כל החברות הדואליות וחברות החוץ יפרסמו את שכר בכיריהן

זאת, לאחר שוועדת החוקה של הכנסת אישרה היום תקנות חדשות לחוק ני"ע ■ בבורסה בת"א נסחרות כיום כ-50 חברות שרשומות ברישום כפול, 30 מתוכן לא דיווחו עד כה על שכר בכיריהן

ענקית הגנריקה טבע כבר לא לבד. חברות דואליות - כלומר, חברות הרשומות ברישום כפול למסחר בארץ ובחו"ל - יידרשו לדווח לציבור על שכר חמשת הבכירים בהן. זאת, לאחר שוועדת חוקה של הכנסת אישרה היום (ד') תקנות חדשות לחוק ניירות ערך המחילות חובת דיווח על שכר הבכירים על כל חברה שהתאגדה בישראל, לרבות חברות דואליות וחברות חוץ.

עד היום, חובת הדיווח של החברה לציבור על שכר חמשת הבכירים בה, חלה רק על חברות ציבוריות ישראליות שנסחרות רק בבורסה המקומית. חברות חוץ (כלומר, חברות שהתאגדו בישראל אך ניירות הערך שלהן נסחרות בחו"ל), וחברות דואליות, היו פטורות מהפרסום. התקנות החדשות יחייבו את גם את החברות הללו בדיווח על שכר הבכירים בהן.

כיום רשומות בבורסה בתל אביב כ-50 חברות ברישום כפול, וכ-30 מהן לא דיווחו עד כה על שכר הבכירים בהן. בין החברות הללו ניתן למנות את פריגו, פרטנר, סלקום, פרוטליקס, נייס, טאואר ואלביט מערכות.

בהקשר זה יש לציין כי בספטמבר אשתקד קבע ביהמ"ש המחוזי בת"א, כי טבע - חברה דואלית אף היא - תחשוף את השכר והתגמולים של בכיריה על בסיס אישי, ולא בסכום כולל כפי שדיווחה עד אז. זאת, החל מהדוח התקופתי לשנת 2013. ההחלטה ניתנה במסגרת אישור הסדר פשרה שנועד ליישב בקשה לתביעה ייצוגית נגד טבע בנוגע לאופן הדיווח על תגמול בכיריה.

עד אז עלויות השכר של בכירי טבע - החברה הישראלית הגדולה ביותר בעולם והחברה בעלת המשקל הגבוה ביותר במדד המעו"ף - היו בגדר מידע חסוי. הרקע לתביעה הייצוגית - שהוגשה בידי הפרופסורים שרון חנס ואהוד קמר מאוניברסיטת ת"א - היה העובדה כי לפני 13 שנה החלה טבע לפעול על-פי חוק הרישום הכפול של הבורסה בת"א (מיד לאחר כניסתו לתוקף), ועברה למתכונת דיווח אמריקאית, הכוללת הגשת דוחות ומסמכים כפי שנדרש ממנה כחברה זרה שנסחרת בוול סטריט, ולא כפי הנדרש ממנה כחברה ישראלית שנסחרת בשוק ההון המקומי.

האוזר: "צעד משמעותי נוסף"

כפועל יוצא מכך פסקה החברה מלפרסם את עלויות השכר של חמשת בכיריה (תקנה 21 בדוח התקופתי), וכ-13 שנה (בין השנים 2000-2012) לא ניתן היה לדעת מהן רמות השכר אליהן הרגילה החברה את בכיריה, ובעיקר את מי שעומד בראשה, המנכ"ל. כעת, בעקבות התקנות, יאלצו להצטרף אל טבע כל החברות הדואליות וחברות החוץ.

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, מסר כי "אישור התקנות היום הוא צעד משמעותי נוסף, ביישום תוכנית ההקלות ופיתוח שוק ההון בהתאם למפת הדרכים של הרשות לשם הקלה על גורמים מפוקחים ושמירת עניינם של המשקיעים מהציבור".