רשות ני"ע קנסה סוחר יום בבורסה ב-100 אלף שקל

אברהם מעתוק ביצע 126 עסקאות בני"ע בו-זמנית דרך 4 חשבונות בנק - ונקנס ע"י ועדת האכיפה המינהלית

ועדת האכיפה המינהלית ברשות ניירות ערך אישרה היום (א') הסדר אכיפה עם אברהם מעתוק, סוחר יום בבורסה שביצע 126 עסקאות בניירות ערך של חברות ציבוריות. על מעתוק הוטל קנס של 100 אלף שקל וקנס על-תנאי באותו סכום.

לפי הרשות, בין מארס 2011 לסוף יולי 2013 ביצע מעתוק 126 פעולות בניירות ערך בהיקף 1.57 מיליון שקל בו-זמנית ממספר חשבונות בנק, ובכך ביצע למעשה מניפולציה בשערי ניירות ערך.

"בעסקאות אלה מכר וקנה המשיב בו-זמנית באמצעות 4 חשבונות שהיו בשליטתו, חשבון על שמו ועל שם רעייתו ועוד שני חשבונות על שם ילדיו שהמשיב מיופה-כוח בהם וחשבון אחד נוסף על שם חברה פרטית לנר אחזקות בה היה מורשה חתימה ואחד משלושת בעלים משותפים", מסרה הרשות. "המשיב נהג לרכוש ניירות ערך ממשקיעים בבורסה ולאחר מכן למכור ולרכוש את ניירות הערך בין חשבונותיו, שעיקר פעילותו בוצעה במכירה מחשבונו וחשבון ילדיו אל חשבון החברה הפרטית, בעליית שער של 2%-3% ביחס לשער העסקה האחרונה בבורסה, תוך הפקת רווח לחשבונותיו הפרטיים על חשבון החברה הפרטית.

"בפעילותו השפיע המשיב על שערי ניירות הערך במהלך המסחר בבורסה, כאשר רוב עסקאותיו העצמיות העלו את שער ניירות הערך וחלקן הורידו את השער. בכך בצע המשיב הפרות מניפולציה לפי סעיף 54(א1)(2) לחוק ניירות ערך".

ברשות מתייחסים לתיאום העסקאות ומוסרים כי לטובתו של מעתוק עמדה העובדה שמידת ההשפעה על נפח המסחר בעסקאות שביצע הייתה קטנה מ-10%.

"המותב אישר מתכונת זו של ההסדר, אך הביע דעתו כי אין זה נכון ששאלת ההשפעה על שער נייר הערך תיבחן במבחן טכני של שיעור השפעה מינימלי על שער נייר הערך או על נפח המסחר הנדרש מעסקה, על מנת שתקיים את דרישת ההפרה. לדעת המותב, ההשפעה עשויה למצוא ביטויה הישיר בשינוי בשערו של נייר הערך או במניעת שינוי או באופן עקיף בהשפעה על נפח המסחר בכל מקרה לגופו.

"המותב קבע כי ההסדר שנכרת וגובה העיצום הכספי הינם סבירים בנסיבות העניין. המותב הביא בחשבון לחומרה כי המשיב, בניגוד לתיקים קודמים במישור המינהלי, הפיק רווח מפעילותו (בסך כ-27,300 שקל) וכן פעל בתחכום ותכנון.

"לקולא ציין המותב את הודאתו המלאה של המשיב בכל העובדות בהפרות ואת ציפייתו כי הסדר אכיפה יכובד. כמו כן, הסנקציה נמדדה בהשוואה לסנקציות שהוטלו בתיקים קודמים ונמצאה כסבירה".