמת מטבעות שהיא תוצר של תכניות ההקלה הכמותית. מדינות רבות החליטו שהן לא מוכנות להשתתף במשחק- יפן, שוויץ, אוסטרליה, סינגפור, ברזיל, מקסיקו, צ'כיה, צ'ילה ואחרות. בכל אחת מהן פעלו באופן שונה אולם המכנה המשותף לכולן היה שיתוף פעולה בין האוצר לבין הבנק המרכזי. לעיתים נדמה שאתם גיס חמישי שמנסה לחבל במאמצי בנק ישראל במקום להירתם לפעולה יחד עמו. יש צעדים רבים בהם אתם יכולים לנקוט על מנת לשנות את התמונה-אתם ולא בנק ישראל.

חבילות הסיוע זה נחמד אבל הן כמו אקמול לסרטן. היקפי המרת החוב הדולרי שאתם מבצעים אבסורדיים ולומר שאתם מופקדים על מדיניות פיסקלית ולהפנות את החץ לעבר קרנית פלוג זו איוולת לשמה שעלולה לעלות למשק הון רב בעתיד. איוולת זו גורמת אושר רב לשחקנים שלחם חוקם הינו רגולטור חלש.

שר האוצר הכריז לפני חצי שנה שהאוצר יחליש את השקל. במקום להרפות את ידיו בעזרת שקרים ותירוצים עלובים עליכם להתייצב לימין בנק ישראל במאבקו. אתם חלק מהמאבק, הכלים שיכולים לשנות את המאזן נמצאים בידיים שלכם.

ולבנק ישראל שלזכותו ייאמר שלפחות הוא עושה משהו. סל המטבעות האפקטיבי הוא עלה תאנה. המשק הישראלי מושפע בעיקר מהדולר- 70% מעסקות תעשיית היצוא הישראלית צמודות לדולר. מספיק להתחבא מאחורי תירוץ סל המטבעות. משחקים מולכם משחק מלוכלך.

בשבוע שעבר רכשתם בבוקר 100 מיליון דולר והשקל נחלש באגורה. באו השחקנים אחרי השעה חמש (בשוק כולם צוחקים שלא משלמים שעות נוספות בבנק ישראל) ובמחזור אפסי החזירו את השערים להיכן שהיו לפני שהתערבתם - מדוע לא מנעתם את זה? זה מתרחש כמעט מדי יום ביומו (או יותר נכון בשעות הלילה). מתחילת השנה רכשתם כ-3.5 מיליארד דולר. בפעמים הבודדות שהופעתם מחוץ לשעות המסחר הסטנדרטיות גרמתם להפתעה ולשינוי של ממש. לא הבנתם שזה מה שצריך לעשות?

אתם מדברים על התחזקות האירו שגורמת לחולשת הדולר. ומה קורה כשהאירו נחלש? בסוף השבוע תוך פחות מ-24 שעות התחזק הדולר לעומת האירו בשני אחוז- האם הדולר התחזק כאן? כמובן שלא. הנוסחה פועלת משום מה רק בכיוון אחד. זה לא גורם לכם להבין שמתרחשת כאן מניפולציית שערים לנגד עיניכם? מה שקרה ביום שישי זה לא צועק, זה צורח!

מדוע לעצום עיניים לנוכח מניפולציה כה בוטה בשערים. ניתוח פשוט של מהלכי המסחר יביא אתכם למסקנה הכול כך פשוטה- כשהדולר נחלש בעולם הוא נחלש גם לעומת השקל אולם כשהוא מתחזק פוסחת התחזקות זו עלינו.

ולכלכלנים הבכירים שמסבירים שהדולר נחלש בכל העולם - בעיקר כלכלני גופים מוסדיים או אנליסטים של חברות פורקס. יש מושג שנקרא דולר אינדקס, והוא מבטא את חולשת או עוצמת הדולר. כבר שנה וחצי שהוא נע סביב 80 נקודות, ואין כל היחלשות. היו רק גלים של התחזקות שפסחו באורח פלא על השקל. בתקופה זו התחזק השקל לעומת הדולר ב-10% אז לפני שרצים להצדיק את טענות בכירי הקברניטים כדאי ללמוד את העובדות מהשטח.

בשורה התחתונה אנו עדים לאסון כלכלי שהולך ומתגבש לנגד עינינו. אם רק תפקחו עיניים ותתחילו להקשיב למי שחי את השטח אולי ניתן יהיה עוד להיחלץ מהמשבר הבא.

  • יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים
  • yf@energyfinance.co.il
  • אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.