גם אם אתם זכאים להנחה על חניה באיכילוב, לא תדעו על זה

בדיקה שערך המרכז הקליני מזו"ר מגלה כי בבית-החולים איכילוב אין שילוט המיידע על כך את החולים ואת בני משפחותיהם

מאושפזים באיכילוב? ייתכן שאתם ומשפחתכם זכאים להנחה על החניה, אך לא תדעו על כך - כך לפי בדיקה שערך המרכז הקליני מזו"ר בבית-הספר למשפטים של המכללה למינהל באמצעות הסטודנט ניר זרחין. המרכז מעניק סיוע משפטי חינם לחולים ולמשפחותיהם באשר למימוש זכויותיהם במערך הטיפול הרפואי ופועל ללא מטרות רווח.

מחיר החניה בסמוך לבית-החולים, יש לציין, הוא מהגבוהים מבין בתי-החולים בארץ ועומד על 16 שקל לשעה.

איכילוב הוא בית-חולים ממשלתי המחויב ליידע חולים ובני משפחותיהם באשר לפטורים ולהנחות בתשלום דמי חניה שלהם הם זכאים: על-ידי הצבת שילוט, פרסום הזכאות לקבלת פטורים במחלקה או במרפאה המטפלת וציון הפרטים בדפי המידע הכלליים המחולקים למטופלים.

בפועל, התמונה שונה לחלוטין: באיכילוב אין שילוט הכולל מידע מסוג זה בכניסה להולכי-רגל או בכניסה למכוניות לבית-החולים עצמו. בשילוט היחיד אשר נמצא בכניסה לחניון במתחם "מרכז ויצמן", עימו יש לבית-החולים הסכם באשר להסדרי תשלום, לא ניתן למצוא אזכור לפטורים או להנחות. מידע מסוג זה לא נמצא גם בתקנון החניון (הנמצא בסמוך לחדר הבקרה).

גם בבדיקה במחלקות הרלוונטיות לא נמצא פרסום. חמור מכך: כאשר פנו הבודקים למזכירות המחלקות בבקשת מידע בנושא, נמסר כי לא ידוע להם על קיומה של זכאות לפטורים כאמור. מדובר במחלקות שבהן מאושפזים מטופלים לתקופה העולה על 30 ימים, ובני משפחתם המבקרים אותם זכאים לפטור מתשלום עבור דמי חניה לרכב אחד.

עוד יש לציין כי אף שבדלפקי המזכירות במחלקות נמצא שילוט ובו מידע לפיו משפחתו של חולה המאושפז במחלקה זכאית להנחה בדמי חניה עבור רכב אחד, לא כלל דף זה מידע אודות זכאות לפטורים.

רק בחטיבה הכירורגית נמצא דף מידע כללי לגבי החניה, אולם המידע בו חלקי וכולל שורה אחת, לפיה לכל מטופל מגיעה חניה מוזלת אחת, וניתן לפנות למזכירות המחלקה עד שעה 15:00. אין פירוט על מחיר החניה, פטורים, שעות פתיחת החניון ומיקומו. אפילו ניסיונן של הפקידות לברר מי הגורם האחראי לנושא החניה לא עלה יפה.

"לא סתם נקבעו זכויות רשמיות לחולים ובני משפחותיהם", מזכירה ד"ר נילי קרקו אייל מהמרכז הקליני מזו"ר, מומחית לתחום זכויות החולה. "תקופת מחלה ממושכת מתאפיינת בקשיים כלכליים בשל עלויות הטיפול והפסד ימי העבודה. המאושפזים זקוקים להטבות האלה".

איכילוב: "נרענן נהלים"

תגובת איכילוב: "במתחם בית-החולים לא קיים חניון למבקרים, ובית-החולים נשען על חניון מרכז ויצמן המופעל על-ידי חברה פרטית, והינו באחריותה הבלעדית. עקב כך, לבית-החולים יש השפעה מוגבלת על תעריפי החניה.

"מתוך התחשבות, הנהלת בית-החולים הגיעה להסדר עם מפעילת החניון בדבר הנחות לאוכלוסיות הבאות: חניה חינם למטופלים אונקולוגיים, מטופלי דיאליזה וחולים כרוניים; 28 שקל ליום למבקר ובן משפחה, בכפוף להמלצת עובדת סוציאלית; 28 שקל ליממה ליולדת זכאית לחניה מוזלת.

"במתחם בית-החולים יש כ-50 מקומות חינם לחניית נכים עם דרכי גישה נוחות. בכניסה לכל מחלקה מופיע שילוט על קבלת אישורי חניה והנחות בהתאם לנוהל. בית-החולים יוודא הימצאות מידע זה במחלקות השונות וירענן את נוהלי הסדרי החניה מול הגורמים הרלוונטיים".