תנו לדייויד בלאט צ'ק פתוח

העבודה הכירורגית של מאמן הצהובים, מוח הכדורסל המבריק ביותר כיום באירופה - צריכה לשכנע את הבעלים להשאיר אותו בכל מחיר

תוצאת המשחק הערב (א') במילאנו לא תשנה כמובן את העובדה שזו הייתה עונה אירופית אדירה עבור מכבי ת"א. היא לא תשנה את העובדה שמכבי מחזיקה במוח הכדורסל המבריק ביותר היום באירופה. זו הייתה עונה שבה אפשר היה לראות כמו בהילוך איטי את משמעותו של המאמן במשחק הכדורסל: משבוע לשבוע מכבי הלכה והתקדמה, התחברה, השתפרה, נעה קדימה, התגבשה, וכשהגיעה היכולת הצטרפה גם האמונה. האמונה הביאה את נחשול האוהדים העצום לאיטליה, שאת כוחו ההרסני על היריבות קשה כנראה לדמיין. מכבי עשתה את זה בעונה זוועתית מבחינת פציעות. ועם הנחיתות התקציבית הסטנדרטית שלה.

את העוצמה המנטאלית של מכבי אפשר היה לראות בסדרה מול ארמאני מילאנו ובחצי הגמר נגד צסק"א: בשלושת משחקי הקאמבק הגדולים שלה (שניים מול מילאנו ואחד נגד הרוסים) התוצאה שלה ברבע האחרון מול היריבות הללו היא 39-84 (!). והנה עוד נתון יוצא דופן: נתוני הקלאץ' ההתקפיים של מכבי בחודשיים האחרונים (נתונים שנספרים החל מהדקה ה-35 בכל משחק, כשהתוצאה היא עד 5 הפרש לאחת הקבוצות), הם טובים משמעותית מהנתונים שלה בדקות המשחק הרגילות - מכבי קולעת בקלאץ' ב-55% מהשדה ו-81% מהעונשין. מה אפשר להגיד על קבוצה ועל המאמן שלה שהנתונים שלה הולכים ומשתפרים כשהיא מגיעה לרגעי ההכרעה של המשחק? כשהיא מגיעה לשלבי ההכרעה של העונה?

***

כמעט בלתי אפשרי לכמת בכסף כמה בלאט שווה למועדון עם תקציב מוגבל ביחס לקבוצות העשירות של אירופה. בלאט לא צריך את הסטמפה של התואר האירופי, התואר היחיד שעדיין אין לו ברזומה, למרות שהוא כבר בן 55. כשרואים את העבודה הכירורגית שלו במכבי עם שני פיינל-פורים בארבע עונות, שהגיעה כעת לשיא - אין כמעט ספק שזו היתה מסיבת הסיום שלו במכבי.

אחרי עונה כזאת אין שום כוח בעולם שימשיך להחזיק אותו אנדר-פייד כמו שהוא במכבי. הוא יודע שחוזה של שנתיים במוסקבה יכול לסדר לו בשקט 15 מיליון שקל נטו בחשבון. גם חבורת הבעלים במכבי יודעת שקשה לאמוד את משקלו של בלאט. השאלה היחידה היא האם למישהו בהנהלה יש את הביצים לבוא מיד אחרי הגמר במילאנו - תהיה התוצאה בו אשר תהיה - ולהניח לפניו פנקס צ'קים פתוח על השולחן.

***

מאחר והפערים בין מכבי לריאל מדריד הם עצומים, השאלה לגבי הגמר הערב היא רק אחת: האם למכבי יש עוד משחק אחד בקנה מהסוג הזה שהיא נותנת בשבועות האחרונים? מבחינה מקצועית מכבי צריכה להתעודד מדבר אחד - אין לה מה להסתנוור מהמשחק שלשום נגד צסק"א. היא שיחקה כדורסל רע מאוד מבחינה התקפית במשך 35 דקות, ובסיומו ניצחה קבוצה עשירה אבל מתוסבכת שהפסידה חמשת מששת המשחקים הרשמיים האחרונים שלה. מכבי ניצחה משחק שבו הגיעה שש פעמים (!) בלבד לקו העונשין - הנתון הכי נמוך שלה בחמש השנים האחרונות, ונתון שאין שום דרך הגיונית לצאת ממנו עם ניצחון במשחק.

אז יש לה או אין לה את האקסטרה משחק בקנה? מצד אחד קיימת הנטייה לקחת את שני המשחקים הקודמים העונה מול ריאל ולשים אותם כהוכחה לכך שמכבי יכולה לעמוד ראש בראש מול הספרדים; אפשר להוסיף את העובדה שמכבי תשחק באולם ביתי לחלוטין עם קהל ש-90% ממנו יהיה שלה, שהיא מכירה את האולם במילאנו ושיחקה בו ארבע פעמים בחודש האחרון. כגיבוי אפשר להזכיר שריאל המושלמת, המדהימה, שמובילה את היורוליג בכמעט כל המדדים, היא לא קבוצה בלתי מנוצחת. היא הייתה כזאת עד אמצע העונה. ומאז שהתחילה להפסיד היא מפסידה לא מעט. את השליש האחרון של העונה היא סיימה עם מאזן בינוני של 4-7. היא נאבקה באולימפיאקוס עד הרבע הרביעי של משחק מספר חמש בסדרת ההצלבה כדי להעפיל לפיינל-פור. ממש כמו לקראת המשחק הערב - היא הייתה דומיננטית ופייבוריטית ברורה גם בעונה שעברה, ונחשבה לאחת מקבוצות ההגנה הטובות ביורוליג עד שבאה לגמר בלונדון, קיבלה בלק-אאוט, והובסה על-ידי אולימפיאקוס שקלעה באותו משחק על ההגנה שלה 100 נקודות (!). היא מחזיקה במאזן הטוב ביותר העונה ביורוליג, אבל בשלוש העונות האחרונות לא הקבוצה עם המאזן הטוב ביותר היא זו שזכתה בתואר.

***

הראש אומר שהגיעה זמנה של הקבוצה המעוטרת ביותר ביבשת (שמונה זכיות בגביע אירופה) לסיים הערב 19 שנים של יובש. אבל הראש כבר מזמן הפסיק להיות חלק מהעונה הזאת של מכבי ת"א.