משרד האוצר: אנחנו לא אחראים להיחלשות הדולר מול השקל

משרד האוצר ובנק ישראל מתנערים מבעיית הדולר ■ גורם באוצר לשאלה מה ניתן לעשות: "זאת שאלה שצריכים להפנות לקרנית פלוג"

הדולר המשיך לדשדש היום (ה') אחרי שהגיע אתמול לשפל של כמעט שלוש שנים, אך מקבלי ההחלטות בירושלים מתנערים מהבעיה ומעדיפים להתעלם ממנה. "זאת שאלה שצריכים להפנות לקרנית פלוג", אומר גורם בכיר במשרד האוצר כאשר נשאל מה אפשר לעשות עם שער הדולר. גורמים אחרים באוצר הזכירו כי המשרד כבר הגדיל את הערבויות ליצואנים, ממיר את החוב הדולרי לשקלי (פעולה הכרוכה ברכישת דולרים) ואף מעמיד קרנות אשראי לעסקים קטנים ובינוניים. כמו כן, לפני כחודשיים הציגו האוצר ומשרד הכלכלה "חבילת סיוע ליצואנים", שכללה כלים להתמודדות מול סיכונים ומול כשלי שוק, למימון השקעות בשיווק בחו"ל, להרחבת השווקים ליצוא, ולהסרת חסמים לחברות יצואניות קטנות ובינוניות. עם זאת, חבילה זו לא סיפקה את היצואנים. ובכל זאת, באוצר שבים ומדגישים כי "אנו מופקדים על מדיניות פיסקלית ולא מוניטרית".

אלא שגם בבנק ישראל לא מתרגשים יתר על המידה מההתפתחויות האחרונות בשער החליפין. שם מסבירים כי היחלשות הדולר מול השקל היא תוצאה ישירה של היחשלות הדולר מול האירו ומפנים את תשומת הלב להתחזקות המטבע האירופאי מול מקבילו האמריקאי. יתרה מזו, בבנק ישראל מדגישים כי נקודת ההתייחסות לצורך קביעת מדיניות איננה הדולר, אלא השער הריאלי האפקטיבי (סל המטבעות של שותפות הסחר של ישראל), וכפי שניתן לראות, לא היו שינויים דרסטיים מאז אוגוסט 2013 והוא נע סביב 105 נקודות, ומאז תחילת 2014 כמעט ולא השתנה. עם זאת, יצוין כי אותו מדד עמד על 117 נקודות לפני כשנתיים (המשקף ייסוף של יותר מ-10%). בכל זאת מציינים היום בבנק המרכזי, כי הבנק רוכש דולרים הן באמצעות התוכנית לקיזוז אפקט תגליות הגז והן באמצעות רכישות בלתי מתוכננות ורק אתמול התפרסם כי בחודש אפריל בלבד הבנק רכש כ-600 מיליון דולר.

מנתונים שמפרסם היום בנק ישראל לגבי שוק המט''ח עולה כי באפריל התחזק השקל מול הדולר בשיעור של כ-0.6% ומול האירו רק ב-0.2%. עם זאת, מול שער החליפין הנומינלי האפקטיבי התחזק השקל בכ-0.2%. יתרה מזו, באותו חודש אפריל, הדולר נחלש מול הליש"ט הבריטי ומול הין היפני בשיעורים גבוהים מזה של השקל - בכ-1.2% ובכ-0.7% בהתאמה.

עמדת בנק ישראל מקבלת תמיכה מכמה כלכלנים בכירים בשוק ההון. אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, מצדיק את טענותיהם של בכירי הקברניטים בירושלים, ומסביר כי "הדולר נחלש בכל העולם ואפילו היחלשות זו מול רוב המטבעות היא חזקה יותר לעומת השקל. בהינתן מגמה, אין לבנק ישראל הרבה מה לעשות והוא לא יכול לשנותה. יתרה מזו, בגלל שהדולר נחלש מול האירו ומול מטבעות אחרים ההשפעה על שער החליפין האפקטיבי (סל המטבעות) היא שולית".