מירי רגב מנסה להחיות הצעת חוק לריבית על זכות בעו"ש

ועדת השרים לחקיקה צפויה לדון ביום ראשון הקרוב בהצעת החוק של ח"כ מירי רגב, לפיה הבנקים יחויבו לשלם ללקוחותיהם ריבית על יתרת זכות בחשבון

מירי רגב מחדשת את הצעת החוק שתחייב את הבנקים להעניק ריבית על יתרות זכות בחשבונות העו"ש: ועדת השרים לענייני חקיקה צפויה לדון ביום ראשון הקרוב בהצעה.

על הצעת החוק חתומים חברי כנסת נוספים מהקואליציה, ובהם איילת שקד, זבולון קלפה, שולי מועלם, יוני שטבון, מוטי יוגב (הבית היהודי), עליזה לביא, עדי קול (יש עתיד) ואלעזר שטרן (התנועה).

בשנים האחרונות הועלתה הצעת החוק מספר פעמים על-ידי חברי כנסת שונים, ובהם אורית נוקד ואופיר אקוניס. ההצעה ירדה מסדר היום לאחר שהושגה הסכמה עם הבנקים, לפיה תנתן ריבית על יתרת הזכות באופן וולנטרי. ואולם, רגב מבקשת לעגן את ההסדר בחקיקה.

יש לציין כי כיום קיימות שיטות שונות באשר למתן ריבית על יתרת זכות - חלקן בשיטת הקיזוז של ריבית הזכות עם ריבית החובה, וחלקן מפרידות בין חיוב ריבית על המינוס הגבוהה בהרבה מהריבית על יתרת הזכות.

בפנייתה לחברי ועדת השרים לענייני חקיקה הסבירה רגב כי "הצעת החוק מבקשת למנוע את המשך ניצולם וכוחם העצום והמונופוליסטי של הבנקים ושליטתם במשק, ואשר מונעים מהלקוחות את הריבית האלמנטרית שאין ספק כי הם זכאים לה, ובכך מפרים את חובת הנאמנות הבסיסית שלהם כלפי לקוחותיהם".

לדבריה, "כשם שהבנקים גובים עמלות עבור כל פעולה בנקאית, ומחייבים את חשבונם של לקוחותיהם בריבית על יתרות חוב - מן ההגינות הוא לקבוע הסדר המחייב את הבנקים לשלם ללקוחותיהם ריבית על יתרות זכות".