אלדרוטי: בספטמבר נפרסם היכן ניתן לרכוש דירה בלי מע"מ

השמאי הממשלתי הראשי מתחיל בעבודת איתור גושי מקרקעין ברחבי הארץ, שבהם יש פוטנציאל ליישום פרויקט מע"מ אפס על פי תוכניתו של שר האוצר

השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, טל אלדרוטי, מתחיל בעבודת איתור גושי מקרקעין ברחבי הארץ, שבהם יש פוטנציאל ליישום פרויקט מע"מ אפס על פי תוכניתו של שר האוצר יאיר לפיד. רשימת הגושים אמורה להתפרסם בספטמבר הקרוב, בהנחה שהחוק החדש יעבור בכנסת.

מאגר הגושים שיציג אלדרוטי יהיה מבוסס בעיקרו על מאגר המידע הקיים במשרד השיכון, שהוקם לפני שנים אחדות לאור התיקון לחוק מכר דירות בעקבות פרשת חפציבה, בניהולו של משה רובינשטיין. במאגר זה יש דיווח על כל דירה חדשה הנמכרת על ידי קבלנים, דיווח המתקבל במאגר בתוך 14 יום מחתימת העסקה. השמאי יסתמך גם על מאגר הכרמן, שהוא מאגר הדיווחים על מכירת דירות ברשות המסים, ובו דיווחים לפי חוקי המסים, מס שבח ומס רכישה, המתקבלים במאגר אחרי כחודשיים מחתימת העסקה.

מטרת העבודה היא לאתר גושי קרקע שבהם כבר קיימות התחלות בנייה ונמכר בהם מספר משמעותי של דירות חדשות, ולהסיק ממחירים אלה מהי רמת המחירים הצפויה. יזמים שבנייתם לא תיכלל בגושים שיוכרזו, משום שאין בהם מספיק נתונים, יוכלו לבקש לבחון את הגושים שלהם באופן ספציפי.

"מחיר למ"ר דירתי"

עם סיום העבודה הסטטיסטית ועבודת המחשוב, יקבע השמאי בגושים אלה "מחיר למ"ר דירתי", וכל מי שרואה עצמו זכאי יוכל לבדוק ברשימת הגושים את סיכוייו ולקבל את המחיר המרבי למ"ר. מכפלת גודל הדירה במחיר המרבי ל"מ"ר דירתי" תקבע את הזכאות.

ל"גלובס" נודע כי בכוונת השמאי הממשלתי לקבוע מחיר מרבי אחרי קיזוז השווי של מרפסות, מחסן וחניה, מה שיוריד בכ-10% את השווי לזכאות עבור הרוכשים לעומת הנקוב בחוזה, וישפיע לטובת הרוכשים בדירות שמחירן קצת מעל השווי המרבי של 1.6 מיליון שקל. ברמות מחירים המהוות בעיה לזכאים, הקבלנים כנראה יורידו מחירים ע"י הפחתה במפרטים, ולעומת זאת ייקרו את הדירות בטווח של 1.2-1.3 מיליון שקל, נוכח ההטבה הגלומה בדירות אלה.

יש בארץ 9,000 גושי מקרקעין במתחמים עירוניים, ומתוכם ככל הנראה כ-1,500 גושים שיש בהם בנייה של דירות חדשות של קבלנים והתחלות בנייה חדשה.

עוד נודע ל"גלובס" שאת מבחני הזכאות להשתתף בפרויקט מע"מ 0 יבצעו החברות החיצוניות המבצעות את בדיקות הזכאות עבור משרד השיכון בפרויקטים שונים, כמו "מחיר למשתכן" שהופסק, ובמקומם יתבצע "מחיר המטרה", ופרויקטים לשכירות ארוכת טווח של רשות מקרקעי ישראל ומשרד השיכון, שגם הוחלפו בפרויקטים להשכרה במסגרת יוזמת לפיד באחריות החברה החדשה "דירה להשכיר".