"אם תכניס את הצופה לאולם קטנטן, אנשים יישארו בבית"

מה קורה מאחורי הקלעים של עולם הקולנוע? אנדרו קריפס מ-IMAX מדבר על המהפכה הטכנולוגית שהתחום עובר, מאמין שצריך לשלם עמלה על הזמנת כרטיסים דרך האינטרנט, וטוען כי הטלוויזיות לא יחליפו את המסך הגדול

רשתות בתי הקולנוע בישראל סבלו באחרונה מיחסי ציבור שליליים. זה קרה בעקבות הנחיה של הרשות לסחר הוגן והגנת הצרכן, שאסרה על גביית עמלה נוספת מעבר לעלות רכישת הכרטיסים, מה שמכונה "דמי טיפול באינטרנט". למרות ההנחיה, בתי הקולנוע ממשיכים בשלהם. ברשתות החברות ניסו לארגן חרם, אולם ללא הצלחה משמעותית.

אנדרו קריפס, נשיא IMAX אירופה, הגיע לישראל בצל האירועים האלה, כדי לקדם את בניית מתחם האיימקס החדש בקומפלקס של יס פלאנט בירושלים.

"שמעתי על הבעיות שהתעוררו בעקבות עמלת האינטרנט בישראל", הוא אומר בראיון ל"גלובס". "ברוב המדינות יש עמלה כזו. כשהייתי צעיר, הייתי צריך לחכות 3 שעות בתור לקופה בקולנוע בשביל לקנות כרטיסים ל'מלחמת הכוכבים'. עכשיו אתה יכול להזמין את הכרטיס מהסמארטפון שלך, וזה הרבה יותר קל. יש מחיר עבור השימוש בטכנולוגיה, ואני חושב שאנחנו הופכים את החיים של הצרכנים לקלים יותר באמצעותה".

האיימקס החל את דרכו בשנות ה-60, כפורמט הגדול בעולם להצגת סרטים. הטכנולוגיה הזו מאפשרת הקרנה גדולה בהרבה ממקרן קולנוע רגיל, בתלת-ממד ובדו-ממד. הגיאומטריה המיוחדת של אולם איימקס, בנויה כך שהמסך "קרוב" יותר לצופה, והוא קעור בצדדים שלו, בנוסף, האולמות מצוידים במערכת סאונד איכותית.

אולפני הקולנוע הגדולים מצלמים חלק מהסרטים שלהם בטכנולוגיה הזו - למשל "ספיידרמן המופלא 2" או "רובוטריקים 4".

בישראל יש רק אולם אחד שפועל בטכנולוגיה הזו, בראשון-לציון. אחת הסיבות לכך היא כלכלית - העלות של הקמת אולם איימקס גבוהה פי שלושה ביחס לאולם רגיל. "איימקס מנסה לספק חוויה", אומר קריפס, "זה לא רק גודל המסך, אלא האריזה השלמה. אנחנו רוצים שהקהל ירגיש כחלק מהסרט".

קריפס מסביר כי האיימקס הוא מוצר פרימיום שהצרכנים אמורים לשלם עליו יותר. "אם מישהו לא רוצה לשלם את התוספת של מחיר הכרטיס (59 שקל לסרט איימקס בתלת-ממד בהזמנה באינטרנט, לעומת 52 שקל לסרט תלת-ממד - צ.ה), צריכה להיות לו אלטרנטיבה".

- אם הטכנולוגיה כל-כך טובה, למה לא כל הסרטים בהוליווד מצולמים כך שיתאימו לה?

"הסיבה לכך היא שבדרך-כלל בכל קומפלקס של בתי קולנוע יש רק אולם אחד מסוג איימקס ואפשר להקרין בו רק סרט בודד. בשנה שעברה צילמו עבור איימקס 35 סרטים, 27 סרטים מתוכם היו סרטים הוליוודיים".

- יש סיכוי שנראה סרט ישראלי באיימקס?

"עם אולם אחד בישראל? אולי, אבל אנחנו חייבים שיהיו לנו מספר מסוים של אולמות בשביל לכסות את העלויות".

יותר מקום לרגליים

בתי הקולנוע בעולם מתחרים גם מול מסכים קטנים שאפשר למצוא כמעט בכל בית. חלק מיצרניות הטלוויזיה כבר החלו למכור מסכים קעורים לבית, כאשר הן מציינות שמדובר בחוויה שדומה לזו של האיימקס.

