לאן הלכו 50 מ' ש' שהושקעו בצמצום הפערים הדיגיטליים בישראל?

‎‎המבקר: פרויקט להב"ה פועל מאז 2001 ללא שום תהליכי מדידה והערכה כלשהם, וכך לא נבדקת השפעתה של הפעילות על צמצום הפערים הדיגיטליים

50 מיליון שקל הושקעו בשנתיים האחרונות על ידי משרד האוצר כדי לפעול לצמצום הפערים הדיגיטליים בישראל, אך נראה שאפילו את הפערים בין הרצוי למצוי לא הצליחו תקציבי הענק האלה לפתור.

הפרויקט להקטנת הפערים הדיגיטליים (להב"ה) הוקם ב-2001 על ידי שר האוצר דאז סילבן שלום, כשהרעיון היה להעביר לאוכלוסיות ממעמד חברתי-כלכלי נמוך - ילדים עד גיל תיכון מחד ומבוגרים מאידך - סדנאות וקורסים בחינם בתחום המחשבים ועולם האינטרנט. הרעיון הוא להקנות אוריינות דיגיטלית לילדים ובמקביל לעזור למבוגרים להיכנס לשוק העבודה המאתגר טכנולוגית‏‎.‎‏

‏מבקר המדינה כבר נדרש בעבר לנושא פעילות מרכזי להב"ה, אך ביקורת חוזרת שערך במסגרת הדוח הנוכחי מראה כי הדברים לא ממש השתנו, והמציאות שלמד אז נשארה כפי שהייתה קודם‏‎.‎‏

כך, בדוח הקודם לפני שנתיים, העיר המבקר כי יש להתאים את קהל היעד כפי שמוגדר בנתוני הלמ"ס, לפיהם שיעור השימוש במחשב ובאינטרנט יורד ככל שעולה הגיל, ולכן יש להתמקד בקהל המבוגר. עוד נקבע כי מוסדות החינוך הם אלה שצריכים להקנות לקהל הצעיר מיומנויות בסביבה דיגיטלית. באוצר אמרו שייבחנו את הנושא מחדש, אבל בדיקה שנעשתה לקראת הדוח הנוכחי הראתה כי דבר לא השתנה.

‏ביקורת נוספת שהעלה המבקר כבר בדוח הקודם ועד כה לא טופלה היא בכך שמשרד החינוך אינו מפקח מבחינה פדגוגית על התכנים ועל ההדרכה במרכזי להב"ה הניתנים לילדים ובני נוער‎.‎‏

‏המבקר מציין גם כי העומד בראש פרויקט להב"ה הוא עובד חברת כוח אדם ולא עובד מדינה, וכי העובדים במרכזים לא תודרכו בנושא ניגוד עניינים ולא נדרשו להצהיר על זיקותיהם העלולות להעמידם במצבים כאלה‎.‎‏

‎‎מחסור חמור בכוח אדם

‏ביקורת חמורה מעביר המבקר על כך שאף שהרעיון של מרכזי להב"ה הוא לצמצם פערים דיגיטליים בחברה הישראלית, הפרויקט פועל מאז 2001 ללא שום תהליכי מדידה והערכה כלשהם, וכך לא נבדקת השפעתה של הפעילות על צמצום הפער הדיגיטלי ועל מידת הטמעת השימוש בטכנולוגיות המידע בקרב מי שהשתתפו בהכשרות‏‎.‎‏

ביקורת נוספת שמעביר המבקר מתייחסת למחסור חמור בכוח אדם במרכזים הישנים: ב-2011 עמד החוסר על כ-38% מתקן כוח האדם בהם ובשל כך צומצמה הפעילות, אך גם ניסיונות האוצר לאיוש התקנים החסרים לא צלחה. לפני שנה עמד שיעור המדריכים החסר על כ-32%. השיעור הגבוה הביא לצמצום קורסים קיימים, אי-פתיחת קורסים חדשים וסגירת חלק מהמרכזים בשעות אחר הצהריים ובימי שישי‎.‎‏

‏עוד כותב המבקר כי אף שמאז 2009 ועד 2013 גדל מספר מרכזי להב"ה בכ-140%, התקציב שהוקצה לצורך פעילות גדל רק בכ-89% ובשל כך פעילות המרכזים מצומצמת וחסרה‎.‎‏

לסיכום, כותב המבקר, "על משרד האוצר לנקוט את הצעדים הנדרשים לשם תיקון כל הליקויים שצוינו בביקורת הקודמת ובמעקב, כדי שהמרכזים יוכלו לממש את הפוטנציאל הטמון בהם וכדי שיעדיו של פרויקט חשוב זה יושגו". ‏‎‎‏

גלובס טק:
רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא?
הרשמה
הרישום נכשל
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988