האוצר: על קרנות הפנסיה לתת הנחות גם למקבלי קצבאות

הוציא טיוטת חוזר שמסבירה כיצד לתת הנחות בדמי ניהול למקבלי קצבאות עתידיים בקרנות הפנסיה החדשות, שכיום משלמים את המקסימום המותר לגבייה

כשנה וחצי לאחר שרפורמת דמי הניהול בביטוחי המנהלים וקופות הגמל יצאה לדרך, אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, בראשות דורית סלינגר, מוציא עתה טיוטת חוזר חדשה שנועדה להכניס גם את דמי הניהול שנגבים ממקבלי קצבאות בקרנות הפנסיה החדשות למציאות של מתן הנחות. ההנחה תנתן רק בעת היציאה לפנסיה, והדבר אינו רלוונטי לפנסיונרים דהיום.

כיום גובות כל קרנות הפנסיה את דמי הניהול המירביים שמותר להן לגבות ממקבלי קצבאות. בעיקר מדובר בקצבאות זינקה שמקבלים אלו שהגיעו לגיל פרישה ויוצאים לגמלאות. היום הוציא האוצר טיוטת חוזר חדשה, "מתן הנחה בדמי הניהול בשל מקבלי קצבה בקרן פנסיה", אשר נועדה לקבוע כיצד הקרנות יכולות וצריכות לתת את ההנחות בדמי הניהול שהן גובות ממקבלי הקצבאות, במטרה ליצור תחרות על ליבם של החוסכים שאמורים לצאת לגמלאות וליצור דיפרנציאציה בדמי הניהול והנחות בשוק.

כיום עומדים דמי הניהול המקסימליים בקרנות הפנסיה החדשות המקיפות על 0.5% לשנה מתך סך נכסי הקרן שעומדים כנגד ההתחייבות לזכאי לקבל קצבה. בקרנות הפנסיה החדשות הכלליות המקסימום עומד על 0.6%.

שאיפת האוצר הינה כי יצירת מנגנון שמסביר כיצד לתת הנחות על דמי הניהול למקבלי קצבאות תגרום לקרנות השונות לתת הנחות, כך שהחוסכים יוכלו לעבור מקרן אחת לאחרת במסגרת הליך "שופינג" שיעשו לקראת יציאתם לגמלאות. נציין כי החוזר החדש לא מתייחס לדמי הניהול בביטוחי המנהלים, שהינם חוזה בין המבוטח לחברת הביטוח ולא תקנון שניתן לשינוי - כפי שקיים בקרנות הפנסיה החדשות.

"מעכשיו הקרנות לא תוכלנה לומר שאי אפשר לתת הנחות בדמי הניהול גם לפנסיונרים, וכך תהיה גם תחרות על ליבם של האלו שעומדים לצאת לגמלאות", מסביר גורם בסביבת האוצר. עם זאת, נציין, מהרגע שהחוסך הופך לקבל קצבה הוא לא רשאי לעזוב את הקרן ממנה הוא מקבל קצבה ומצב זה לא ישתנה עתה. נכון להיום ללקוחות אין יכולת התמקחות בעניין דמי הניהול שייגבו מהם עם הפיכתם למקבלי קצבה.

דמי הניהול המקסימליים המותרים לגבייה בקרנות הפנסיה החדשות המקיפות עומדים על 6% מהפרמיה השוטפת ועד 0.5% מהצבירה לשנה, בעוד שדמי הניהול בפועל ב-2013 עמדו על 3.6% ו-0.3% בהתאמה. בקרנות הכלליות דמי הניהול במבנה שונה כשהגבייה בפועל מהחוסכים עמדה ב-2013 על שיעור ממוצע של כ-0.8%.