- אנשים יכולים לקבל בסלון חוויה שדומה למה שאתם מציעים בקולנוע. אתה חושש שזה יגרום להם להישאר בבית?

קריפס: "זה לא בדיוק נכון, כי אני לא חושב שאפשר לקבל חוויית איימקס על מסך בגודל 60 אינץ'. נכון שהטלוויזיות של האנשים בבית הופכות לגדולות יותר, וגם מערכות הסאונד שלהן משתפרות, אבל החוויה שאנחנו מציעים באיימקס שונה. מדובר בדברים שהצרכן לא יכול לקבל בבית".

- איימקס אולי מציעה חוויית צפייה שהצופה לא יכול לקבל בבית, אבל חלק מבתי הקולנוע וגם הקומפלקסים מציעים אולמות קטנים, מסכים לא חדשים ואיכות הקרנה שלא תשביע את התיאבון של מביני עניין.

"בתי הקולנוע מסביב לעולם החלו לשנות את הגישה שלהם בבניית קומפלקסים", אומר קריפס. "במקום 30 אולמות קטנים, הם בונים מספר אולמות מצומצם יותר אבל עם מסכי ענק, יותר מקום לרגליים וכסאות נוחים יותר. הכול במטרה להציע חוויה שונה מהבית.

"אני חושב שבעלי האולמות הבינו שאם תכניס את הצופה לאולם קטנטן ותגבה ממנו 10 דולר עבור כרטיס, אנשים יישארו בבית".

- חלק משמעותי מסרטי הקולנוע ההוליוודיים שיוצאים לאקרנים מגיעים בתלת-ממד, לא כל הצופים אוהבים את זה, והם נגררים לצפייה בסרט עם משקפיים לא נוחות, תמונה חשוכה וכרטיס יקר יותר, בגלל שהקומפלקסים לא מציעים מספיק אלטרנטיבות. אתה חושב שהתלת-ממד הוא כאן בשביל להישאר?

"אני חושב שחוויית הצפייה בתלת-ממד תלויה בסרט. אחת הבעיות עם תעשיית הסרטים, שברגע שהתלת-ממד יצא לשוק, יותר מדי סרטים הגיעו בטכנולוגיה הזו ולפעמים הסרטים הלא נכונים.

"סרטים כמו 'כוח משיכה' או 'אווטאר' הם נהדרים לתלת-ממד, כי הבמאי השקיע המון זמן בהתאמה שלהם. לא מדובר בהמרה זולה של סרט דו-ממד לתלת-ממד. אם עושים את זה בצורה טובה ובסרט הנכון, מדובר בחוויה מהנה".

"מספיק מיוחד"

הדבר הבא שעובדים עליו באיימקס הוא טכנולוגיית הקרנה באמצעות לייזר, שתפזר יותר אור על המסך. מדובר ביתרון כאשר צופים בסרט תלת-ממד עם משקפיים, שיוצרים תמונה חשוכה. הטכנולוגיה תהיה זמינה בסוף השנה ותושק ב-16 אולמות בעולם.

מדובר באולמות איימקס קיימים ענקיים, שבהם מותקן מסך בגובה 25 מטר, והחברה משדרגת אותם לשיטה החדשה. "אנחנו עובדים גם על מערכת סאונד חדשה שתאפשר לנו לשלב רמקולים בתקרה באולמות", אומר קריפס. הטכנולוגיה לא מוצעת בישראל.

טכנולוגיה אחרת, שכבר זמינה בישראל, היא ה-4DX שזמינה ביס פלאנט. הצופים יושבים על כסאות שזזים לצדדים, בסינכרון עם התמונה שמוצגת על המסך. צינורות אוויר שמחוברים לכיסא מעניקים לצופים תחושה שכדור הרובה "שרק" להם ליד האוזן.

- אתה חושב שהממד הרביעי מתחרה באיימקס?

"מדובר בחוויה שונה לגמרי מזו של האיימקס. אהבתי את זה למשך 10 דקות, אבל אני לא הקהל שמתאים למוצר הזו. אם הייתי נער בין 16, אני חושב שזה היה נהדר בשבילי".

קריפס אומר שלא יהיה שילוב של 4DX ביחד עם איימקס. "ניסינו את זה", הוא אומר, "אבל איימקס הוא מספיק מיוחד כרגע".