הקנסות של הפייננשל פייר-פליי לא "ישכבו" בקופה של אופ"א

ההתאחדות האירופית קנסה בסך של 141 מיליון אירו תשע קבוצות שחרגו מהתקנות הכלכליות שלה; הודיעה כי הכסף יחולק לקבוצות אחרות מהיבשת

בשורה למועדונים המשתתפים במפעלים האירופיים של אופ"א (ליגת האלופות והליגה האירופית): הארגון הודיע כי הקנסות שהטיל על קבוצות שחרגו מתקנות הפייננשל פייר-פליי (FFP) לא ישכבו ללא מטרה בקופת ההתאחדות היבשתית - ויחולקו בחזרה לאגודות. "הנוסחה המדויקת לחלוקת הכספים האלו תיקבע בזמן הקרוב על-ידי הוועד הפועל שלנו", מצוטט פדרו פינטו, קצין העיתונות של אופ"א, באתר goal.com.

ביום שישי הודיעה אופ"א כי הגיעה להסדר עם תשע קבוצות אירופיות שחרגו מתקנות ה-FFP, לגבי העונשים שיספגו, והכללים הפיננסיים שנקבעו להן לשנים הבאות. את העונשים החמורים ביותר ספגו מנצ'סטר סיטי האנגלית ופריס סן-ז'רמן הצרפתית. מועדונים נוספים שהגיעו להסדרים עם אופ"א: בורסהספור, גלטסראיי, טרבזונספור (טורקיה); רובין קאזאן, זניט סט. פטרסבורג, אנז'י מחצ'קלה (רוסיה); לבסקי סופיה (בולגריה).

הקנסות שספגו הקבוצות הנ"ל מסתכמים יחד לסכום של 140.8 מיליון אירו (סיטי ופ.ס.ז' עם הקנס הגבוה ביותר - 60 מיליון כ"א; זניט 12 מיליון) שיוכלו להגיע בסופו של דבר למועדונים אחרים באירופה, כאלו שעמדו בתקנות ה-FFP. מתוך סכום זה, 90 מיליון אירו הם "על תנאי" - ויוחזרו למועדונים "הסוררים" במידה ויעמדו בכמה התניות פיננסיות קשוחות שאופ"א הטילה עליהם לקראת השנים הבאות. הכספים ישללו מהמועדונים באמצעות הורדת הבונוסים המגיעים להם מהשתתפות בעונת 2013/14 ובעונות הבאות באירופה.

האם יהיה פשוט לאותם מועדונים לעמוד בהגבלות הללו, ולקבל בחזרה את סכומי הקנסות? ממש לא בטוח: כך למשל, מנצ'סטר סיטי תיאלץ לדווח על הפסד תפעולי של 20 מיליון אירו בלבד בעונה החולפת (2013/14), ו-10 מיליון בעונה הבאה (2014/15). כמו כן, על הקבוצה יאסר להגדיל את היקף שכר העובדים במועדון עד לשנת 2016, והיא תיאלץ להוריד באופן משמעותי את היקף ההוצאות שלה בשוק ההעברות בעונה הבאה וזאת שלאחריה (לא נמסר על-ידי אופ"א הסכום המקסימלי שתוכל להוציא על רכישת שחקנים חדשים). נזכיר כי בשתי העונות האחרונות (2011/12 ו-2012/13) דיווחה סיטי על הפסדים של 149 מיליון ליש"ט (כ-183 מיליון אירו), מה שמלכתחילה הוביל את אופ"א לבחון את ספרי החשבונות שלה.

על-פי הדוחות שלה לעונת 2012/13, חילקה אופ"א בשנה זו סך של 1.208 מיליארד אירו למועדונים שהשתתפו במפעלים האירופיים.