מובילאיי הגישה תשקיף להנפקה לפי 3.5-5 מיליארד דולר

יצרנית מערכות הבטיחות לרכב מבקשת לגייס כמיליארד דולר ■ מובילאיי מפתחת טכנולוגיה למניעת תאונות דרכים ■ ביוני אשתקד היא גייסה 400 מ' ד' לפי שווי של 1.5 מיליארד ד'

מתברר כי התחושה שלפיה שוק ההנפקות בוול סטריט הולך ומתקרר לא מונעת מחברה ישראלית אחת להתקדם לקראת הנפקת ענק. המגזין וול סטריט ג'ורנל דיווח בסוף השבוע שחברת MobilEye (מובילאיי), יצרנית מערכות הבטיחות לרכב ואחת מחברות הטכנולוגיה הפרטיות הבולטות בישראל, הגישה תשקיף חסוי ל-SEC, רשות ניירות הערך של ארה"ב.

מטרת החברה, נטען בידיעה, היא לגייס סכום של עד 1 מיליארד דולר, לפי שווי חברה של 3.5-5 מיליארד דולר. מדובר על סכום ושווי מבוקש גבוהים במיוחד להנפקה של חברה ישראלית. לפי הדיווח, החתמים שילוו את מובילאיי להנפקה בוול סטריט הם גולדמן זאקס ומורגן סטנלי. גולדמן זאקס הוא גם אחד מבעלי המניות בחברה.

מובילאיי פיתחה טכנולוגיה לרכב שנועדה למנוע תאונות דרכים. זאת באמצעות מערכת חומרה שכוללת ערכת שבבים, תוכנה ומצלמות, שמטרתם לזהות עצמים במרחב הנסיעה של המכונית והתראה על סכנות, כגון סטייה מנתיב הנסיעה, סיכוי להתנגשות, הולכי רגל ועוד.

קרנות ההון סיכון לא השקיעו

מערכות ההתרעה והבטיחות של החברה מבוססות על טכנולוגיית עיבוד תמונה, שמתקבלת ממצלמה המותקנת על השמשה הקדמית, ושבב שמעבד את הנתונים שמתקבלים מהכביש במהלך הנהיגה. בתוך הרכב מותקן לוח בקרה שמתריע בצורה ויזואלית וקולית בזמן אמת מפני סכנות בזמן הנסיעה. החברה מעסיקה כיום, לפי ההערכות, מעל 200 עובדים, כאשר מרכז הפיתוח הוא בירושלים. לחברה יש פעילות בהולנד, ארה"ב, קפריסין, סין, גרמניה ויפן.

מובילאיי נוסדה בשנת 1999 על ידי פרופסור אמנון שעשוע, שמכהן כיו"ר החברה, יצחק ליטמן וזיו אבירם, שמנהל אותה כיום. ביולי 2013 הובילו גולדמן זאקס ומורגן סטנלי את הצעת המכר הגדולה ביותר שנעשתה בחברה ישראלית פרטית, כשבעלי מניות במובילאיי מכרו מניות בהיקף של כ-400 מיליון דולר לפי שווי חברה של 1.5 מיליארד דולר.

קרנות ההשקעה שרכשו מניות ממשקיעים קיימים באותה הצעת מכר היו בלקרוק, וולינגטון ופידליטי, שנמצאות בשורה הראשונה של גופי ההשקעה בעולם. אליהן הצטרפו שני משקיעים אסטרטגיים - גוף השקעות ממשלתי סיני בשם Sailing Capital, אשר יאפשר לחברה גישה טובה בעתיד לשוק הסיני, וחברת Enterprise Holdings, המחזיקה בין היתר בחברת השכרת כלי הרכב מהגדולות בעולם.

למרות היותה חברת טכנולוגיה, אין קרנות הון סיכון בין משקיעי מובילאיי. המשקיעים המובילים במניותיה כיום כוללים כאמור את גולדמן זאקס, בלקרוק, וולינגטון ופידליטי. בין הגופים הישראלים שהשקיעו ניתן למנות את לאומי פרטנרס; יבואנית הרכב משפחת חרל"פ - המשקיעה הישראלית הגדולה והוותיקה בחברה; בעל השליטה באפריקה ישראל, לב לבייב; גיל אגמון, שהשקיע הן באופן פרטי והן באמצעות החברה שבשליטתו - דלק רכב; ואילן בן דב וסאני. בעלי מניות נוספים הם קרן גלנרוק של ליאון רקאנטי, והגופים המוסדיים מגדל, פסגות, מנורה וכלל. לפי אתר האינטרנט של החברה, יש לה קשרים עסקיים עם חברות גדולות בתחום, שבהן GM, מיצובישי, הונדה, אופל ואחרות.

שוויה של מובילאיי גדל בהתמדה עם כל גיוס הון שבוצע בשנים שחלפו מאז הקמתה. לפי נתוני IVC, רקאנטי לדוגמה השקיע בחברה עוד כששוויה היה 6 מיליון דולר, ב-1999. הגיוסים הבאים בוצעו בשווי של 24 מיליון דולר ו-50 מיליון דולר בשנת 2000; כ-85 מיליון דולר ב-2001 (אז נכנסה להשקעה, בין היתר, דלק רכב); ב-2003 בוצע גיוס לפי שווי של 195 מיליון דולר; שוויה עלה ל-610 מיליון דולר ב-2007, כשגולדמן זאקס השקיע בחברה, ול-665 מיליון דולר ב-2008, כשלאומי פרטנרס נכנס להשקעה. ב-2010 בוצע גיוס נוסף לפי שווי של 740 מיליון דולר.