החשוד הישראלי בסחר עם איראן שוחרר למעצר-בית

המחוזי שחרר למעצר-בית את אריה כהן, שנעצר בתחילת השבוע לבקשת ארה"ב, לאחר שהוגש נגדו כתב אישום פדרלי בגין סחר בציוד ביטחוני עם איראן

בית המשפט המחוזי בירושלים החליט אתמול (ו') לשחרר למעצר-בית את אריה כהן, האזרח הישראלי שנעצר בתחילת השבוע לבקשת שלטונות ארה"ב, לצורך הסגרתו לארה"ב, לאחר שהוגש נגדו כתב אישום פדרלי הכולל עבירות של סחר בציוד ביטחוני עם איראן. הוא נעצר ביום שני האחרון בנמל התעופה בן-גוריון, כשהיה בצוותא עם אשתו בדרכם לטוס ללונדון.

נגד החשוד הוגש כתב אישום פדרלי בארה"ב, ולפיו הוא מואשם כי בשנים 2000 עד 2004 קשר קשר לביצוע עבירות יצוא של פריטים צבאיים מארה"ב, מסוגים הטעונים אישור של שר החוץ האמריקאי.

בנוסף הוא נאשם בעבירות של הלבנת הון, בכך ששלח כסף מישראל וממדינות נוספות לארה"ב, כדי לאפשר את רכישת הפריטים הללו על-ידי סוכן בארה"ב. כמו כן הוא מואשם בשתי פרשיות של יצוא בלתי חוקי של חלקי חילוף של מטוסי קרב לאיראן ומכירתם לאיראן ללא ההיתרים הנדרשים לכך מארה"ב.

לפני ימים אחדים החליט שופט בית משפט השלום בירושלים, אלכסנדר רון, כי החשוד יישאר במעצר עד ל-31 במאי, במהלך הדיון בשאלת הסגרתו. אלא ששופטת המחוזי תמר בזק-רפפורט קבעה בהחלטתה בערר שהגיש החשוד, באמצעות סנגורו עו"ד בעז בן-צור, על מעצרו, כי התנהלותו איננה מלמדת על חשש להימלטות מן הדין. זאת מאחר שהפרסומים על אודותיו החלו כבר לפני 3 חודשים, ובעקבותיהם הוא קיצר שהות בפנמה וחזר לישראל.

"אינני שותפה לפרשנות של הפרקליטות כי יש לפרש את שובו של החשוד מוקדם יותר ארצה כאינדיקציה להימלטות ישראל כמקום מקלט", כתבה השופטת. "ההיפך הוא הנכון. קיומה של אמנה המאפשרת הסגרה לארה"ב מישראל הוא מן המפורסמות".

נציין כי בעבר נידון כהן לחצי שנת מאסר בארה"ב בגין עבירות קודמות של סחר בציוד צבאי אמריקאי ללא רישיון. הרשויות בארה"ב אמורות להגיש את בקשת ההסגרה בתוך 60 יום.