נציג טורקיה בישראל: ארדואן לא היכה וכינה מפגין "זרע ישראל"

התבטאות נדירה של נציגות טורקיה בתל אביב ■ הממונה על השגרירות אמר כי "לא מתקבל על הדעת שראש הממשלה שלנו אמר את הדברים שמיוחסים לו", אחרי שהאחרון תועד כשהוא מקלל מפגין נגדו ומכנה אותו "זרע ישראל"

אחרי שראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן תועד כשהוא מקלל מפגין נגדו ומכנה אותו "זרע ישראל", מבקש הממונה על שגרירות טורקיה בתל אביב, בצעד נדיר, להבהיר: "לא מתקבל על הדעת שראש הממשלה שלנו (טורקיה) אמר את הדברים שמיוחסים לו". בתמונות נראה ארדואן כשהוא צועק לעבר המפגין: "בוא ותצעק עליי מול הפנים שלי, למה אתה בורח, זרע ישראל?", וספק מכה אותו.

כבר ארבע שנים שאין שגריר טורקי בישראל, ואת השגרירות מנהל ממונה ששומר על פרופיל מאוד נמוך. מדובר בהתבטאותו הפומבית הראשונה. כפי שפורסם לראשונה בחדשות 2, ראש הממשלה בנימין נתניהו עיכב את חתימתו על הסכם הפיוס בין ישראל לטורקיה משום שחשש מהשתלחויותיו של ארדואן כלפי ישראל. כעת נראה כי ההתבטאות האחרונה מרחיקה את הפיוס עוד יותר.

גורמים רשמיים דוברי טורקית צפו בתקרית ואישרו כי ארדואן אכן אמר את הדברים שמיוחסים לו. יחד עם זאת, בצל אסון קריסת המכרה בטורקיה, הרוחות במדינה סוערות גם בשל תיעוד שבו נראה אחד מיועציו של ראש הממשלה הטורקי כשהוא בועט בבטנו של מפגין.

הצעיר, שהפגין במחאה על התנהלותה הלקויה של הממשלה בטיפול באסון הלאומי, נראה בתיעוד כשהוא מרותק אל הקרקע בידי אנשי הכוחות המיוחדים שליוו את ראש הממשלה שהיה במקום. בשלב זה ניגש אל הצעיר המנוטרל יוסוף ירקל, שנחשב לאחד מיועציו הקרובים של ארדואן, ובעט בו בבטנו ללא כל סיבה הנראית לעין.

ההפגנות סוחפות את המדינה מאז אמש, כשבאיסטנבול התרכזו המפגינים בשלוש כיכרות שונים בעיר, כשהם קוראים קריאות בגנות הממשל ונגד העומד בראשו. באנקרה, יצאו סטודנטים לצעדת מחאה לעבר משרד האנרגיה, שם נאלצה המשטרה לפזר אותם בעזרת זרנוקי מים.

לקראת ביקורו של הנשיא הטורקי עבדללה גול בזירת האסון, פינו היום כוחות המשטרה את ההמון שעדיין מתגודד בפתח המכרה, כשגם שם התפתחו עימותים בין שוטרים לאזרחים. על פי עדכוני הרשויות במדינה, לפחות 282 בני אדם נהרגו באסון מכרה הפחם בסומה, שהוגדר כאסון המכרות החמור במדינה. כוחות החילוץ ממשיכים גם היום לנסות ולמצוא חיים מתחת לאדמה, זאת למרות הסיכויים הקלושים.