הממשל מסרב להכחיש טענות על ריגול ישראלי בארה"ב

בעקבות פגישה עם השר שטייניץ, אומרת יו"ר ועדת המודיעין של הסנאט: אני מקבלת את דבריו כאמירתם, עד שיוכח ההיפך ■ שטייניץ: אני מבין למה לא מכחישים ■ הערכות: "אכזבה מרה לישראל"

השר לעניינים אסטרטגיים וענייני מודיעין יובל שטייניץ נכשל במאמציו לשכנע את ממשל אובמה להכחיש פומבית טענות של "ניוזוויק", שלפיהן ישראל ניהלה ומנהלת פעולות ריגול "תוקפניות" נגד ארה"ב, לרבות יוזמה לרגל אחר סגן נשיא ארה"ב לשעבר אל גור בחדר האמבטיה במלונו בעת ביקורו בישראל. גורמים פרו-ישראליים ציינו אמש, שהימנעות הממשל מלהכחיש את טענות הריגול היא "אכזבה מרה" לישראל.

בתדרוך לכתבים, אמש (ג'), סרבה דוברת משרד-החוץ האמריקאי, ג'ן סאקי, להסתייג מטענות "ניוזוויק" או להכחישן, למרות מאמצים חוזרים ונשנים של הכתבים להוציא מפיה הסברים לסירוב.

- על פי פרסום ב"ניוזוויק", בשבוע שעבר, אמרו פקידי ממשל עלומי שם שישראל מרגלת בארה"ב מזה עשרות שנים, ושמדובר ב"ריגול בלתי יאה שאין לו אח ורע". פקידים ישראליים הכחישו זאת ברופן חד-משמעי. האם יש לך תגובה, הכחשה?

"כידוע לכם, איננו מגיבים על עניינים מודיעיניים, וזה כולל גם (הימנעות) מתגובות על דיווחים ספציפיים בתקשורת. אך אני יכולה לומר שיש לנו שותפות מודיעינית הדוקה עם ישראל ואנו מעריכים את שיתוף הפעולה של הישראלים בתחום זה מפני שהוא משרת את האינטרסים ההדדיים שלנו. ביקורו של השר שטייניץ בוושינגטון ושיחותיו בסטייט דיפרטמנט בימים אלה הם דוגמה עדכנית לשיתוף-פעולה זה".

- את מכחישה אפוא שישראל מנהלת פעילות ריגול עניפה בארה"ב?

"אין לי מה להוסיף מעבר למה שאמרתי עתה".

- היו שמועות בוושינגטון ששטייניץ יתלונן (על הדיווחים ב"ניוזוויק") או יגיש קובלנה פורמלית. ידוע לך האם הישראלים קבלו בצינורות דיפלומטיים על דברי הפקידים האמריקאיים שמצוטטים ב"ניוזוויק"?

"אין לי שום פרטים נוספים".

- כמה פקידים ישראליים הכחישו את טענות הריגול והם רוצים שהממשל ייצא עם הכרזה, "לא, הדברים ב'ניוזוויק' אינם נכונים", כדי להבהיר את מה שמתרחש, אבל נראה שאת אינך מוכנה לומר זאת.

"אני מציינת שוב את חוזקם של יחסי חילופי המידע עם ישראל... אם יהיה לנו מה להוסיף, נאמר לכם... בואו נעבור לנושא אחר".

יו"ר ועדת המודיעין של הסנאט, הסנאטורית דאיין פיינסטין, נפגשה אמש עם שטייניץ, שחזר באוזניה על הכחשות ישראל. בראיון לסי. קיו. רול, אתר המסקר את גבעת הקפיטול, אחרי הפגישה, אמרה הסנטורית: "נפגשתי הבקור עם שר המודיעין של ישראל. הוא היה ישיר מאוד והבטיח לי שהדיווחים (ב'ניוזוויק') כוזבים לחלוטין, שפשוט לא היה דבר כזה".

"אני מקבלת את דבריו כפי שנאמרו... עד שיוכח ההיפך", אמרה פיינסטין. "אעשה בדיקת נאותות (דו דיליג'נס) משלי". היא הוסיפה שבדעתה לבדוק גם את הדיווחים ב"ניוזוויק".

שטייניץ אמר אמש לכתבים ישראליים, כי הוא מסוגל להבין מדוע גורמים אמריקאיים רשמיים אינם מכחישים סדרת הכתבות ב"ניוזוויק".

"בשיחותיי (בוושינגטון) דחיתי על הסף את סדרת הכתבות חסרת הבסיס והמגוחכת ב'ניוזוויק'. הכחשתי בתוקף, בשמי, בשם רה"מ ובשם כל ארגוני המודיעין בישראל, כאילו אנו מרגלים בארה"ב", אמר שטייניץ לכתבים. "אלה טענות מצוצות מאצבע. יש פה ניסיון לחבל באווירה המצוינת של שת"פ מודיעיני בין ארגוני המודיעין של ישראל וארה"ב, שת"פ שהגיע לרמות שיא באחרונה".

אולם, בתשובה על שאלה מי מנסה לחבל בשת"פ זה אמר שטייניץ כי הוא אינו יודע.

בדיוק ביום הפגישה בין שטייניץ לבין פיינסטין וברנס, פרסם "ניוזוויק" כתבה נוספת בסוגיית מה שהוא מכנה הריגול הישראלי בארה"ב. הכותרת: הממונה הבכיר על המרגלים הישראליים לפגישה עם יו"ר ועדת המודיעין של הסנט (Top Israeli spy official to meet Senate Intelligence committee). בשיחה עם הכתבים שם שטייניץ ללעג את הכותרת: "אני? המרגל הבכיר"?

"פה (בוושינגטון) אף אחד לא מתרגש מזה", אמר שטייניץ. "אף עיתון רציני, אף ערוץ טלוויזיה לא הזכיר את הסיפור של 'ניוזוויק'. נו, באמת, מישהו מאמין שישראל צריכה להחביא מרגל בתעלת האוורור בחדר האמבטיה כדי לרגל אחר מישהו? אפילו שירותי הריגול במיקרונזיה עילית עבור לשיטות מתוחכמות יותר".

אולם בתשובה לשאלה מדוע שום גורם אמריקאי רשמי אינו טורח להכחיש את טענות "ניוזוויק", אמר שטייניץ שהוא דווקא מסוגל להבין מדוע גורמים רשמיים בארה"ב נמנעים מתגובה: "גם ישראל אינה מתייחסת לשמועות כאלה ואחרות שמתייחסות לפעולות מודיעיניות ואני יכול לראות מדוע גם גם ארה"ב נוהגת כך".

הוא הוסיף: "אמרתי דברים מחודדים מאוד, ולא שמעיתי שמישהו חולק על הדברים האלה".

ומה אמרו לך בני שיחך? - נשאל השר.

"יש לנו כלל ברזל בשיחות עם האמריקאים: אנו לא אומרים מה שמענו", השיב שטייניץ.

בתשובה על שאלה איך ישפיעו הדברים על בקשת ישראל לפטור את אזרחיה מהצורך להצטייד באשרות תייר לארה"ב, אמר שטייניץ: "אנחנו לא מתעסקים בזה; זו אחריות משרד החוץ".

הוא סיפר, שהזמין את הסנאטורית פיינסטין ואת חברי ועדת המודיעין של הסנט לביקור בישראל.