גולשים בשחקים: כמה יעלה לכם לגלוש באינטרנט במטוס?

גלישה באינטרנט במהלך טיסה היא עדיין לא מוצר בסיסי, אך בענף צופים כי בשנים הקרובות מדובר יהיה בשירות סטנדרטי ■ אילו מהחברות מציעות זאת, כמה הן גובות, ומתי נוכל לגלוש גם בטיסות של חברות תעופה ישראליות?

אם התמזל מזלכם ועליתם על מטוס חמוש במערכות לווייניות המאפשרות גלישה באינטרנט, למפלס השיעמום שלכם בטיסה (ובמיוחד בטיסות ארוכות) - יש סיבה לרדת. כך גם חושבים 51% מהישראלים שהשיבו לסקר שערך בנושא מכון PORI בהנהלת איציק רוזנבלום עבור אתר התיירות Monitour ומתפרסם כאן לראשונה.

עם זאת, בניגוד לכמחצית מהנסקרים, שהשיבו כי הם בעד אינטרנט בטיסה, 10% השיבו שלא היו רוצים לגלוש בשחקים, ולשליש זה לא ממש משנה.

נכון להיום, לא כל חברות התעופה מציעות WiFi כחלק מחוויית טיסה, אולם, בענף התעופה צופים כי בעתיד כל חברות התעופה תצטרכנה ליישר קו עם הטכנולוגיה ולחמש את מטוסיהן במערכות לווייניות שיאפשרו לנוסעים להתחבר לרשת האינטרנט, תחילה תמורת תשלום ובהמשך ללא תמורה. זאת, בדומה למגמה שקורית על הקרקע בבתי-המלון, שהחלו להציע לאורחיהם אינטרנט חינם אחרי שגבו תעריפים אסטרונומיים.

ועד אז, כמה יעלה לכם לגלוש בגובה 20 אלף רגל? זול זה לא, ולרוב זמין בטיסות ליעדי המשך מאירופה ומארה"ב.

לאור מספרם הרב של הישראלים הטסים

הישראלים הרבים הטסים לארה"ב ימצאו מענה בחברת דלתא. אחרי 5 שנים של אינטרנט אלחוטי בטיסות הפנים שלה בארה"ב, השיקה דלתא איירליינס במארס השנה שירותי WiFi גם בטיסה היומית שלה בקו תל-אביב-ניו-יורק.

המחיר: 14 דולר (כ-50 שקל) לשעת גלישה במחשבים ניידים ו-8 דולר (כ-28 שקל) במכשירים סלולריים, או לחילופין גלישה לאורך כל הטיסה במחיר של כ-25 דולר (כ-85 שקל) למחשבים ניידים וכ-15 דולר (כ-52 שקל) למכשירים סלולריים.

בשלב זה השירות מוצע בשלושה מתוך 16 מטוסי הבואינג 747-400, ועד סוף החודש הקרוב יותקן WiFi בכל מטוסי הבואינג 747-400 של דלתא.

בלופטהנזה למשל - שהייתה חברת התעופה הראשונה בעולם שחנכה שירותי אינטרנט אלחוטי בטיסה מסחרית ומציעה כיום שירותי FlyNet רק במטוסים רחבי גוף בטיסות ארוכות טווח היוצאות מפרנקפורט וממינכן - תשלמו כ-11 אירו (כ-52 שקל) לשעתיים או 3,500 מיילים לחברי מועדון הנוסע המתמיד של לופטהנזה; עבור גלישה ממושכת יותר, של 24 שעות, תשלמו כ-20 אירו (כ-95 שקל) או 7,500 מיילים.

בחברת התעופה סקנדינביאן איירליינס, הנוסעים במחלקת תיירים נדרשים לשלם 12 אירו (כ-57 שקל) לקטע טיסה, אך נוסעי מחלקת תיירים פלוס פטורים מתשלום. נכון להיום, אין אפשרות לגלוש באינטרנט בטיסות שהחברה מוציאה מתל-אביב לקופנהגן (שלוש פעמים בשבוע), אלא רק בטיסות (פעמיים בשבוע) של החברה מתל-אביב לשטוקהולם.

מהחברה נמסר כי שירותי האינטרנט מוצעים כיום רק בצי מטוסי ה-737-800 החדשים שברשותה (שטסים בקו ת"א-שטוקהולם), וכי החיבור המהיר לאינטרנט מתאפשר רק כאשר המטוס מגיע לגובה 12 אלף רגל.

ולטסים עם קבוצת אייר פראנס/KLM, בשלב זה - שלב פלייט - החברה מציעה חיבור לאינטרנט אלחוטי רק בשתי טיסות יומיות: בטיסת אייר פראנס מנמל התעופה שארל דה גול לניו-יורק ובטיסת KLM מסכיפהול לפנמה.

השירות מתאפשר בגובה 20 אלף רגל, זמן קצר לאחר ההמראה תמורת 10.95 אירו (כ-52 שקל) לשעה או כ-20 אירו (כ-95 שקל) לקטע טיסה. בעתיד מתכוונת החברה להשיק גם פלטפורמה דיגיטלית ייעודית לטיסות WiFi שתספק שידורי חדשות וספורט חיים של מיטב הערוצים מהעולם.

מתי בחברות הישראליות?

ומה קורה אצלנו? חברות התעופה הישראליות, בניגוד לחברות התעופה האמריקאיות והאירופיות, עדיין לא מציעות גלישה באינטרנט כחלק מחוויית הטיסה, אולם באל-על הבטיחו באחרונה ליישר קו במהלך 2015.

לצורך כך חתמה אל-על באחרונה על הסכם עם חברת ViaSat מתחום התקשורת הלוויינית, שתיתן שירות אינטרנט מהיר באמצעות טכנולוגיית KA, הנחשבת לדור הבא בתקשורת לוויינית רחבת-פס בטיסותיה לאירופה במטוסי בואינג 737-900 החדשים. לפי שעה לא ברור כמה יעלה לגלוש, אך באל-על מבטיחים שיוצעו מגוון חבילות גלישה, בהן גם חבילת גלישה חינם.

בניגוד לאל-על, בארקיע עדיין לא מדברים על הטמעת אינטרנט אלחוטי במטוסים. "זה עדיין רחוק", נמסר מהחברה. ואילו מישראייר נמסר כי החברה נמצאת בימים אלה בשלבים ראשונים של בדיקת הנושא.

מתי בלואו קוסט?

ומה בזירת הלואו קוסטים, שם על כל שירות משלמים בנפרד?

מחברת הלואו קוסט הבריטית איזי ג'ט למשל נמסר ל"גלובס" כי הנושא נבחן בימים אלה, אולם "כרגע אין תכנית מוגדרת בנוגע לזמן שבו תיושם הטכנולוגיה במטוסים".

גלישה בשחקים - כמה זה יעלה לכם
 גלישה בשחקים - כמה זה יעלה לכם