השמאי הממשלתי: מחירי הדירות קפצו ב-5.2% ברבעון

זאת, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד; בהשוואה לרבעון הקודם עלו המחירים ב-1.5% ■ העלייה החדה ביותר - בבאר-שבע

מחירי הדירות המשיכו לעלות גם ברבעון הראשון של 2014, כך עולה מסקירת השמאי הממשלתי, טל אלדרוטי, שפורסמה היום (ד'). על פי נתוני השמאי הממשלתי, המתייחסים לדירות 4 חדרים בלבד בערים הנסקרות, עלו מחירי הדירות בשיעור 1.5% בהשוואה לרבעון האחרון של 2013. בהשוואה למחירי הדירות ברבעון המקביל אשתקד, רבעון ראשון של 2013 נרשמה עלייה משמעותית יותר בשיעור 5.2%.

חשוב לציין שסקירה זו, מתייחסת לחודשים ינואר-מארס ולכן לא מושפעת מהקיפאון ששורר בענף הנדל"ן ובמכירת הדירות מאז הכריז משרד האוצר על תוכנית מע"מ בשיעור אפס. השמאי הממשלתי מתייחס לכך במסגרת הסקירה ומפרט כי בפילוח הרבעון לחודשים ניתן לראות את תחילת השפעת הקיפאון : " בחודש מרץ 2014 נצפתה ירידה של כ- 12% בכמות העסקאות בדירות חדשות, לעומת חודש פברואר 2014". עם זאת מוסיף השמאי שמיעוט העסקאות בסוף הרבעון טרם השפיע על נתוני הרבעון כולו.

על פי הנתונים, ב-14 ערים מתוך 16 הערים שנסקרו נרשמו עליות מחירים בהשוואה לרבעון הקודם. העלייה המשמעותית ביותר במחיר דירה ממוצעת בת 4 חדרים נרשמה בעיר באר שבע שם עמד מחיר דירה זו ברבעון הראשון של 2014 על 889 אלף שקל. באותו הזמן, בשתי ערים בלבד נרשמה ירידה במחיר הממוצע - הרצליה ורמלה. מדובר בירידה מזערית בשיעור אחוז אחד בלבד.

באותו הזמן, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, לא נרשמו כלל ירידות במחיר דירה ממוצעת בת 4 חדרים. שיעור העלייה הגבוה ביותר במחיר הדירה הממוצעת בהשוואה לרבעון המקביל נרשם גם הוא בעיר באר שבע, עלייה של 13%. עלייה משמעותית בטווח של שנה נרשמה גם בערים אשקלון (10%) מודיעין מכבים רעות (8%) ותל אביב-יפו (8%).

במסגרת הסקירה מציין השמאי הממשלתי, אלדרוטי, כי : "בחלק הראשון של התקופה הנסקרת נשמרה המגמה שאפיינה את שנת 2013, של עלית מחירים מתונה. הצהרות הממשלה בדבר התערבותה הצפויה בשוק המגורים במטרה לצננו, לא הופנמו על ידי הציבור. אולם לקראת סוף הרבעון, במחצית חודש מרץ, פורסמה החלטת קבינט הדיור בדבר הצעדים להוזלת מחירי הדיור, תכניות "מחיר מטרה" ו"מע"מ בשיעור אפס". עם פרסום זה נצפתה האטה חריפה בהיקפי העסקאות, בעיקר בדירות חדשות, ורבים בקרב ציבור רוכשי הדירות השהו את רכישת הדירה.

בבדיקתו מתייחס השמאי הממשלתי לדירות 4 חדרים חדשות ומשוק היד 2 בלבד, ובבדיקה הנוכחית בחן 5200 עסקאות שבוצעו בתקופה הנסקרת ב-16 ערים ברחבי הארץ. נזכיר כי השמאי הממשלתי הוא זה שהופקד על קביעת רף המ"ר הדירתי בתוכנית אפס אחוז מע"מ, ונתוני הסקירות אותן הוא מפיק יהיו חלק מאותו החישוב לצד נתונים נוספים.

המחיר שיקבע השמאי הממשלתי בכל אזור בארץ יהיה מחיר הגג של דירה חדשה לגביו יוכלו הזכאים לקבל את ההטבה. נוסיף ונאמר כי סקירת השמאי הממשלתי מתייחסת גם לשונות המחירים שבין כל עיר. בסקירה הנוכחית כמו גם בסקירות הקודמות עולה כי בחלק מן הערים, בעיקר הערים הגדולות, סטיית התקן בין מחירי הדירות בתוך העיר משמעותית מאוד. כך למשל מדובר בפער של 33% בתל אביב-יפו בין המחירים בשכונות השונות ובפער של 29% בחיפה.

מעניין יהיה לראות כיצד יתייחס השמאי הממשלתי לשוני הגדול בין השכונות בבואו לקבוע את רף המחיר למ"ר הדירתי הנחוץ ליישום תוכנית מע"מ בשיעור אפס. יש לציין שבדיקת השמאי עתידה להתבצע על ידי בדיקת גושים, ולא שכונות, ולכן יש הטוענים כי נתוניו לא ישקפו את התמונה האמיתית במחירי הדירות הממוצעים בכל שכונה באותה העיר, מה שעשוי ליצור מחירים שאינם ריאלים בחלק מהמקומות.