"עסקת תמר תאושר רק אם תייצר ערך לכלכלה המצרית"

משרד הנפט המצרי מציב תנאי נוסף: העסקה עם יוניון פנוסה, רוכשת הגז המצרית, תאושר רק אם החברה תבטל את תביעת הפיצויים שהגישה נגד מצרים

משרד הנפט המצרי הודיע כי ממשלת מצרים תאשר את העסקה המתגבשת למכירת גז ישראלי מתמר - "רק אם תייצר ערך מוסף גבוה לכלכלה המצרית". בהודעה שפרסם משרד הנפט המצרי בסוף השבוע הוסיפה ממשלת מצרים תנאי נוסף כי העסקה בין תמר לחברת יוניון פנוסה המפעילה מתקן הנזלה בדמייטה תאושר רק אם החברה תבטל את תביעת הפיצויים שהגישה נגדה. לפי הערכות, להודעת משרד הנפט המצרי קדמו מגעים אינטנסיביים עם החברה הספרדית, והיא פורסמה בתיאום עמה.

יוניון פנוסה הגישה תביעת פיצויים נגד מצרים בהיקף 6 מיליארד דולר, הנדונה כעת בבוררות.

עילת התביעה היא סירובה של מצרים לאפשר לפנוסה לייצא גז מצרי, בשל מחסור בגז למשק המקומי במצרים. האיסור גרם לפנוסה להפר הסכמי גז מול לקוחותיה באירופה ובאסיה.

לפי הערכות פנוסה צפויה להסיר את התביעה נגד מצרים במסגרת אישור העסקה עם תמר כך שהתנאי מצרי עולה בקנה אחד עם האינטרסים של החברה הספרדית. פנוסה הודיעה בתגובה להודעת משרד הנפט המצרי כי "ניתן לומר בזהירות כי מדובר בצעד חיובי שמעיד על רצון לנהל מו"מ רציני".

לממשלת מצרים אחזקת מיעוט (20%) בבעלות על מתקן ההנזלה בדמייטה. בעת החתימה על מכתב הכוונות למכירת הגז מ"תמר" בסוף החודש שעבר צפו השותפים כי הסכם הגז ייחתם בתוך חצי שנה, לאחר הבחירות לנשיאות.

פנוסה, הסובלת מהפסקות באספקת הגז משנת 2012 הגישה נגד מצרים תביעה למוסד לבוררות בינלאומי. חברת בריטיש גז, המחזיקה במתקן ההנזלה השני במצרים, באידקו, דיווחה על הפסד של מעל 1.5 מיליארד דולר לשנת 2013 כתוצאה מהפחתת כמויות הגז המצרי ומנכ"ל החברה הודיע לאחרונה על התפטרותו.

בריטיש גז מנהלת מו"מ עם בעלי הזכות במאגר לווייתן לרכישת כמות גז כפולה מזו של פנוסה בהיקף של עד 40 מיליארד דולר.

לפי מכתב הכוונות בין שותפויות תמר ליוניון פנוסה, תרכוש החברה הספרדית גז בכמות כוללת של עד 2.5 טריליון רגל מעוקבת (TCF) מהמאגר הישראלי בהסכם ל-15 שנה, שהיקפו הכולל כ-20 מיליארד דולר. מדובר בכל כמות הגז הבלתי מכורה בתמר בנוסף למאגר תמר SW הצמוד אליו.

העסקה מותנית עדיין גם באישורי הממשלה בישראל ובקבלת רישיון יצוא - אם יוכח שהיא עומדת בתנאי החלטת הממשלה בנושא יצוא גז.