"אינדיק אולי הדליף לברנע, אך הוא דיבר מגרון אובמה"

"ניו יורק טיימס": פומבית, אובמה מטיל על ישראל והפלסטינים את האחריות לכשלון המו"מ, אך הוא מאמין שההכרזות הישראליות על הקמת התנחלויות הרעילו את האווירה יותר מכל גורם אחר

ב-2 במאי העניקו דיפלומטים אמריקאיים בכירים ראיון לנחום ברנע ב"ידיעות אחרונות" וטענו, בין היתר, שפעילות ההתנחלויות המואצת של ישראל חיבלה במו"מ בינה לבין הפלסטינים. הדיפלומטים דיברו בעילום שלם, אך ההערכה הרווחת היא, שאחד מהם היה מרטין אינדיק, ראש המשלחת האמריקאית למו"מ. אבל, המדליף היה יכול להיות נשיא ארה"ב, ברק אובמה, מפני שהבית הלבן נתן אור ירוק לראיון, והביקורות שמתח המדליף על ישראל שיקפו בנאמנות את דעותיו של אובמה. כך אומר פקיד ממשל בכיר שמצוטט היום (ו') ב"ניו יורק טיימס".

אובמה, שנכווה מהכשלון השני של מאמציו לשים קץ לסכסוך הישראלי-פלסטיני, החליט לקחת פסק זמן משמעותי מתהליך השלום, "כדי שהכישלון ישקע בתודעתם של שני הצדדים וכדי לראות אם הכישלון הזה יניע אותם לבחון מחדש את התנהלותם", אמר הפקיד הבכיר.

אובמה מאמין שעד תום כהונתו עדיין נותר מספיק זמן ליזמת שלום נוספת במזה"ת בהובלת ארה"ב, אמר המקור, אך הנשיא נחוש בדעתו להמתין עד שהישראלים והפלסטינים יפנו בעצמם לארה"ב ויפרשו לפניה את רעיונותיהם כיצד להחיות את התהליך.

המשמעות היא, שאובמה לא יתן פומבי לעקרונות אמריקאיים חדשים לסיום התהליך, כפי שנהג במאי 2011, לאחר שקרס המאמץ האמריקאי הקודם לפתור את הסכסוך. כזכור, הוא הכריז אז על נוסחה לניהול מו"מ על גבולות מדינה פלסטינית עתידית.

"פומבית, אובמה הטיל על ישראל והפלסטינים את האחריות לכשלון המו"מ החדש", מציין ה"טיימס". "אך הנשיא מאמין שיותר מכל גורם אחר, הלמות התופים של ההכרזות הישראליות על הקמת התנחלויות בגדה המערבית ובמזרח ירושלים הרעילה את האווירה וגרמה לקריסת השיחות עם הפלסטינים".

"בכל שלב של המו"מ היתה עוד הכרזה על התנחלויות," אמר הפקיד הבכיר ל"טיימס". "זה היה הגורם שהכניס מקלות לגלגלי התהליך".

בשלב זה הורה אובמה לשר-החוץ, ג'ון קרי, להסב את תשומת ליבו למו"מ הגרעיני עם איראן, שנכנס לשלב מכריע; למשבר באוקראינה; ולתזוזה האסטרטגית ארוכת הטווח של ארה"ב לכיוון אסיה. ואכן, בביקורה בישראל בשבוע שעבר, התמקדה היועצת לביטחון לאומי בית הלבן, סוזן רייס, בבעיית איראן.

הבית הלבן לא החליט לקיים ניתוח לאחר המוות של יזמת השלום שכשלה מפני שהסיבות לכישלון ברורות, אמר הפקיד הכביר. הממשל רוצה להבהיר לשני הצדדים, ש"הדלת עדיין פתוחה... אם הם ירצו להיכנס דרך הדלת, אנו נהיה שם כדי לעזור להם".

מצב זה מותיר את אינדיק וצוותו תקועים במבוי סתום. לדברי גורמים בממשל, אינדיק יחזור קרוב לוודאי לתפקידו במכון ברוקינגס בשבועות הקרובים, אך הוא יישאר זמין לקריאה מהממשל לחזור למזה"ת אם המו"מ יחודש. עדיין לא הוחלט האם קרי ייתן פומבי למסמך המסגרת שעל גיבושו הוא שקד בחודשים שחלפו.

קרי נפגש השבוע בלונדון עם מחמוד עבאס, נשיא הרשות הפלסטינית, ועם שרת המשפטים, ציפי לבני, אך אין לו שום תכניות לחזור למזה"ת.

ה"טיימס" מספר, כי ב-4 במאי, יומיים לאחר פרסם הראיון עם הדיפלומטים האמריקאיים ב"ידיעות", לקח אינדיק את אנשי המשלחת האמריקאית למו"מ לראות את המחזה "קמפ דייוויד", שמועלה עתה בוושינגטון ושמתאר את המו"מ שהוביל לשלום בין ישראל למצרים.

קווי הדמיון בין המו"מ ב-1978 למו"מ שאך זה קרס מדהימים, אמר אחד מחברי המשלחת לאחר שראה את ההצגה. "הדמויות השתנו, הנושאים לא".