המבקר: אחוז קטן ממאגרי המידע החייבים ברישום אכן רשומים

בתהליך רישום המאגרים לא מבוצעת בדרך-כלל בחינה של עמידת המאגר בחובות המהותיות הקבועות בחוק, כגון אבטחת המידע ושמירה על סודיותו

‎‎אחוז קטן מכלל מאגרי המידע בישראל החייבים ברישום אצל רשם מאגרי המידע אכן רשומים, והתופעה הזו הולכת ומחריפה. כך קובע מבקר המדינה, יוסף שפירא, בפרק בדוח המבקר לשנת 2014 המוקדש לביקורת על רישום מאגרי מידע ברשות למידע, טכנולוגיה ומשפט (רמו"ט) במשרד המשפטים.

לדברי המבקר, הצעת חוק שיזמה רמו"ט כבר מ-2009 לצמצום חלק מחובות רישום מאגרי המידע איננה מקודמת, וכתוצאה מכך קיים בישראל משטר "שהרגולטורים עצמם סבורים כי בחלקו אינו רלוונטי למציאות הטכנולוגית הקיימת כיום, ובחלקו אינו מספק הגנה טובה דיה".

‏כאמור, מבקר המדינה מצא בבדיקתו כי חרף העובדה שהחוק קובע חובה לרשום מאגרי מידע אצל רשם מאגרי המידע, רק שיעור זניח מכלל מאגרי המידע החייבים ברישום, אכן רשומים. בתהליך רישום המאגרים לא מבוצעת בדרך-כלל בחינה של עמידת המאגר בחובות המהותיות הקבועות בחוק, כגון אבטחת המידע ושמירה על סודיותו.

לדברי המבקר, "אישור הרישום עלול להטעות את הציבור בכך שכביכול מדובר באישור לכך שהמאגר מקיים את כל הוראות החוק".

ברמו"ט מסכימים כי בחקיקה הנוכחית המחייבת רישום של כלל המאגרים יש תועלת מעטה, ואולם מאחר שהחוק לא תוקן ממשיכה הרשות להשקיע כוח אדם ותקציבים לטיפול ברישום הקבוע בחוק‎.‎‏

‏עוד מצא המבקר כי "היקף רישום מאגרי המידע בישראל מזערי, ולכן אין משולמות אגרות רישום ואגרות שנתיות בגין הרוב המוחלט של מאגרי המידע החייבים בתשלום זה על פי חוק. גם עבור חלק ממאגרי המידע הרשומים אין משולמת אגרה שנתית. יוצא מכך, שרק מספר מצומצם של בעלי מאגרי מידע נושא בנטל תשלום האגרה".

‏המבקר מסכם וכותב כי "המציאות המתוארת בדוח זה גורמת לכך שההגנה על הפרטיות שבמאגרי המידע הקיימים בישראל לוקה בחסר. על הגורמים הרלוונטיים במשרד המשפטים לפעול ללא דיחוי לקידום התיקון לחוק הגנת הפרטיות בנושא רישום מאגרי מידע, באופן שיינתן מענה ראוי לזכות חוקתית לפרטיות".

‏ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: ‏‎"‎לעניין תזכיר חוק הגנת הפרטיות (צמצום חובת הרישום וקביעת חובה לקיום סדרי ניהול וכללי עבודה ולתיעודם במסמכים), הנושא, לרבות טיוטת התקנות, נמצא בעבודה משותפת של ייעוץ וחקיקה והרשות למשפט טכנולוגיה ומידע (רמו"ט). בכוונתנו להשלים את הכנת טיוטת החוק והעברתה לאישור שרת המשפטים לצורך העלאתה לוועדת השרים לענייני חקיקה עד לסוף חודש אוקטובר 2014.

"בכל הנוגע להמלצה לפיה 'על משרד המשפטים לבחון כיצד ניתן להביא לידיעת הציבור את המצב הקיים, שלפיו רישום מאגר מידע אצל הרשם אינו מהווה אסמכתה לכך שהוא ממלא אחר כל הוראות החוק המהותיות', מבהירה רמו"ט כי כבר כיום, וזה מכבר, כל תשובה לבקשה לעיון בפנקס מאגרי המידע כוללת בין השאר גם את ההבהרה הבאה: אין ברישום מאגר מידע בפנקס מאגרי המידע כדי להוות אישור לכך שהמידע במאגר נאסף ונעשה בו שימוש בהתאם להוראות חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981.. הרישום בפנקס מאגרי המידע מבוסס על הצהרות בעל המאגר. רמו"ט תשקול צעדים נוספים לשם הבהרת מצב דברים זה, לרבות פרסום הבהרה בעניין זה באתר האינטרנט שלה‎."‎‏